k3nn37 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 har fått et problem med motoren som jeg ikke klarer å finne ut av så da spørr jeg dere når jeg ruser motoren så virker alt okay å den fusker ikke eller noe men når jeg kjører og gir full gass så med en gang jeg gasser så for jeg den vanelige "dødmomente" så går den sånn som den skal i ca +500rpm (altså feks fra 2500 rpm til 3000rpm) så dør motoren (den går men det er ikke noe kraft) ca 1-2 tenninger så går den bra litt igjen så skjer det samme.. men når jeg gir sakte gass sånn at jeg lar motoren jobbe seg opp selv liksom så "dør" den ikke.. noe som har noen forslag?..har lest at det kan være bensinpumen men hvordan for jeg målt om den gir nok trykk og hvor mye trykk skal det være? tenkt det kunne være tett bensinfilter men det finner jeg ikke på bilen.. så hvor er det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Denes Racing Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 bensin filteret sitter under bilen foran bensin tanken, enn sylindrisk metall gjenstand med slanger i begge ender Hadde lignende problem på min dohc, prøvde først å bytte gasspjelds potensiometer, men var like dårlig.Byttet Map-sensor, og da ble den dønn strøken Ville prøvd å bytte den iallefall Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 åja.. da viste jeg egentlig hvor bensinfilteret var da er det noen måte jeg kan test map-sensoren?.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Denes Racing Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ja, får kjøpt verkøy til det, man kobler til ett multimeter på stikket, og kjører undertrykk/overtrykk på den, og ser om spenningen øker eller ikke.Litt usikker på akkurat den målinga, men er noe rundt der iallefall Jeg ga 150kr for min på høggern, så går jo an å prøve en annen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 (edited) Ja, får kjøpt verkøy til det, man kobler til ett multimeter på stikket, og kjører undertrykk/overtrykk på den, og ser om spenningen øker eller ikke.Litt usikker på akkurat den målinga, men er noe rundt der iallefall Jeg ga 150kr for min på høggern, så går jo an å prøve en annen. okay.. så jeg kan måle den med et voltmeter mens bilen går? Edited January 16, 2008 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 19, 2008 Author Share Posted January 19, 2008 prøvde med voltmeter jeg.. jeg ser at speningen forandrer seg når jeg ruser motoren, så vil det si at den virker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Ikke nødvendigvis, det kan hende signalet er feil, selv om det endrer seg. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 (edited) okay.. har sittet å lest masse tungt stoff om sensoren nå så her blitt litt klokere men mest forviret hehe her er noe av det jeg fant om sensorene.. Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP) http://fordfuelinjection.com/?p=27Throttle Position Sensor (TPS) http://fordfuelinjection.com/index.php?p=30mange forskjelige http://fordfuelinjection.com/?p=10Oxygen Sensor (HEGO) http://fordfuelinjection.com/?p=31 så da har jeg noen spørsmål igjen.. er hego sensor og lamba sonde samme ting?..hvor mange volt skal map sensoren variere?..hvordan for jeg målt bensinpumpa?..hvor mye trykk skal det være på pumpa?.. kan jeg måle Hz med denne? evt hvordan?.. rotet i garasjen å i en gammel boks fant jeg noe innterisant.. kan jeg bruke denne til å måle bensintrykke? Edited January 20, 2008 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Hego er et annet navn på lambda ja. Map skal ha 5v inn. Pinne 2 skal ved motor av, tenning på pulse ca. 160Hz. På tomgang skal den pulse ca. 105Hz. Hva med pumpa vil du måle? Jeg ville sjekka spenninga på pumpa mens motoren går. Bør ikke ligge for mye under ladespenninga. Bensintrykket måler du inn på motoren. Uten vacuumslangen på regulatoren skal trykket være 3 bar, med vacuum 2,5 +- 0,2 bar. Nei, multimetret ditt måler ikke frekvens. Jo, det går an å bruke det manometret om du har de rette koblingene, men trykk-skalaen er veldig liten, så avlesningen blir ikke videre nøyaktig. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 (edited) elektronikk er ikke min sterke side så må ha dette inn med teskje jeg.. hvem er inn osv på kontakten? ville måle trykket på pumpa, men er ganske sikker på at den er i orden nå så det er ikkeno å bry seg om.. hvordan måler jeg hz da?.. kan jeg måle det i volt og regne det om til hz, evt hvordan?.. hva er denne til?.. er dette den pinne 2?.. Edited January 21, 2008 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Kontakten på MAP-sensoren har 3 pinner, nr. 1, 2, og 3. Kan sikkert finne ut hvilken som er hva, men er på jobb nå. Hz er måleenheten for pulser eller svingninger, 1Hz er 1 puls i sekundet. Skal du måle det må du ha et instrument som kan måle frekvens. Et av valgene da er "Hz". Pila peker på diagnosekontakten. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 åja.. nå skjønte jeg det med pinnene.. var jo egentlig kanske logisk takk for forklaringen.. må nok skrive opp et sånt multimeter på ønselista mi er den diagnosekontakten til å koble på pc liksom?.. sånn som nye biler har.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Feilkodene leser du greit ut med ei diode-prøvelampe. Pinn 2 og 3 kortsluttes, lampa kobles mellom B+ og pinn 1 (ikke 100% sikker på hvilke pinner som er hva, husker ikke i farta), slå på tenninga og les ut feilkodene ut fra blink i prøvelampa. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 23, 2008 Author Share Posted January 23, 2008 Feilkodene leser du greit ut med ei diode-prøvelampe. Pinn 2 og 3 kortsluttes, lampa kobles mellom B+ og pinn 1 (ikke 100% sikker på hvilke pinner som er hva, husker ikke i farta), slå på tenninga og les ut feilkodene ut fra blink i prøvelampa. så bare med en diodelampe så kan jeg finne ut hva som er galt med bilen?.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 I alle fall hva styreenheten TROR er galt. Ofte er det noe i det også Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 I alle fall hva styreenheten TROR er galt. Ofte er det noe i det også hehe.. javel.. noe som vet om en guide til hvordan jeg bruker denne diagnosekontakten da?.. høres jo mye lettere ut å bare telle blink enn å bytte deler til jeg finne den rette.. kjedet meg her om dagen og begynte å bli litt nyskjerrig på det manometer tingen så jeg prøvde å koble den til vakumet på innsuget.. koblet slik.. men det jeg ikke skjønner er at når motoren står å går på tomgang så står måleren å rister på late ing timing.. betyr det at jeg har feil tening eller er det bare jeg som leser av måleren feil?.. http://s249.photobucket.com/albums/gg231/k...nt=MOV00002.flv Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjellathe1 Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 kjøp min4x4 doch for6000:)pm Ford sierra cosworth 91:) Ford sierra 4x4 2,0 91:( Ford Taunus 2,0 79:) Opel Omega 2,6i 91:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 27, 2008 Author Share Posted January 27, 2008 er nok ikke intrisert i å bytte motor i bilen.. ivertfall ikke til en ny dohc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 kanskje litt dumt å ta opp igjen en så gammel tråd men ville bare si takk for hjelpen.. har ikke funnet ut hva som var galt, men det ble borte plutselig borte.. for bare håpe at det ikke kommet tilbake Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now