RoyK Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Jeg har smurt sammen litt bits og pieces av sånn "begynner" informasjon som kan være behjelpelig når du skal koble opp stereo i bilen.Så får vi se om det er til hjelp for noen Før du begynner montering: Du må huske å ta batteritilkoblingene SIST av alt. Altså de kabler som skal kobles direkte på batteri.Sjekk at du har kabler som er godt isolert og at du har tilstrekkelig med sikringer/holdere.På spillere holder det med 10-15 amp sikring. Ang forsterker så kommer det ann på flere forhold, så spørder du kjøpte den. Om du må koble noen komponenter direkte til batteri så SKAL det brukes sikring.Sikringen bør da ikke stå lenger fra batteri enn 30-40cm. Når det gjelder høyttalerkabler, så ta opp dem som følger med spilleren og se på dem. Når du er fornøydså KAST dem . De er ikke noe å ha. Alt for lett påvirkelige av spenninger, og leverer også ALT for lite.Kjøp nye! Selve spilleren: Med spilleren du kjøper følger det med en ramme av metall. Denne har standard størrelse, og skal passei de aller fleste biler. Gjør den ikke det finnes det monterings sett å få tak i til de aller fleste biler også.Rammen har flere utskjærte profiler langs alle sider som skal bøyes ut etter at du har satt ramma inn idashbordet for å låse den på plass. Bruk gjerne originale koblinger inni dashbordet om disse finnes, da disse holder til ett normalt anlegg.Tilkoblings uttaket har iso-standard, og om den nye spilleren har en annen kobling så finnes det overganger til dette. Disse kjøpes der du har kjøpt anlegget, hos biltema og lignende.Jeg vil absolutt anbefale deg å strekke nye + og - kabler med tilstrekkelig snitt ettersom en del nyereanlegg kommer med forsterkere innebygd som er relativt kraftige, og trenger en del strøm.Er du usikker? Ja, så legg opp nytt. HUSK og legge opp ny JORDING også. Ellers vil spilleren jorde gjennom antenna.Jordings kabelen må kobles direkte i karosseri, eller til bilens jordings kabel. Har du støy i høytalerene så er det stor sjangs for at denne støyen er forårsaket av for dårlig jording.Ett par andre ting: Støy kan også være forårsaket av originalantenna i bilen. Sjekk at den har god kontaktmed karosseriet for jording av selve antenna. Du kan gjerne strekke opp ny jording her, fra foten avantenna til karosseri.Ikke legg koblinger for nær tennings komponenter, bensinpumper, coil og lignende.Jeg har også hørt om folk som har fått "spraking" eller "knitring" i høyttalere pga dårlige tennplugger.Har aldri opplevd dette selv men i såfall vil nok sikkert hele tenningsanlegget på bilen kunne spille inn.Juster også på gain-kontrollen på forsterkeren om du har uforklarlig støy. Høyttalere: For ett vellykka lydbilde så konsentrer deg om den fremre delen av bilen ved plassering av høyttalere.Eks i dører og slikt. Høyttalere i hattehylla funker kun om du har noen kraftige sett, og tilogmed darelativt dårlig.Jeg vil anbefale å montere høyttalere i alle fire dører. Det er absolutt en fordel å bruke bilens originale plasseringer for høyttalere. Dette er såpass godt integrerti bilens interiør at det ser skikkelig ut, samt at du i dag har tilgang til så utrolig mye høyttalerkombinasjoner at det ikke bør lage en hindring. Skjær gjerne ut og monter større høytalere, men sørg forat du får ett godt feste slik at høyttaleren ikke rister, eller beveger seg.Husk også at det er ett must at høyttalere i dørene har godt med klaring rundt seg. At de har rom til å bevegelufta rundt seg. Jo større høyttalere du monterer, jo fyldigere lyd. Husk at en diskant er veldig retnings bestemt. Så ikke bry deg med full tone sett i nedre kant av dører og slikt.Kjøp heller såkalte "komponentsett" der bass og diskant elementene er separate. Da kan du spre det rundt forå tilpasse bilen, og i tillegg gir disse ett bedre lydbilde generelt.Plasser diskant høytaleren høyt. Enten på dør eller dashboard. Ved tilkobling så husk å koble + og - kablene korrekt på spilleren kontra element.Bommer du på dette mister du betraktelig effekt, og du vil skade elementene. Forsterker: Det første du må gjøre her er å finne en "praktisk" plassering. Hvor den ikke er utsatt for rykk og napp i ledninger.Du må også tenke på varme. Ikke lukk en forsterker helt inn. Det er en grunn til at hele overflata på en forsterkerofte består av kjøleribber. Forsterkeren må ikke skrus slik at den kommer i kontakt med karosseri. Dette vil igjen forårsake støy om det slår i"dobbelt jord".Den må likevel festes forsvarlig slik at den ikke seiler rundt om du skulle være uheldig å havne oppi en kollisjon. Når dette er gjort er det tid for å koble opp phonokablene fra spilleren.Legg ut penger på en skikkelig godt isolert, kraftig phonokabel, da denne er veldig ofte ett moment som forårsaker støy. Når du så skal begynne med strømkabelen fra batteri til forsterker, så må du huske å ikke legge disse på samme side ibilen, da lyden vil bli påvirka av spenninga.