Jump to content

Hjelp bremse-pedalen er hard.

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei igjen,

det som skjedde imorrest var følgende. Kjørte til barnehagen ca 10km, alt fint, men på tilbaketuren merket jeg plutselig at bremsen var veldig har. Må omtrent stå på bremsen for at det skal ha noe effekt i det hele tatt. Hva kan det være, og hvordan kan jeg fikset det fortest mulig? Heldigvis er snøen borte for tiden, så jeg klare meg en dag ved å kjøre forsiktig, men det må jo fikses.

mvh Zollo

Edited by Zollo
Guest Vebjørn
Posted

Høres ut som det er noe galt med bremseservoen.. Kan være lekkasje eller defekt servo!

Posted

OK, skal sjekke det. Lekasje er jo greit å sjekke,men ved en lekasje ville ikke da pedalen ha gått rett ned? Men er det noe mulighet å sjekke om det er bremsekraft forsterken?Det er vell den du mente med servo? Noe jeg hadde snakket med på jobben mente også det kunne ha noe med vakumslangen å gjøre, kan det være tilfelle?

Posted (edited)

Sånn en lite oppdatering. Tok å trakk av vakum slangen til bremseservoen, og lurte på en ting. Hvor godt skal man merke det vakumet når man seter fingeren sin på? Merket ingen ting men hørte en velidg lav sssss lyd når jeg satt fingern på slangen at det var en liten sprekk. Hvor er det det vakuumet kommer fra, da jeg jo også har en mistankte om at den trekke falskluft på innsugs manifoilden, siden den går dårlig og man høre en suse lyd ved gasspådrag fra motor rommet.

Er dedt noen som vet hvor mye arbeid det er å bytte pakningen til Innsug manifoildet?

Edited by Zollo
Posted

For å sjekke om bremseservoen virker:

Før du starter motoren, trykk 6-7 ganger på bremsepedalen for å fjerne evt trykk.

Hold bremsen inne mens du starter.

Hvis bremseservoen virker vil du kjenne at pedalen synker litt. Synker den ikke, virker ikke bremseservoen.

Men hvis du har vakuum lekkasje må den tettes først.

Suselyd fra motorrommet er nok T-stykket bak coil-pakken. Sitter ganske trangt, men er fort gjort å ta av for å sjekke. Har desverre ikke noe bilde å vise til nå, men søk i forumet etter "T-stykke" eller "suselyd", tror det er lagt opp bilde i en annen tråd.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Posted

Har byttet T-Stykke allerede. Men har levert inn bilen på verksted idag, siden det kan komme snø når som helst, og vil helst ha en brems som fungere da. Så for man se hva de klare å finne.