Jump to content

Krappe fartsdumper


Knutte

Recommended Posts

Nå begynner jeg å bli en smule lei fartsdumper som man må bokstavlig talt snike seg over i "gamlemor med gåstolfart".

De skal jo dempe farten. Greit nok, men ikke stoppe. Så trille over. Det er unødvendig.

 

Har en Sierra sedan som ikke er senket. Orginal høyde. Dette skulle da kunne gå greit tenker jeg,

men neida! Bilen subber omtrent nedi enkelte "fartshauger".

 

Når det ligger en fartsdump der fra før, og skal asfalteres ny vei kjører asfaltleggerne bare over,

da blir fartsdumpen smooth å kjøre over i grei rolig fart. Det funker fint:)

 

Kunne ikke vegvesenet, kommunen eller hvem som nå lager dem, lage dem med måte i stedet for

å lempe en haug med asfalt å forme den til med spader?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje heilt sikker på om eg har hørt rett,men eg trur det finns visse reglar for utforminga fartsdumpane og diverse sånt.Den skal samsvara med hastigheten på veien der fartsdumpen ligg eller nåke i den duren. <_<

 

Jepp. Derfor det er forskjell på 50 fartsdumper og de i 20soner(boligområder) som gjerne er veldig korte og høye. Også kjent som de som stikker av med eksosanlegget ditt

Link to comment
Share on other sites

ta dere en tur opp hit så sliter dere med senka biler , er ikke samsvar med fartsgrense å fartshump............

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

di værste farts dumpene er du halv dumpene, vortene/pumpene..

De er noe ferr banna dritt, har vell pr i dag aldrig hatt en bil som ikke har subba neddi på slike,orginal som skam senka..

Må jo ligge midt på, og er du ordentlig heldig er det innsnevring av veien, med gang felt, så du ikke kan kjøre midt på, uten og kantkjøre felgene..

 

stabb stage på escort`n tok neddi ved 60 senk...

Link to comment
Share on other sites

Har selv her som jeg bor fartsdumper igjennom hele sentrum, i 50sone. Tar nedi med fatterns 04/05 Mondeo stv i 25km/h, og han arbeider i ambulanse. Når de som kjører uttrykkningskjøretøy klager på dumper pågrunn av at dette går utover deres reaksjonstid, så må det ringe en bjelle hos Staten/kommunene.

Vi alle vet at det må skje noe med de i toppen, at bilene subber og tar skade eller at en ambulanse ikke kommer frem i riktig tid ved hjertefeil ogl, er da det skjer noe med slikt. Vi "vanlige" mennesker har ikke noe å si ;)

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Så kommer kommunen eller staten ut med at det koster for mye å "repparere" disse feilene som er gjort.

For det skal kunne gå ann å kjøre over uten å subbe.

 

Hvorfor ikke lage dem ordentlige med en gang?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Så kommer kommunen eller staten ut med at det koster for mye å "repparere" disse feilene som er gjort.

For det skal kunne gå ann å kjøre over uten å subbe.

 

Hvorfor ikke lage dem ordentlige med en gang?

 

Slik er bare Norge, alt skal gjøres fort og billigst mulig. Har bodd et halvt år i Sørumsand (Akershus), og her likte jeg måten de var laget på, ikke oppbremsing til 20-25km/h trengtes. Kjørte fint over de i 40km/h, men nærmet jeg meg 50-60 var det nesten hopp.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Det var ei halv gammal kjerring som kom på det med fartsdumper, stod i Motor for noen år sia... Skulle funne den største analpluggen som er å oppdrive, festa den på et trykkluftborr å stappan oppi til a besvimer!

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort fra at det måtte være ei halv-gammel kjærring som klager og syter, men eldste sønn i huset har vell gjerne mistet lappen og fått fengsel for uvittig kjøring. Er det ikke slik det pleier å være i Norges land? =P

Nå som Audi/VW, Volvo, Ford osv kommer mer og mer med orginalsenkede biler, eller biler som er lavere enn det de var før, så må vell Norge begynne å rette seg etter dette. Spesielt når man tar i under på en Ambulanse (VW Caravelle/Transporter), og andre biler som er beregnet for litt variert kjøring/terreng.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

vel der eg budde før var det 30 sone men ingen bryr seg om det.hadde ca 25-30 busser forbi hagen min men verstingen var postens vogntog som kom kl 0430 hver dag untatt søndag morgen.lastebil med henger i 70-80 forbi så heile huset rista

 

prøv å bu der med to unger

 

sier velkommen til fatsdempere nå ingenting annet hjelper for å få ned farten

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig et veldig effektivt tiltak egentlig men dem er ikke riktig bygd mange steder.

 

For å si det på en annen måte, stort sett overalt er de bygget galt. Der jeg har bodd siden slutten av sommeren til desember var det en som var bygget ned, og ikke opp. Denne var meget effektiv, for man trengte ikke å bremse helt ned for å kjøre over, men har man fart over fartsgrensen vil man skade dekk/felg og det som tar i under bilen.

Tror det hadde vært mer suksess med slike.

En ting jeg tror alle glemmer i debatten om fartsdumpene er uttrykningskjøretøyene, jeg lever heller med litt bråk og tanken på at skulle noen i huset, naboer osv skade seg eller få noe illebefinnende, så klarer ambulansen å rekke frem i tide. Å leve med null bråk og faren for at en ambulanse blir forsinket, politi når ikke frem ved vold, voldtekt eller annen sedelighetsforbrytelser, drap osv, brannbil kommer ikke frem i tide ved brann osv.

Dette virker det som er helt glemt, om man fyller sentrum i et tettsted eller by hvor mye ungdom kjører, så klarer ikke de ulike uttrykningsetatene å vedlikeholde reaksjonstiden sin.

 

Lær av Sverige, og de andre Europeiske landene. Det finnes gode alternativer til fartsdumper. og det finnes noen få i Norge. Dumt de ikke blir tatt i bruk i resten av landet.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett det har begynt å komme flere og flere av de små metall farts demperene rundt her jeg bor... de er kanskje 5 cm høye, synes disse var fine.. for det var ikke fare for å subbe og enn kunne kjøre i det farts grensa var..

 

sikkert flere som har sett disse?

- 88 Ford sierra ist busbil ;)

- 90 Ford sierra cosworth 4x4 :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24271376

- 98 Audi A3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...