(Husk igjen her med sikring. Ca 30-40cm fra batteri) Og IKKE koble kabelen på batteriet enda. Når det gjelder dimensjonering på strømkabelen, finnes det tabeller for dette. Det ligger rundt om kring på nettet.Hva du skal bruke kommer ann på watt styrken og hvor lang kabel du må ha.Får forsterkeren for lite strøm vil den også yte dårlig. Eksempelvis: Ved 500 watt og 5meter kabel bør du ha 24mm2 kabel.Ved 1000 watt og 5meter kabel bør du ha 35mm2 kabel. Jordings kabelen bør absolutt ha samme diameter som den strømførende, men husk å få god kontakt med karosseri her.Selv bruker jeg festet til sikkerhets selen. Legg så opp remote kabel fra spiller til forsterker. Denne fungerer som styrestrøm til forsterkeren, og gir beskjedom når den skal skru seg av og på. Her trengs det ikke noe spesielle krav til ledning. ---- Gå så over det du har gjort og kontroller at alt er kobla. Du skal da bare ha 2 løse ender til slutt. Hovedstrøm tilspiller og til forsterker, som begge ligger ved batteriet.Da kan du koble disse. Så testkjører du forsterker og instiller den etter det din smak tilsier. PS! Det med lyddemping av bilen går jeg ikke innpå her ettersom det ikke vil være det største behovet for akkuratdet i de fleste biler. Dog det vil utgjøre store forskjeller både på effekt og i henhold til forstyrrelseselementer i lyden. Tar heller ikke opp dette med lading kontra annleggs størrelse her. Dette er det utregninger for, men de fleste avoss har vel begrensa annlegg i bilene, går jeg ut i fra.Flere og flere bruker vel også kondensatorer nå regner jeg med. Det er ihvertfall å anbefale på det sterkeste. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.
Guest AdrianE Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 Veldig bra Blir nyttig når jeg skal begynne å koble anlegg i sierra'n Hva med å gjøre denne klistret eller hva det heter?
Helge Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 (edited) Bra iniativ Kommer langt med montering ved å lese dette innlegget!!! Forresten, juleferie? Edited December 22, 2007 by Helge WOLF!!!
a.cosworth Posted December 27, 2007 Posted December 27, 2007 Klistret! '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Reaff Posted August 10, 2008 Posted August 10, 2008 gå i anskaffelse av en bok som heter Car Audio for dummies den er super genial
Kjellcorp Posted August 10, 2008 Posted August 10, 2008 må si at dette er meget bra men en liten "påpek" angående remote. der bør man legge opp nye kabel pga dynamo støy. kjenner en som hadde fått dynamo støy, og vi googla litt og fant noe likheten med feil. og la ny remote, ble kvitt all støyen. men ellers helt supert angående demping-> riv ut alt av dør trekk, gå til thorsov å kjøp det tykkeste demping de har å lim det inn, blir det plass til mer tar du enda mer. så er det bare å skru på at dør trekkene så "donke" musikk ; ) hehe var sånn jeg gjorde det på min, ikke så drastisk gjort da
tuszi Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 må si at dette er meget bra men en liten "påpek" angående remote. der bør man legge opp nye kabel pga dynamo støy. kjenner en som hadde fått dynamo støy, og vi googla litt og fant noe likheten med feil. og la ny remote, ble kvitt all støyen. men ellers helt supert angående demping-> riv ut alt av dør trekk, gå til thorsov å kjøp det tykkeste demping de har å lim det inn, blir det plass til mer tar du enda mer. så er det bare å skru på at dør trekkene så "donke" musikk ; ) hehe var sånn jeg gjorde det på min, ikke så drastisk gjort da eller for å gjøre det litt mer avanser så tar man og legger opp et rele til remoten
Guest SMTuning Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 riv ut trekk i sidene å kjøp byggskum.fyll i det.gjorde det på en golf2 jeg hadde.ingen karosseri lyd eller noe ubehagelig støy.
