Helge Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 (edited) Jeg kjører med en dumpvetil som faktisk reklamerer for cosworth.no, noen som vet hvilken dette er? Den som leter finner... fant den på facemotorsport.no som: Dumpventil, Double Piston, Blå, Cosworth.no, Alle Cosworth 1309NOK Er meget godt fornøyd med denne. Noen som vet om det finnes "chimmer" sett til denne for å øke spenningen i fjæren? Edited January 20, 2008 by Helge WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 først en påstand og så ett spørsmål om samme tema??? Er vel litt overdrevet dette, som så masse annet.Jeg har kjørt 6000km uten dump, og turboen er helt fin ennå. Hvor stor turbo og hvilket ladetrykk kjører du? En glidelager turbo har jo aksial lager noe jeg ikke tror kulelager turboene har.. Altså vil en stor kulelager turbo som lader høyt trykk kansje ikke tåle det samme som en liten glidelager turbo med lavt trykk.. Jeg har ingen erfaring med turbo uten dump, men noen må jo ha opplevd at turboen ryker siden alle annbefaler dump.. Er jo klart at aksial kreftene som påvirker turboen under surge ikke er slik som lager i turboen er beregnet for, men om lagra er overdimma nokk til å klare dette? Akslingen vil jo også få stor belasting når turbinen plutselig bremser voldsomt og kansje snur, takler den belastningen eller vil den ryke? Er jo helt sikkert forskjell på forskjellige turbo merker og hvordan de blir kjørt(ladetrykk) men noen må jo sitte på litt info om dette her? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jeg kjører med en dumpvetil som faktisk reklamerer for cosworth.no, noen som vet hvilken dette er? Den som leter finner... fant den på facemotorsport.no som: Dumpventil, Double Piston, Blå, Cosworth.no, Alle Cosworth 1309NOK Er meget godt fornøyd med denne. Noen som vet om det finnes "chimmer" sett til denne for å øke spenningen i fjæren? Hvis jeg ikke tar helt feil,er vel det en collins ventil. Mener du får kjøpt strammere flær til den. Eller du kan chimse den opp med vanlig skiver som passer nedi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest crzywiz Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jeg kjører Forge, og da høres blir det sånn: Kjøring på Losna er dette en forge resirk eller en åpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Hvor stor turbo og hvilket ladetrykk kjører du? Turbonetics spr 60-5, 1,00 eksoshus. Aner ikke noe spec på kompressordelen, men den gir ihvertfall til 637 hk. 2 bar ladetrykk. noen må jo ha opplevd at turboen ryker siden alle annbefaler dump.. Jeg har ihvertfall aldri hørt om det, og tror at dette er veldig blåst opp. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Et problem er vel at muttera på akselen kan løsne og dette av når turboen "bremser". Kjører sjøl uten dump. t34 på 2bar trykk. Ikke skjedd noe enda etter 6mnd, x antall km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 ok, lurer på om jeg skal kjøre uten dump på en gt3071r.. Er jo litt domt viss den ryker og jeg må ut med 10k for en ny.. 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jeg har kjørt over 10000km nå med min orginale Escort turbo uten dump, lader ca 1.6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Et problem er vel at muttera på akselen kan løsne og dette av når turboen "bremser".Det er derfor raceturboer har links gjenger vet du. Turbonetics spr 60-5, 1,00 eksoshus. Aner ikke noe spec på kompressordelen, men den gir ihvertfall til 637 hk. 2 bar ladetrykk.Jeg har ihvertfall aldri hørt om det, og tror at dette er veldig blåst opp. Hvor er dette effektmålt da? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jeg kjører Forge, og da høres blir det sånn: Kjøring på Losna Den dumpen der hørtes ut til å være ganske ute av funksjon... Akkuratt samma lyden som min gamle netics E60 uten dump.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Den dumpen der hørtes ut til å være ganske ute av funksjon... Akkuratt samma lyden som min gamle netics E60 uten dump.. Den åpner nok ikke nei... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Hvor er dette effektmålt da? I motorbenken til Anders Ringstad. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest crzywiz Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Mange greie forslag her ja! Men enda i tvil om hva man kan velge? vil en forge resirk gi noen lyd i det hele tatt visst den er stillt riktig? dvs den skal dumpe ved full gass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s10an Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 hvis det er lyden du er ute etter så kjøp noe med svær trompet, hvis det er kjatter du er ute etter så kjør uten eller med en justerbar som du strammer ganske mye. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Kjøp en du kan justere på og stille inn selv. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now