Stef Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 (edited) Hei, har nettopp kjøpt meg en sierra 2,8 V6 med ventiler som tikker Har tenkt å stille ventilene, men har aldri gjort dette før. Lurer på om noen kunne laget en kort veiledning til hvordan man stiller ventilene på en V6? Og hvor stor ventilklaringen det skal være på eksos og innsug? Vet jeg trenger spesial verktøy til dette, men husker ikke hva det heter, noen som vet hva det heter og hvor jeg får kjøpt dette? Vil tikkingen kanskje gi seg etter olje og filter skifte? Eller bør/må jeg skifte kam og ventiler for at det skal stoppe? Mvh stefan Edited December 7, 2007 by Stef
Bjørnar 4x4 Cosworth Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Heisann.. Bare å gje opp. Det er slitasje. Ikke noe å stille på. Eneste mulighet er å overhale toppene. Men det er ikke noe vits. Fordi motorene går så det hyler til tross for sinnsyk ventilrasling. 91` Ford Sierra Cosworth
Stef Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Hmm ok.. Men må vel være noe jeg kan gjøre for å få tikkingen litt vekk? Er så utrolig irriterende med den høylytte tikkingen!! Har søk litt rundt på forumet her, og lest om mange som har byttet til ny kam og ventiler. Vil ikke dette hjelpe mot tikkingen? Mvh stefan
RSHansen Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 _-XR4x4-_ said: Heisann.. Bare å gje opp. Det er slitasje. Ikke noe å stille på. Eneste mulighet er å overhale toppene. Men det er ikke noe vits. Fordi motorene går så det hyler til tross for sinnsyk ventilrasling. Man skal aldri gi opp! Stef said: Hmm ok.. Men må vel være noe jeg kan gjøre for å få tikkingen litt vekk? Er så utrolig irriterende med den høylytte tikkingen!! Har søk litt rundt på forumet her, og lest om mange som har byttet til ny kam og ventiler. Vil ikke dette hjelpe mot tikkingen? Mvh stefan Det kan være mange årsaker til at motoren tikker, den mest sannsynlige er slitte løftere, de er montert mellom kamaksel og støtstenger. Må av med toppene for å skifte disse, og da kan man likegodt skifte ut kamakselen også (En litt kvassere kam gjør underverker på denne motoren). En annen årsak kan være bøyde støtstenger, dette kan komme av at motoren er kjørt på for høyt turtall ofte og kanskje mer eller mindre konstant. 6500 er smertegrensen (Skal være montert en mekanisk turtallsperre på rotoren faktisk).Selvsagt kan også vippearmene og akslingen disse er montert på være slitt.Ventilklaring justeres med en skrue på disse vippearmene, og her er det mange går på en smell. Disse skruene er selvlåsende. Dvs. at de kun skal skrues en vei. Om man strammer for hardt og skrur tilbake er låsegjengene ødelagt og skruen må skiftes. Om den ikke skiftes vil den kunne skru seg selv ut og foråsake ventiltikking. Mange som har fått til en malende V6er for så ha en tikkende bombe dagen etter når bilen er kjørt litt og blitt kald noen omganger.Men den mest ekstreme årsaken jeg har sett er at ventilene har spist seg inn i toppen pga bla. blyfri bensin: Ventilsetene er rett og slett slitt bort. Og da går bilen svært dårlig med stor ventillekkasje som gir elendig effekt. Håper dette hjelper litt Chris - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Stef Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Takk for svaret Vil nok være til hjelp dette her! Skal justere ventilene i første omgang og se om det hjelper. Noen som vet hva ventilklaringen på innsug og eksos skal være? Mvh stefan
sierraracing Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 0.35 og 0,40 Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now