Guest Techpoint Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Kan med fordel strekke både pluss og minuskabler frem til batteri.. SAMT huske at all strøm bør kobles ferdig, spesielt jord/minus, FØR signalkablene kobles til.
Kverna Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Kan med fordel strekke både pluss og minuskabler frem til batteri.. SAMT huske at all strøm bør kobles ferdig, spesielt jord/minus, FØR signalkablene kobles til. Ekstra trekking er mer jobb, glem minuskabelen frem til batteriet. Aldri hatt noen problemer overhode ved å koble ALT ferdig før jeg kobler på batteriet. Hvorfor skal signalkablene kobles til ETTER jord mener du ? Min fotoblogg
Guest Techpoint Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Ekstra trekking er mer jobb, glem minuskabelen frem til batteriet. Aldri hatt noen problemer overhode ved å koble ALT ferdig før jeg kobler på batteriet. Hvorfor skal signalkablene kobles til ETTER jord mener du ?En av grunnene til at folk får den såkallte "turbostøyen" er dårlig jord til ampen, og det som skjer er at ampen begynner å trekke strøm via signalkablen som brenner jordsikringene og deretter har man det gående med støy.. Hvis du kobler signalkabelen til før jordingen på forsterkeren så trekker jo ampen ALL strøm via signalkabelen, og da brenner man jordsikringene tvert.Selv om forsterkeren ikke "står på" så trekker den strøm når man kobler til kablene.. Grunnen til at man nå også trekker minuskabelen frem er pga den dårlige jordingen man faktisk får i ett karosseri som består av dårlig sveis, dårlige ledeevner, limte karosseri osv osv.
Kverna Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 En av grunnene til at folk får den såkallte "turbostøyen" er dårlig jord til ampen, og det som skjer er at ampen begynner å trekke strøm via signalkablen som brenner jordsikringene og deretter har man det gående med støy.. Hvis du kobler signalkabelen til før jordingen på forsterkeren så trekker jo ampen ALL strøm via signalkabelen, og da brenner man jordsikringene tvert.Selv om forsterkeren ikke "står på" så trekker den strøm når man kobler til kablene.. Grunnen til at man nå også trekker minuskabelen frem er pga den dårlige jordingen man faktisk får i ett karosseri som består av dårlig sveis, dårlige ledeevner, limte karosseri osv osv. Får en skikkelig deja-vu følelse ang. denne kranglingen, men lar meg ikke stoppe forde. Selvfølgelig trekker ikke forsterkeren noe strøm når strømkablene ikke er kobla til, nå må du slutte å prate tull. Og INGEN jeg har prata med, eller montert stereo med har trekt jordingskabel gjennom hele coupe'en frem til batteriet. Alltid hørt at jordingen skal være så kort som mulig, og ha rent metall mellom sko og karrosseri. Finn noen kilder så skal jeg vurdere å tro på deg, men det tviler jeg på at du finner Min fotoblogg
Guest Techpoint Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Får en skikkelig deja-vu følelse ang. denne kranglingen, men lar meg ikke stoppe forde. Selvfølgelig trekker ikke forsterkeren noe strøm når strømkablene ikke er kobla til, nå må du slutte å prate tull. Og INGEN jeg har prata med, eller montert stereo med har trekt jordingskabel gjennom hele coupe'en frem til batteriet. Alltid hørt at jordingen skal være så kort som mulig, og ha rent metall mellom sko og karrosseri. Finn noen kilder så skal jeg vurdere å tro på deg, men det tviler jeg på at du finnerTja hva med europeiske mestere i EMMA og dB-drag, holder det som dokumentasjon ? Ta en tur på bilstereoforumet.no så får du jo se åssen svar du får der.. Har ikke nekta noen å gjøre som de vil, jeg bare anbefaler den beste løsningen.
