Jump to content

slakk i venstre forhjul


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Hei, det er meg igjen, med mondeon og alle feilene =)

 

En dag var jeg og trakk bilen til en kompis som hadde stått stille i et år, begge bakhjula var låst, rusta fast eller no, så sier seg vel hvordan det var å trekke den bilen.

 

Dagen etter jeg hadde trekt denne bilen,begynte jeg å høre en slags knirking fra hjulet foran. Hørtes akkurat ut som noe var tørt og knaka innat noe. Nå i disse dager har det blitt verre og jekka opp hjulet og kjente at det var slakk i hjulet. Siden lageret ble byttet like før hjul, tenkte jeg at det bare var drivakselmutteren som måtte strammes til, men neida, den gikk ikke ann å stramme mer. Skal denne forresten skrues til med moment når nytt lager blir montert? Han som monterte den, bare peisa på med muttertrekker.

Hjulet går ikke fra side til side, men inn og ut, som om drivakselmutteren ikke sitter helt ordentlig, men jeg får ikke stramma den mer. Noen som har noen ideer? Eu kontroll snart og.. =(

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest NO PAIN NO GAIN
Hei, det er meg igjen, med mondeon og alle feilene =)

 

En dag var jeg og trakk bilen til en kompis som hadde stått stille i et år, begge bakhjula var låst, rusta fast eller no, så sier seg vel hvordan det var å trekke den bilen.

 

Dagen etter jeg hadde trekt denne bilen,begynte jeg å høre en slags knirking fra hjulet foran. Hørtes akkurat ut som noe var tørt og knaka innat noe. Nå i disse dager har det blitt verre og jekka opp hjulet og kjente at det var slakk i hjulet. Siden lageret ble byttet like før hjul, tenkte jeg at det bare var drivakselmutteren som måtte strammes til, men neida, den gikk ikke ann å stramme mer. Skal denne forresten skrues til med moment når nytt lager blir montert? Han som monterte den, bare peisa på med muttertrekker.

Hjulet går ikke fra side til side, men inn og ut, som om drivakselmutteren ikke sitter helt ordentlig, men jeg får ikke stramma den mer. Noen som har noen ideer? Eu kontroll snart og.. =(

 

jekk opp bilen og skru av hjulet riksler du på spindelen og ser hvor slarken ligger? skal liggen en skive bak mutteren på drivakselen, sjekk om den er der.

Edited by NO PAIN NO GAIN
Link to comment
Share on other sites

jekk opp bilen og skru av hjulet riksler du på spindelen og ser hvor slarken ligger? skal liggen en skive bak mutteren på drivakselen, sjekk om den er der.

Dette er jo som nevnt noe som har kommet etterhvert, så den skiven må jo være der?? men kan sjekke.. Skal inn etter jobben til han som byttet hjullageret for meg og undersøke det

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest NO PAIN NO GAIN
Dette er jo som nevnt noe som har kommet etterhvert, så den skiven må jo være der?? men kan sjekke.. Skal inn etter jobben til han som byttet hjullageret for meg og undersøke det

 

ikke veit eg uten og ha sett på de selv..

Link to comment
Share on other sites

er ikke alle som har løs skive noen har skive på mutteren som er støpt med. men ja et hjullager varer ikke evig.

 

edit: peiser alltid på med muttertrekker på jobben og ingen har kommet tilbake med feil

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Denne bilen må være årtidens pengesluk.. Eller hva sindre ?

Ja, føler meg noe uheldlig.. :P Kan ikke tro at hjullageret har gått igjen, da må det isåfall være drivakselmøkk igjen.. Skal på verksted i morra og se, får se da, blir sikkert dyrt igjen, og så kommer eu-kontrollen, Jeg gleder meg ^_^

 

Altså, kan noe bli ødelagt, om jeg drar noe tungt over tid? skal sies at jeg med 136hk ikke klarte mer enn 2 giret på en tur som er rundt ca 1 mil

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Kan det være bærekulen som er ferdig?

Den kan gi fra seg en temmelig guffen knirkelyd .

Hvis du jekker opp bilen og får noen til å trekke og herje litt med hjulet, så kikker du inn på kulen. Da ser du kjapt om den er gåen eller ei.

Verdt å sjekke før du evt. herjer videre med lageret.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Kan det være bærekulen som er ferdig?

Den kan gi fra seg en temmelig guffen knirkelyd .

Hvis du jekker opp bilen og får noen til å trekke og herje litt med hjulet, så kikker du inn på kulen. Da ser du kjapt om den er gåen eller ei.

Verdt å sjekke før du evt. herjer videre med lageret.

Han mekanikeren kikka på detta, han gikk over bærekule, foringer, lenkeramer, lager, men alt så fint ut. så jeg vetta pokker.. kjørern inn på eu kontroll og får de til å finne det ut jeg :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...