Jump to content

OHC går bare på tre sylindre


superpoint

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en ford sierra 1983 med OHC motor.

I det siste så har den begynt å fuske når den er kald.

Den starter helt fint opp, men når jeg begynner å gasse på, så fusker den slik at hele bilen jynger frem og tilbake.

Det var ikke sånn når det var snø og minusgrader ut, men nå har det blitt mildvær og det regner her.

 

Har prøvd med kondeksfjerne, men har ikke hjulpet noe.

 

Noen som har en mening om hva det kan være??

 

Mvh

 

Kjetil :)

Edited by superpoint
Link to comment
Share on other sites

Nja, tilstand. den har gått 208000km, ble eu-godkjent i sommer.

Jeg kjøpte den i desember.

Rett etter nyttår bytta jeg radiator og en paknings på forgassern som var gåend.

Bilen har stoppa 1 gang før, da begynte den å fuske, så fuska den mer og mer, så stoppa den helt opp.

Venta 15-30 min, så starta den igjen. Da tror jeg det var forgassern som frøys.

 

Men nå, etter jeg har kjørt noen minutter, så går den helt normalt igjen.

 

Kan ikke ha noe med at jeg har mista halve eksosanlegget? :lol:

 

Er autochok på den som ikke fungere(tror jeg). var det den forrige eieren sa hvert fall.

Edited by superpoint
Link to comment
Share on other sites

Var ute å titta og tok noen bilder nå. de plugga så ikke no særlig fine ut.

Både esso og shell hadde ikke tennplugger.

tok en titt på forgassern også, vet ikke helt om den er fin eller ikke jeg :P tok bildet jeg.

Edited by superpoint
Link to comment
Share on other sites

Var på biltema i stad og handla nye plugger, fordelerlokk, rotor og pluggledninger.

Det er den fjerde sylindern som ikke har tent.

Da jeg tok opp pluggen, var den helt svart og våt av olje :blink: jeg tror det var olje hvertfall. var svart og seigt.

Jeg tenkte shittau, skifta, rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger.

Da jeg skulle prøve å starte opp første gang, smalt det så det rista i både garasjen og huset, så ledningene stod feil.

flytta de bortover, og på siste forsøket, fant jeg riktig, så fyrte den opp på alle fire.

 

Men at det var olje på pluggen kan ikke jeg skjønne? :wacko:

 

kan toppakinga ryki da? skal ikke det sykt mye til på dissa motora??

Link to comment
Share on other sites

Guest tommy8888

har probem med sota plugger på min 86 mod. den er dårlige paraplyer på. sykdom det på disse motoran.

 

må du fylle etter med olje ofte??

Link to comment
Share on other sites

har probem med sota plugger på min 86 mod. den er dårlige paraplyer på. sykdom det på disse motoran.

 

må du fylle etter med olje ofte??

 

hehe. har aldri fylt olje på den, fikk den i desember.

Peila olje i stad, da var det ca så -------- mye oppover pinnen.

Så må nok fylle på litt nå. Men peila den for par uker siden da var det ganske så mye mer..

 

Men jeg har kjørt noen mil på bare tre sylindere.

 

Men hvor langt opp på peilepinne skal det være olje a??

Link to comment
Share on other sites

Guest tommy8888
hehe. har aldri fylt olje på den, fikk den i desember.

Peila olje i stad, da var det ca så -------- mye oppover pinnen.

Så må nok fylle på litt nå. Men peila den for par uker siden da var det ganske så mye mer..

 

Men jeg har kjørt noen mil på bare tre sylindere.

 

Men hvor langt opp på peilepinne skal det være olje a??

 

 

Tja ska være mellom nederste og øverste strek. kan være litt vanskelig å se.

Link to comment
Share on other sites

Guest tommy8888

hmm.

Du kan jo etter olje i kjølevanne, store tempratursvigninger på motor under kjøring,(luft i kjølesystemet), vann i oljen, (ligner vaniljesaus), komp test av sylindrene, ta av toppdekslet og sjekk om kanskje en paraply er sprukket,(ligger inder fjæra på ventilene).

 

ellers kan jo stempelringene på syl 4 være gåen.

Link to comment
Share on other sites

hmm.

Du kan jo etter olje i kjølevanne, store tempratursvigninger på motor under kjøring,(luft i kjølesystemet), vann i oljen, (ligner vaniljesaus), komp test av sylindrene, ta av toppdekslet og sjekk om kanskje en paraply er sprukket,(ligger inder fjæra på ventilene).

 

ellers kan jo stempelringene på syl 4 være gåen.

 

Har skjekka litt, ikke olje i kjølevannet, ikke store tempratursvingninger på motor under kjøring, olja ser helt fin ut.

Men jeg skulle sjekke om pluggen på 4 sylinderen var våt nå lengre, det var den ikke. men spissen på pluggen, den som knistrer, har blitt pressa nesten helt inn. virker som om sylinderen har vært borti den <_<

 

Hva kan det værra fornoe a?

 

Sjekka de andre plugga, de var helt fine.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...