Guest Audiocore Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Får en skikkelig deja-vu følelse ang. denne kranglingen, men lar meg ikke stoppe forde. Selvfølgelig trekker ikke forsterkeren noe strøm når strømkablene ikke er kobla til, nå må du slutte å prate tull. Og INGEN jeg har prata med, eller montert stereo med har trekt jordingskabel gjennom hele coupe'en frem til batteriet. Alltid hørt at jordingen skal være så kort som mulig, og ha rent metall mellom sko og karrosseri. Finn noen kilder så skal jeg vurdere å tro på deg, men det tviler jeg på at du finner Og hvis man faktisk leser innlegget så nevnes det at en forsterker trekker litt strøm når den er avslått, men med kablene i!En forsterker trekker lett 3-4 ampere bare ved å være påslått uten at den mottar noen signaler også Jeg støtter såklart det å trekke egen jording gjennom kupeen i tillegg til vanlig strøm
Kverna Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Og hvis man faktisk leser innlegget så nevnes det at en forsterker trekker litt strøm når den er avslått, men med kablene i!En forsterker trekker lett 3-4 ampere bare ved å være påslått uten at den mottar noen signaler også Jeg støtter såklart det å trekke egen jording gjennom kupeen i tillegg til vanlig strøm Når strømkabelene ikke er tilkoblet ser jeg ikke hvordan forsterkeren trekker strøm. Min fotoblogg
Kverna Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Tja hva med europeiske mestere i EMMA og dB-drag, holder det som dokumentasjon ? Ta en tur på bilstereoforumet.no så får du jo se åssen svar du får der.. Har ikke nekta noen å gjøre som de vil, jeg bare anbefaler den beste løsningen. KablerStrømkablene er det første jeg vil anbefale å oppgradere.Dette gjelder ikke bare plusskabelen fra batteri til forsterker og jordingen til forsterker, men også fra batteri til chassi, dynamo/motorblokk til chassi og dynamo til batteri (+). Disse tre kablene kalles ofte ”Big 3” siden de er meget viktige om man har et strømkrevende anlegg.I enkelte biler er de viktige strømkablene svært dårlig dimensjonert for oss som vil ha litt mer lyd enn normalt, spesielt gjerne franske biler… Ser ikke at det skrives noe om minuskabel fra batteri til forsterker, men nå har jeg kun lest der i ett par minutter. Link meg gjerne til rett side/tråd så jeg kan lære litt, for virker som en bra side Min fotoblogg
Guest Techpoint Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Når strømkabelene ikke er tilkoblet ser jeg ikke hvordan forsterkeren trekker strøm.Hvis du f.eks kobler til signalkablene til forsterkeren og spilleren først..og deretter f.eks kobler på pluss på forsterkeren først så er det gjort. Folk har mange måter å koble opp anlegg på, den tryggeste er derfor å koble signalkablene til slutt..
Guest Audiocore Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Siterer Techpoint her:"Selv om forsterkeren ikke "står på" så trekker den strøm når man kobler til kablene.." Noe av det du ikke forstod?
Kverna Posted October 12, 2008 Posted October 12, 2008 Hvis du f.eks kobler til signalkablene til forsterkeren og spilleren først..og deretter f.eks kobler på pluss på forsterkeren først så er det gjort. Folk har mange måter å koble opp anlegg på, den tryggeste er derfor å koble signalkablene til slutt.. Har aldri tatt en forsterker ved å koble alt ferdig før jeg kobler på +kabelen. Men jeg har vel bare vært heldig jeg da. Siterer Techpoint her:"Selv om forsterkeren ikke "står på" så trekker den strøm når man kobler til kablene.." Noe av det du ikke forstod? Siterer meg selv her:"Aldri hatt noen problemer overhode ved å koble ALT ferdig før jeg kobler på batteriet. Hvorfor skal signalkablene kobles til ETTER jord mener du ?" Noe av det du ikke forstod? Min fotoblogg
Guest Techpoint Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Har aldri tatt en forsterker ved å koble alt ferdig før jeg kobler på +kabelen. Men jeg har vel bare vært heldig jeg da. Siterer meg selv her:"Aldri hatt noen problemer overhode ved å koble ALT ferdig før jeg kobler på batteriet. Hvorfor skal signalkablene kobles til ETTER jord mener du ?" Noe av det du ikke forstod?Gjør som du vil, kverrulanter som deg gidder jeg ikke kaste bort tiden på, så får vi håpe de andre som leser denne guiden vel og merke tar seg litt ekstra tid til å gjøre det riktig, slik at vi i etterkant slipper å forklare hvorfor de har fått "turbolyd" i høyttalerene sine og "popping" i subwooferen osv...
