Ron Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 (edited) Hei Walbro Bensin pumpeE50 Turbonetics TurboHKS 50mm separat Wastegate2WD manifoildStor Alu coolerJenspeed 450 chip3 bar mapsensorlavkomp stempelSiemens 3102 Dyse3" Mongoose x-sosMSD Coil Dette er en 200 motor. Det jeg lurer på er bensintrykk,kjører nå 3.8 bar,å soter plugger.Kjører Rs Turbo plugger med 0.6 i åpning.kjører max 50 mil på ett sett plugger.. Hva er anbefalt bensintrykk på ett slikt oppsett? Noen som har formening om ca HK? kjører 1.8 bar for tiden,tar i nå helt sinnsykt skal på Bjørnstad å benke senere i vinter. mvh Ronny Edited December 25, 2007 by Ron Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 3,5 bar uten vakum- ingen garanti. brems bilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 enig med hovden!Her bør det benkes for være sikker på at blandningsforhold og tenning er ok.stemplene dine kan fort smelte bort på 1.8! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 Enig med det ja.. skal som sakt på benking på Bjørnstad bil. Er ikke antydning til verken tenningsbank eller noe,problemet ligger i at jeg soter plugger,som i mitt hode er tegn på for mye bensin.. kan man virkelig ikke øke bensintrykk på cosworth`n?eller er det noe annet som spiller inn? Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 tenningsbank er vanskeli og høre på de motorene værtfall..værtfall de på høye turtall... org btr er justerbar med en liten umbraco nøkkel...... jeg sotet pluggene mine noe jæveli når jeg hadde kjørt filler av noen stempelfjærer PGA tenningsbank!olja kommer rett opp i forbrenningsrommet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 -vet jo at det er justerbart,siden æ har justert den til 3.8 har ikke rasa noe som helst,bilen går som ei klokke!!lettstarta,å uten noen lyder eller oljesøl,oljeforbruk osv. lura bare på ka som var normalt bensin trykk,på det nevnte oppsettet. å om noen kan anslå ca HK Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 (edited) hvorfor f a a n spør du om man virkeli ikke kan øke bensintrykket på cosworthen da?? Du burde sjekke bensintrykket med breibåndslambda..ell så er det jo opp til han som har laget chipet da.vil nok tippe 420hk på 1.8 i motor Edited December 17, 2007 by Dre Racing@ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 Rolig no for at den soter på 3.8.. skulle skrevet,kan man virkelig ikke øke over originalt bensintrykkpå en cosworth uten at den soter.. gir for mye bensin.. eller tror noen at det er noe annet som spiller inn? den soter ikke som i bløt-svart-ekkel-plugg,men soter som i tørr-svart-sotet-plugg.. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 (edited) Om du ikke kjører heelt idiot, kan du vel skru ned bensintrykket litt, og se om du fortsatt soter pluggene... Men 50 mil bare på ett sett plugger??? Råeste forbruk jeg har hørt om... hehe Edited December 17, 2007 by Loffen -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Rolig no for at den soter på 3.8.. skulle skrevet,kan man virkelig ikke øke over originalt bensintrykkpå en cosworth uten at den soter.. gir for mye bensin.. eller tror noen at det er noe annet som spiller inn? den soter ikke som i bløt-svart-ekkel-plugg,men soter som i tørr-svart-sotet-plugg.. øhh.. hvorfor øker du bensintrykket over normalen da? hvis det ikke skulle være for å gi mer bensin? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 1. Jenspeed 450 chip, Siemens 3102 dyser2. Det jeg lurer på er bensintrykk,kjører nå 3.8 bar,å soter plugger.3. Kjører Rs Turbo plugger med 0.6 i åpning.4. kjører max 50 mil på ett sett plugger..5. Hva er anbefalt bensintrykk på ett slikt oppsett?6. kjører 1.8 bar for tiden, tar i nå helt sinnsykt Noen som har formening om ca HK? 1. Hvilke dyser er dette chippet beregent for da. Grådyser? (DVS Bosch #403 på 503 ccm.)2. Ja selvfølgelig gjør det det. Tallene indikerer at du kjører med ca. 24 % for mye bensin, hele tiden.3. Hvorfor?4. Håpløst. Voldtekt av motor. Ingen smøring.5. Teoretisk 2,5 BAR fordi at ved 2,5 BAR bensintrykk gir 3102 dysene omtrendt det samme som grådysene på 3,5 BAR. 6. Det du kjenner er dreiemomentkurven som har lite til ingenting med maks Hk å gjøre. Du har mye mindre hk enn du tror fordi motoren drukner i bensin. