Jump to content

dohc fusking


k3nn37

Recommended Posts

har fått et problem med motoren som jeg ikke klarer å finne ut av så da spørr jeg dere :P når jeg ruser motoren så virker alt okay å den fusker ikke eller noe men når jeg kjører og gir full gass så med en gang jeg gasser så for jeg den vanelige "dødmomente" så går den sånn som den skal i ca +500rpm (altså feks fra 2500 rpm til 3000rpm) så dør motoren (den går men det er ikke noe kraft) ca 1-2 tenninger så går den bra litt igjen så skjer det samme.. men når jeg gir sakte gass sånn at jeg lar motoren jobbe seg opp selv liksom så "dør" den ikke..

 

noe som har noen forslag?..

har lest at det kan være bensinpumen men hvordan for jeg målt om den gir nok trykk og hvor mye trykk skal det være?

tenkt det kunne være tett bensinfilter men det finner jeg ikke på bilen.. :blush: så hvor er det?

Link to comment
Share on other sites

bensin filteret sitter under bilen foran bensin tanken, enn sylindrisk metall gjenstand med slanger i begge ender :P

Hadde lignende problem på min dohc, prøvde først å bytte gasspjelds potensiometer, men var like dårlig.

Byttet Map-sensor, og da ble den dønn strøken :)

Ville prøvd å bytte den iallefall ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, får kjøpt verkøy til det, man kobler til ett multimeter på stikket, og kjører undertrykk/overtrykk på den, og ser om spenningen øker eller ikke.

Litt usikker på akkurat den målinga, men er noe rundt der iallefall :P

Jeg ga 150kr for min på høggern, så går jo an å prøve en annen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, får kjøpt verkøy til det, man kobler til ett multimeter på stikket, og kjører undertrykk/overtrykk på den, og ser om spenningen øker eller ikke.

Litt usikker på akkurat den målinga, men er noe rundt der iallefall :P

Jeg ga 150kr for min på høggern, så går jo an å prøve en annen.

 

okay.. så jeg kan måle den med et voltmeter mens bilen går?

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, det kan hende signalet er feil, selv om det endrer seg.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

okay.. har sittet å lest masse tungt stoff om sensoren nå så her blitt litt klokere men mest forviret :wacko: hehe ;)

her er noe av det jeg fant om sensorene..

 

Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP) http://fordfuelinjection.com/?p=27

Throttle Position Sensor (TPS) http://fordfuelinjection.com/index.php?p=30

mange forskjelige http://fordfuelinjection.com/?p=10

Oxygen Sensor (HEGO) http://fordfuelinjection.com/?p=31

 

så da har jeg noen spørsmål igjen.. :blush:

 

er hego sensor og lamba sonde samme ting?..

hvor mange volt skal map sensoren variere?..

hvordan for jeg målt bensinpumpa?..

hvor mye trykk skal det være på pumpa?..

 

kan jeg måle Hz med denne? evt hvordan?..

dsc00703ix9.th.jpg

 

rotet i garasjen å i en gammel boks fant jeg noe innterisant.. ^_^

kan jeg bruke denne til å måle bensintrykke?

dsc00702qy1.th.jpg

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Hego er et annet navn på lambda ja.

 

Map skal ha 5v inn. Pinne 2 skal ved motor av, tenning på pulse ca. 160Hz. På tomgang skal den pulse ca. 105Hz.

 

Hva med pumpa vil du måle? Jeg ville sjekka spenninga på pumpa mens motoren går. Bør ikke ligge for mye under ladespenninga.

 

Bensintrykket måler du inn på motoren. Uten vacuumslangen på regulatoren skal trykket være 3 bar, med vacuum 2,5 +- 0,2 bar.

 

Nei, multimetret ditt måler ikke frekvens.

 

Jo, det går an å bruke det manometret om du har de rette koblingene, men trykk-skalaen er veldig liten, så avlesningen blir ikke videre nøyaktig.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

elektronikk er ikke min sterke side så må ha dette inn med teskje jeg.. :blush:

hvem er inn osv på kontakten?

dsc00731do1.th.jpg

 

ville måle trykket på pumpa, men er ganske sikker på at den er i orden nå så det er ikkeno å bry seg om.. ^_^

 

hvordan måler jeg hz da?.. kan jeg måle det i volt og regne det om til hz, evt hvordan?..

 

hva er denne til?.. er dette den pinne 2?.. :huh:

dsc0sdf0730tr9.th.jpg

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Kontakten på MAP-sensoren har 3 pinner, nr. 1, 2, og 3. Kan sikkert finne ut hvilken som er hva, men er på jobb nå.

 

Hz er måleenheten for pulser eller svingninger, 1Hz er 1 puls i sekundet. Skal du måle det må du ha et instrument som kan måle frekvens. Et av valgene da er "Hz".

 

Pila peker på diagnosekontakten.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

åja.. nå skjønte jeg det med pinnene.. :blush: var jo egentlig kanske logisk ;)

 

takk for forklaringen.. må nok skrive opp et sånt multimeter på ønselista mi ^_^

 

er den diagnosekontakten til å koble på pc liksom?.. sånn som nye biler har..

Link to comment
Share on other sites

Feilkodene leser du greit ut med ei diode-prøvelampe. Pinn 2 og 3 kortsluttes, lampa kobles mellom B+ og pinn 1 (ikke 100% sikker på hvilke pinner som er hva, husker ikke i farta), slå på tenninga og les ut feilkodene ut fra blink i prøvelampa.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Feilkodene leser du greit ut med ei diode-prøvelampe. Pinn 2 og 3 kortsluttes, lampa kobles mellom B+ og pinn 1 (ikke 100% sikker på hvilke pinner som er hva, husker ikke i farta), slå på tenninga og les ut feilkodene ut fra blink i prøvelampa.

 

så bare med en diodelampe så kan jeg finne ut hva som er galt med bilen?.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

I alle fall hva styreenheten TROR er galt. Ofte er det noe i det også ;)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

I alle fall hva styreenheten TROR er galt. Ofte er det noe i det også ;)

 

hehe.. javel.. noe som vet om en guide til hvordan jeg bruker denne diagnosekontakten da?.. høres jo mye lettere ut å bare telle blink enn å bytte deler til jeg finne den rette.. ;)

 

kjedet meg her om dagen og begynte å bli litt nyskjerrig på det manometer tingen så jeg prøvde å koble den til vakumet på innsuget.. koblet slik..

dsc00756nw9.th.jpg

men det jeg ikke skjønner er at når motoren står å går på tomgang så står måleren å rister på late ing timing.. betyr det at jeg har feil tening eller er det bare jeg som leser av måleren feil?.. :blink:

http://s249.photobucket.com/albums/gg231/k...nt=MOV00002.flv

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...