Kverna Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Gjør som du vil, kverrulanter som deg gidder jeg ikke kaste bort tiden på, så får vi håpe de andre som leser denne guiden vel og merke tar seg litt ekstra tid til å gjøre det riktig, slik at vi i etterkant slipper å forklare hvorfor de har fått "turbolyd" i høyttalerene sine og "popping" i subwooferen osv... Kjempefint det Min fotoblogg
2.3 GL Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 (edited) jeg har koblet opp mye anlegg i bilene mine og har aldri brydd meg om hvilke kabler i hvilken rekkefølge å sånne ting. eneste jeg gjør er å sette på plussen på batteriet til sist. jeg har aldri noen gang slitt med støy eller ulyder av noe slag. en forsterker kan ikke trekke strøm fra en krets som ikke er sluttet. det sier seg jo sjøl.men det er ikke noe å krangle om for vi har alle våre metoder å koble på og så lenge vi ikke har egne problemer med det så er vel det greit. kan heller ikke se behovet for å legge jordkabel helt fram til batteriet i en vanlig bil med et vettu stereo anlegg. i dbdrag eller andre ekstreme tilfeller kan jeg se det.svært lite i gulvet på en bil er vel limt så vidt jeg vet. tviler på at bilprodusentene limer ramma fast i karroseriet og lignende. Edited October 13, 2008 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Guest Audiocore Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Har aldri tatt en forsterker ved å koble alt ferdig før jeg kobler på +kabelen. Men jeg har vel bare vært heldig jeg da. Siterer meg selv her:"Aldri hatt noen problemer overhode ved å koble ALT ferdig før jeg kobler på batteriet. Hvorfor skal signalkablene kobles til ETTER jord mener du ?" Noe av det du ikke forstod? Ingen som sier at det ender med besøk av støy-***** med en gang man kobler det slik, men faren er overhengende stor for at ting kan skje. Mye større en om man gjør det på "den andre måten". Og det du siterer deg selv i, det har du faktisk fått et grundig svar på tidligere i tråden. jeg har koblet opp mye anlegg i bilene mine og har aldri brydd meg om hvilke kabler i hvilken rekkefølge å sånne ting. eneste jeg gjør er å sette på plussen på batteriet til sist. jeg har aldri noen gang slitt med støy eller ulyder av noe slag. en forsterker kan ikke trekke strøm fra en krets som ikke er sluttet. det sier seg jo sjøl.men det er ikke noe å krangle om for vi har alle våre metoder å koble på og så lenge vi ikke har egne problemer med det så er vel det greit. kan heller ikke se behovet for å legge jordkabel helt fram til batteriet i en vanlig bil med et vettu stereo anlegg. i dbdrag eller andre ekstreme tilfeller kan jeg se det.svært lite i gulvet på en bil er vel limt så vidt jeg vet. tviler på at bilprodusentene limer ramma fast i karroseriet og lignende. Hadde du sett hvor mye av bilens karosseri/skjøter hvor ting bare er punktet/limt i dag hadde du fått sjokk.
Kaasin Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Hadde du sett hvor mye av bilens karosseri/skjøter hvor ting bare er punktet/limt i dag hadde du fått sjokk. Men at det er limt er ikke noe problem når det gjelder styrke i allefall. Vil påstå at limet som blir brukt til å lime karosseri er like sterkt som å sveise. Lotus Elise og Opel Speedster, blir/ble kun limet ikke sveist. Dette var alu biler, men de er stive som få. Det er faktisk Hydro som har utviklet teknologien og satte sammen råkarossen til disse bilene(i Danmark synes jeg å huske) Sierra IS 88
Guest Audiocore Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 Men at det er limt er ikke noe problem når det gjelder styrke i allefall. Vil påstå at limet som blir brukt til å lime karosseri er like sterkt som å sveise. Lotus Elise og Opel Speedster, blir/ble kun limet ikke sveist. Dette var alu biler, men de er stive som få. Det er faktisk Hydro som har utviklet teknologien og satte sammen råkarossen til disse bilene(i Danmark synes jeg å huske) Problemet er at lim ikke leder strøm like godt som skikkelig metall
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now