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 ok.. korsn bensintrykk er det annbefalt å kjøre på da? tilbake til originalt? altså 3.5.. til opplysning så går motoren som ei klokke.. forutenom at plugger blir svarte etter ca 50 mil. prøver å skru ned til Bensintrykk 3.5 uten vacum,turbotrykk til 1.5. dette er siste uke med bilen før garasjen venter,og den skal mappes første turen ut til våren. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Skal gjette på hk jeg.. 190hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossy88 Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 (edited) Drit i hele greia og sett bort bilen for vintern Ta det med lamda til våren!! Og kutt ut RS Turbo pluggene.. Edited December 17, 2007 by cossy88 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 Skal gjette på hk jeg.. 190hk. tørr æ spørre ka du mene med det der?? har vanskelig for å tru at 190hk får en bil te å rive sæ i 3de giret!! Herre va ett helt normalt spørsmål,trudd virkelig ikke at man sku bli gjort narr av. trivelig as.. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 (edited) Tror du er LANGT unna det resultatet du kommer til å få når du for mappet den.For motoren din har det absolutt ikke bra nå.Som RS1000 skrev tidligere leverer siemens 3102 på 2,5 BAR det samme som grådyser (bosch 403) leverer på 3,5 BAR.Så du har kanskje så mye som en BAR for mye bensintrykk, slik at motoren drukner i bensin og ødelegger pluggene. Og standard bensintrykk på standard dyser, har ingenting med Siemens 3102 dyser å gjøre, de oppfører deg helt annerledes og skal ha et annet bensintrykk for å levere like mye bensin som andre dyser f.eks grønnedyser (bosch 803) /grådyser (bosch 403). Men hvilke dyser chip'en din er laget for spiller en stor rolle også. Du burde fått den en chip som er spesiallaget til ditt oppsett.Pukkelrygg her på forumet spesiallager chip'er etter oppsett, du kan jo høre med han.For det kan godt være at chip'en din er laget for f.eks grådyser (bosch 403) og det er jo HELT andre dyser. For all del, ikkje kjør mer hardt med bilen før du har får kjørt den med bredbåndslambda, det er å leke med livet til motoren din.Sure penger å ødelegge motoren fordi du ikke gadd å vente på bremsing/ mapping/ bredbåndslambda.Og ikke juster bensintrykket ditt på gefylen, da leker du med livet til motoren din igjen.. Er ingen standardsvar på hvor mye bensintrykk du trenger på din motor.Min motor har 403 dyser, 400 grådysechip, T35 ar.63 etc etc etc med 2,1 BAR ladetrykk.Men med helt fin lambda (høy 11AFR) kjører jeg bare med 3,1 BAR bensintrykk.Skulle jo egentlig tro den trengte mer, men som sagt er forskjellig fra motor til motor. Så er nok best å sette den inn for vinteren, det er vertfall rådet fra meg Edited December 17, 2007 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 Takker på det sterkeste for ett konstruktivt svar!! ja.. skal følge rådet ditt. Ble fortalt ved kjøp av trim at chip å dyser samsvarer,er ett 450 Jenspeed Chip,men det er nok som du sier,siden den faktisk overfueler,soter.Om noen som leser dette har ett mobil nr til "pukkelrygg",så motas det gjernepå PM eller sms. 90960698. Setter bort bilen nå,den skal få en ordentlig strekk nå i vinter Håper vi møtes på treff i sommer,hadd vært knall å vist at mine 190HK faktisk overasker takk for svar. MVH Ronny. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Bare hyggelig Håper du får mappet den skikkelig med rett chip, plugger etc. Da kommer du nok til å ha det mye moro til neste sesong Så får du legge ut bremsepapirer når du har kommet så langt Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 17, 2007 Author Share Posted December 17, 2007 Du kan være helt sikker på at papirer skal legges ut,mine 190HK må jo tross alt bevises takker igjen for god hjelp Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Du kan være helt sikker på at papirer skal legges ut,mine 190HK må jo tross alt bevises Det var ikke spydig ment, men du MÅ bremse bilen for å få det til å være noe hk, greit nok du har en del nm selv om den ikke er justert, men disse hk du mener du har, de er ikke der. Kan sikkert spørre Madam Mim om hun ser hvilket benintrykk, ladetrykk og hvor mye hk du får i spåkula si. Men såvidt jeg vet er det ingen Madam Mim her inne. Vi bremset 2 Cosworther med 3102 dyser, den ene bremsa 181 og den andre 187 på første draget. Enda opp på 438hk (husker ikke nm) Turbonetics E60 og RS500 cooler den ene og den andre på 280hk/480nm. T34 og std 2wd cooler. 1,3 i trykk. Er bare drittlei av de som skryter på seg 7000hk og har ikke engang bremsa bilen, bare kjøpt noen deler å kasta oppi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 19, 2007 Author Share Posted December 19, 2007 Har spurt Madam Mim,kjerringa va opptatt Siden hu hadd det så travelt,så stakk æ heller innom Bjørnstad Bil,map er nå bestilt. Har ikke skryte på mæ en eneste HK,ble tydeligvis ett offer for mye anna gnål,som æ ikke kjenne til.Kan ikke si at delene mine er "slengt" nedi,drive påmed herre for leng te å ikke gjøre ting ordentlig. Det som æ hele tia lurte på,var bensintrykk. men siden det tydeligvis ikke finnes noe fasit,eller så mye som en tommel-finger regel,så fikk æ jo til slutt svaret mitt. -Ronny- Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Så æ stakk heller innom Bjørnstad Bil, map er nå bestilt. Har ikke skryte på mæ en eneste HK, ble tydeligvis ett offer for mye anna gnål, Det som æ hele tia lurte på var bensintrykk, men siden det tydeligvis ikke finnes noe fasit, eller så mye som en tommel-finger regel,så fikk æ jo til slutt svaret mitt.-Ronny- Når da? 190 hk stemmer nok det. Han sier jo ingenting om at det er maks effekt eller på hvilket turtall du har det. 190 hk ved 3800 - 4000 o/min er vanlig. Joda det finns. Dersom du kjører ett chip som funker bra sammen med med grådysene på 3,5 BAR bensintrykk og velger å bytte ut disse grådysene med noen andre dyser som oppgis til 599 ccm, da er 2,5 BAR en grei plass å begynne. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Joda det finns. Dersom du kjører ett chip som funker bra sammen med med grådysene på 3,5 BAR bensintrykk og velger å bytte ut disse grådysene med noen andre dyser som oppgis til 599 ccm, da er 2,5 BAR en grei plass å begynne. Grei plass å begynne når en skal mappe den ja.Men er jo ikke noen garanti for at det er riktig, og at den får riktig AFR med det bensintrykket.Så det er jo ikke lurt å gjøre noe som helst med bensintrykket før han har den enten til bremsing eller mapping med bredbåndslambda.Kan skru det litt ned fra det han har nå, når han skal kjøre bilen til bremsing siden han vasker sylindrene med det trykket han kjører på nå. Men er jo egentlig sant det han sier at det ikke finnes noe standardsvar.For alle bør jo få motoren stillt inn viss det blir montert trimdeler og justert opp turbotrykk. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Jeg besvarte påstanden:men siden det tydeligvis ikke finnes så mye som en tommel-finger regel. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 19, 2007 Author Share Posted December 19, 2007 Skal på Bjørnstad i februar,bedre å være tidlig ute,i tilfelle det er noesom burde forandres før sesongstart. skal ha ut hjerna å få sjekka om chip å dyser samsvarer så snart som mulig. -mener der er rart om det ikke gjør det,da bilen går fint på tomgang,å fungere ellers meget bra. Sotinga ligger jo helt sikkert i det at jeg kjører før høyt bensintrykk. -men det finner vi ut i februar.. Ser det er anbefalt med innsugs spacer,og sveise om innsug? Noen som orker å ta seg bryet med å forklare framgangs måte ved omsveising av innsug? Andre tips som forbedrer oppsettet mitt motas med takk. mvh Ronny Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now