Jump to content

turbo igjen


bart

Recommended Posts

Har RS500 turboen påskrudd baklokk eller innstøpt som på Escort Cosworth?

Den har påskrudd baklokk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det har den da ikke..den er vanlig sånn som på alle andre cosworther.

Det er direkte feil. Mulig at du har sett noen uoriginale turboer som feilaktig er omtalt som Rs500 turbo (som du har sett er det ikke alle så er så nøye med sannheten), men de originale Rs500 turboene har løst WG hus og en helt spesiell actuatorbrakett også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er direkte feil. Mulig at du har sett noen uoriginale turboer som feilaktig er omtalt som Rs500 turbo (som du har sett er det ikke alle så er så nøye med sannheten), men de originale Rs500 turboene har løst WG hus og en helt spesiell actuatorbrakett også.

 

 

rettelse.eg tok feil.beklager.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte med den i min ei stønn men er jo noe av det treigeste da. Har skjedd mye på turbo utviklings fronten på de åra fra den kom. Hadde vel fullt øs (1.8 bar) på ca 4500-4700. Det samme har jeg på drøye 3500 nå. Forøvrig påskrudd baklokk på dem.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med spesiell actuatorbrakett?

Har du et bilde av dette?

Hvor mye tregere er er en slik turbo enn T34?

 

Det er ikke slik å forstå at det er noe hokus pokus, braketten er bare ett av kjennetegnene på en ekte RS 500 turbo.

Nei.

Veldig mye og man kan vel si det slik at RS500 turboen, i likhet med mange andre turboer, IKKE bør brukes på Cosworthmotoer som ikke er trimmet med kammer osv da den er så stor og ikke kommer til sin rett på en så liten og mild motor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Syns turboen fungerer helt greit på mer eller mindre original motor jeg. Se bremsepapirene mine for å se hvordan det fungerer på stort sett original Cosworth-motor.

 

Selvfølgelig blir den en del tregere enn T34, men så holder den og til rundt 100hk mer. Skal du ha mer effekt må du regne med en tregere turbo, det er det vel fint lite å få gjort noe med, kan ikke få i både pose og sekk..

 

Jeg har fullt ladetrykk, ca 1,8 bar litt i underkant av 4000, tipper rundt 3700-3800.

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

RS1000: Den Cosworthen med RS500 motoren i Bergen, han har vel fullt trykk tidligere enn 4500-4700?

Er jo også satt opp for den turboen da..

 

Siden bremepapirer nevnes så viser bremsepapirer på denne motoren at den har fullt dreiemoment allerede ved 4000 O/min. Dette utgjør 300 hk.

 

Vi synes at den motoren er korrekt bygget. Først ble de bestemt hvilken turbo som skulle brukes og deretter ble resten av motoren satt opp for å optimalisere turboens funksjon. En slik oppskrift gir alltid gode reslutater.

 

"Alle Cosworthmotorer som skriver maks ladetrykk i BAR med ett 1-tall først er trege." :lol: :lol: :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden bremepapirer nevnes så viser bremsepapirer på denne motoren at den har fullt dreiemoment allerede ved 4000 O/min. Dette utgjør 300 hk.

 

Vi synes at den motoren er korrekt bygget. Først ble de bestemt hvilken turbo som skulle brukes og deretter ble resten av motoren satt opp for å optimalisere turboens funksjon. En slik oppskrift gir alltid gode reslutater.

 

"Alle Cosworthmotorer som skriver maks ladetrykk i BAR med ett 1-tall først er trege." :lol: :lol: :lol:

 

Har du det papiret RS 1000? Hadde vært artig å sett :) Har du peiling på noe mer specs på den motoren?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har du det papiret RS 1000?

Hadde vært artig å sett :)

Har du peiling på noe mer specs på den motoren?

 

Ikke selve papiret, nei.

 

Det er veldig enkelt å få ett inntrykk. Du tar bremsepapiret ditt og tegner inn 2 linjalsteker. Den ene går fra nedre venstre hjørnet og opp til 540 Nm ved 4000 o/min. Den andre går derfra og vannrett bortover til 7000 o/min. Dette blir ikke 100% likt, men det skiller IKKE mye. Det som ikke kan sees på slike papirer er den enorme responsen denne motoren har, dessverre.

 

Det er en RS500 motor, trimmet til Gr.A spec.

Lav komp., 40 + psi ladetrykk, bearbeidet topp og spesial kammer med "ukjent spec.".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Over 2.8 BAR ladetrykk?? :)

 

Nemlig.

Ladetrykkmåler med "recall" knapp har vist over over 3,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden. :lol:

Skal man ha styrke i en liten 2,0L motor så må det jo lades. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, såpass :)

Visste ikke at RS500 turboen var kompatibel til å lade med så høyt trykk :)

Regner med dette var peak på mellomregister.. Eller var det på høyt turtall?

 

Den har 82 eller 83 mm (husker ikke nøyaktig) stordiameter på kompressorhjulet og det indikerer jo høytrykk.

Det er nok en peak i mellomregisteret ja. Det beste er likevel svaret motorbyggeren gav når han ble konfrontert med dette.

 

Ja, er ikke de fint da?. :lol: :lol: Problemer med holdbarhet og pålitelighet er tydeligvis ikke ett tema nå alt gjøres korrekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

http://cgi.ebay.co.uk/RS-COSWORTH-RS500-TO...1QQcmdZViewItem

 

er dette en korekt rs500 turbo? der er en slik actuator brakkett som eg vil ha på en t34 men det viser seg å vere vanskelig......... da alle turbo forhandlere mener at trim 50L kompressorhuset er "helt spesielt" og kan ikkje byttes ut med et annet, men en slik turbo på steg 3 er vel litt i drøyeste laget....

Link to comment
Share on other sites

http://cgi.ebay.co.uk/RS-COSWORTH-RS500-TO...1QQcmdZViewItem

 

er dette en korekt rs500 turbo? der er en slik actuator brakkett som eg vil ha på en t34 men det viser seg å vere vanskelig......... da alle turbo forhandlere mener at trim 50L kompressorhuset er "helt spesielt" og kan ikkje byttes ut med et annet, men en slik turbo på steg 3 er vel litt i drøyeste laget....

 

 

Ser du ordet garret printet på huset? :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

monterte kina-grenrør på en 200sx æ,ca18det. XS-Power.

 

Vi målte faktisk opp kor mange meter det tok før det ble fri x-sos,

å det var hele 435 meter!!! :lol:

 

men etter en runde med sveisen rundt alle skjøter,holdt det faktisk

en hel sommer med ordentlig skambank :)

 

nfwrabw8ki0vd8ek03pm.jpg

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Er vel litt billig til å være org.vare ja.

 

Er det noen som har prøvd kinaturbo enda?

Var noen her på forumet tidligere som hadde planer om å prøve.

 

en bmw 325 her i distriktet går med kina turbo, funker fint det, en annen 325 gikk med kimmit turbo, det funka også bra, ikke no problem med turbo`ene hvertfall. Meen de kjørte bare på 0,6-0,7 bar da...:)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...