Jump to content

Bleed ventil, noen som kan forklare?


Guest 2wdCosworth88

Recommended Posts

Guest 2wdCosworth88

Hei...

 

Hører mange setter på en sånn justerbar ventil(BLEEDVENTIL) mellom kompressorhuset på turboen, og opp til actuatoren???

 

Noen som kan forklare meg virkemåten på dette, eventuelt en link til ei tegning på dette oppsettet???

 

Er dette kun for å justere ned ladetrykket eller??? Hører det er mange som sier du får ladetrykk raskere og tidligere med denne???

 

Mulig det bare er tull det jeg har hørt men, ble litt forvirret...

 

 

Selv på min så har jeg bare en slange fra kompressorhuset og rett opp på actuatoren.....

 

 

Takker for svar....

Link to comment
Share on other sites

det er bare en liten justerbar ventil som slepper ut luft (letter på trykket) som går til actuatoren (styretrykk). den senker trykket som går inn til actuatoren slik at actuatoren "tror" at det lades mindre enn det egentlig gjør. derfor åpner actuatoren litt senere (v/høyere ladetrykk) som resulterer i høyere ladetrykk. se på det som en "vannkran", samme funksjonen.

den er for å øke ladetrykket. jeg har en på min bil. funker bra.

Edited by Sierra RS

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

på cossi ja. ventilen funker, men motorstyringa begynner å tulle fordi du endrer ladetrykket. trenger vel chip og kanskje 3bar map hvis du skal skru opp en del.

amalventilen er vel en slags bleedvalve bare elektronisk? styrt av motorstyringa, eller tar jeg feil her?

 

bige jeg har ist.

Edited by Sierra RS

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

Bruker du kulekran fra f.eks. fra turbo xs, så vil du få bedre respons, man får tidligere ladetrykk en å kjøre direkete fra turbo til actuator.

 

På ei kule kran med forspenn(fjør) ligger fjøra og holder igjen trykket til det ønskede trykket nesten er oppnådd, kjører du trykket direkte til actuator, begynner den og løfte lenge før ønsket trykk er oppnådd, og wg vil pulse/blø for tidlig(bla. pga eksos trykket) ergo mister ladetrykk for tidlig.

 

Her er det mange som har mye kjørbarhet å hente i motoren sin.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

ja. det er en fin ting. men jeg tror jeg skal gå over til elektronisk boost controller. så pleier denne funksjonen å være innebygd. også kan jeg styre alt innenifra. også er det litt kjipt at ladetrykket synker litt igjenn ved høye turtall, ved bruk av bleed ventil. dette kan også løses ved bruk av elektronisk boost controller. men det koster jo litt for det da.

 

edit: too late ;)

Edited by Sierra RS

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problem med at ladetrykket synker på turtall.

Har ikke stilt litt feil forspenn du da? Eller har liten turbo?

 

Med min T35 stg.3 lader den 2 BAR+ hele veien 7500rpm+

Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem

 

Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne?

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88

Hmmm... Jeg har 270chip, og 3 barsmapsensor, blå dyser, kjørt på 1,1 bars ladetrykk, men dette har falt til 0,9 ved høyt turtall...

kjører med orginal turbo t3......

 

Er sierra sedan cosworth det er snakk om....

Link to comment
Share on other sites

egO Posted Today, 13:18

 

Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem

 

Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne?

 

-Arne

Jeg har ikke justering inne i bilen.

Kjører med en sånn her:

 

CIMG0331.jpg

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har du en slik? http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROVER-220-420-62...1QQcmdZViewItem

 

Der du kobler den "lille" mellom hus og acu. Videre en slange inn til selve "ventilen"? Så justerer du inne?

-Arne

 

jepp. har en sånn. tipper at jeg har litt slakt forspenn. så skal stramme den opp litt og se hva som skjer. turboen skal være stor nokk. har fått stabilt 1,1 bar med en litt for stram actuator. så det skal ikke være det.

var når jeg passerte 0,9 at den duppa ned ved turtall. den er grunn justert til 0,55.

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88
hmmm,3bars map og 270 chip hørest skummelt ut,vil tro motoren din går magert.

 

 

Hmmm...

 

Tror ikke det, for den ryker svart vaffal....

 

Men skal kjøre med nytt oppsett til sommeren uansett, 400hk"Jenspeed chip", 3"Mongoose, 500IC, 3102 Siemens dyser, 3 barsmap, Grp A toppakning, ARP bolter, skulle nok hatt ny turbo, men kjører med den orginale så lenge den går...

 

Da hadde jeg tenkt til å sette på en sånn justerbar bleed ventil....

Link to comment
Share on other sites

Ja, monter en skikkelig bleed ventil.

Kjøp den en Turbo XS kuleventil, disse fungerer skikkelig bra.

 

Min -34 acturator er justert til rett forspenn, allikevel har jeg bare 0,9 BAR uten bleed.

Med bleedventilen er det blødd opp til 2,1 BAR. Veldig stabilt trykk hele veien.

 

Kommer til å kjøpe en Turbo XS kuleventil til våren, for å prøve å hente enda på spool up..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Syns du Turbosmart'en som jeg har er bedre enn Turbo XS sin kuleventil?

Har fått anbefalt av flere å prøve Turbo XS sin kuleventil for kanskje å få tidligere spool up..

Har fullt trykk rundt 4100omdr. nå, kanskje litt over...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

den på bilde er kuleventil ja. eg og har sånn og synest den virker veldig bra! :rolleyes:

hadde en billig bleed ventil tidligere ,men den var veldig u stabil og vanskelig og stille inn til ønsket trykk! :unsure:

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

Åja, okay.. Kjøpte den brukt jeg, så vet ikke så mye annet om den enn at den skal fungere veldig bra..

Hørte ikke noe kule som lå inni den når jeg rista på den.. Slik en gjør på Turbo XS sine kuleventiler..

 

Dre Racing: Hvilken turbo har du da? Jeg har en T35 stg.3 A/R. 0.63.

 

Verstingen: Jepp, har virket veldig bra til nå.

Er veldig nøyaktig, og selv på høyt trykk (2.0 BAR+) så ligger trykket heeelt stabilt :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Hørte ikke noe kule som lå inni den når jeg rista på den.. Slik en gjør på Turbo XS sine kuleventiler..

 

Dre Racing: Hvilken turbo har du da? Jeg har en T35 stg.3 A/R. 0.63.

 

Du hører kula i XS ventilen for di du kan slakke fjæra helt ut slik at kula ligger løst.

men den må strammes til for at det skal funke! men TS sin funker best og lettest og justere.

 

Jeg har turbonetics E46 A/R. 0.48.

lader 0.5 ved 2500!

Link to comment
Share on other sites

Okay, prøvde å slakke fjøra helt av på min før jeg monterte den, og hørte ikke kula allikevel.

Men da vet jeg det :)

Ja, selvfølgelig må den strammes for å fungere :)

 

Såpass ja, det er ikke dårlig :)

Må se til våren igjen hvordan spool up blir på min, når alt er på stell :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...