steinbf Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Hei. Lurer på å kjøpe meg en xr3i som er ferdigbygget om til rs turbo, eller bytte motor selv.,.Men skal godkjenne ombyggingen.. Så hva må gjøres med bilen? Bremser,stabstag,bytte motor.. noe mer?Noen som har papirer/dokumentasjon på/til dette? Eller noe som kan hjelpe meg i hele tatt? Hvilket papirer og hva må jeg ha papirer på for å få det godkjent xr3i med rs turbo motor? Må være noen som har gjort dette her inne? Eller som har prøvd??Bilder/fakta/prosjekttråder og alt mulig av informasjon på dette gjort tidligere ønskes..!! Takker for alle svar Mvh stein
Tombra Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Hei og velkommen til FMCN! Dette er det mange som har gjort før deg ja, og det er fullt mulig å få godkjent! Om du søker her i Escort-forumet, finner du MASSE info om dette. Kort fortalt er det vel stabstag og bremser du trenger å flytte over, for å få det godkjennt, men dette finner du ut om du søker litt.Er en fordel å ha komplett RS Turbo delebil da, så har du alle småtingene som gjør ombyggingen enda enklere. (brakketter, slanger osv) Lykke til! Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
steinbf Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Hei, og takk for det.Har vært her endel før,men bare ikke vært registrert. Har søkt mye og fått en del info om det. Men har aldri funnet noen som har gjort det ennå,bare mange som lurer på å gjøre det, og hvordan de har tenkt til å gjøre det. Ikke fått info om noen har klart å fått tak i papirer/dokumentasjon på dette for å få det godkjent...Er i grunn det jeg er ute etter..De papirene og dokumentasjonene jeg trenger for å få ombyggingen godkjent. En på stamsaas i sarpsborg kunne se over den og gi godkjennelses dokumentasjon/papirer på at det var gjort ordentlig... Og takk for svar Alt hjelper:) Mvh stein
Tombra Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Du kan feks prøve å sende en PM til Olek her på forumet, har bygde om en cab for en tid tilbake. Ser jeg har fått mail fra deg via bilforumet, svarer her istedet jeg Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Guest maestro Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 nå når det først er oppe kan jeg komme med et spørsmål eller to selv det er vel ikke noe problem å bruke delebil fra england? selv om de er høyrerattet er det vel ikke noe forskjell på delene som brukes?jeg har sett på en rs turbo (her i landet altså... ) og lurte på om de som er orginale skal ha rs ratt og recaro interiør helt fra 86? er det mulig å påvise at den er orginal og ikke ombygget? det vil vel stå i vognkortet som rs turbo selv om den er ombygd?
Tombra Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Rattet er det samme i MK 4 escortene.Recaro var ekstrautstyr her til lands. Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
steinbf Posted December 5, 2007 Author Posted December 5, 2007 Hehe. ok,takker Ja, det er like greit det, så har vi alt her.Slipper jeg å gå fram og tilbake Men må være flere her som kan gi meg info om det jeg lurer på...Noen som har bygget om xr3i til rs turbo,så gi meg en lyd...... Vil gjerne ha bilder på det dere har gjort og informasjon... Og veldig gjerne papirer og dokumentasjon som jeg kan sende bt som vedlegg i søknaden,så det er større sjans for at søknaden blir innvilget!!! Kom med alt info dere kan Med samme dere snakker om ratt. Hvis man bytter ut orginal rattet med f.eks. momo ratt som de fleste gjør i rs turbo. Må man godkjenne dette i vognkortet, hvis det er samme omkrets (eller hva det nå måles i) som orginal rattet? Mvh stein
Tombra Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Ratt skal godkjennes i vognkort. Må ha TUV papirer eller tilsvarende.Når det er sagt, bruker selv Sparco-ratt i min, det har jeg ikke fått skrevet inn (ennå) Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
steinbf Posted December 5, 2007 Author Posted December 5, 2007 Er i grunn litt rart at det må godkjennes,hvertfall når det ikke er airbag eller noe i det..Menmen,er vel mye rart i norske lover også da.. Fremdeles ute etter masse info og papirer/dokumentasjon!!!!
OleK Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 hei! ser du er fra rakkestad, det passer bra. ring ford i halden og spør etter Tom Rødsmoen, han godkjente ombygginga mi. jeg kjøpte en vraka rst som jeg satt over alle understellsdeler fra, bortsett fra ABL-bremsene. klarte heldigvis å krangle meg til å ikke montere disse på BT. Cosworth!
steinbf Posted December 5, 2007 Author Posted December 5, 2007 (edited) Hei. Ok.Skal jeg gjøre. Men hva gjorde du med søknaden til biltilsynet? Hvordan skrev du denne,og la du ved noen dokumentasjon/papirer?Hvor fikk du tak i en vraka rst? Men det stabstaget bak,er det orginalt på xr3i og det samme som rs turbo? Hvem biltilsyn godkjente du den? Og er det lenge siden? Mvhstein Takker for alle svar.. Hjelper veldig hva alle kommer med Edited December 5, 2007 by steinbf
steinbf Posted December 6, 2007 Author Posted December 6, 2007 Bare å komme med mer informasjon og lignende.... Bilder og info av prosjekter som er godkjent, og linker til sider eller mail eller lignende:) Tar i mot alt jeg kan få med STOR takk!!! Mvh Stein
steinbf Posted December 9, 2007 Author Posted December 9, 2007 Noen som veit om noen som har godkjent bilen med rs turbo etter ombygging?Er til stor hjelp all info jeg får!!! Mvh Stein
steinbf Posted December 11, 2007 Author Posted December 11, 2007 Ingen som vet om noen som har godkjent ombygging fra xr3i til rs turbo?
fastford79 Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 Det jeg gjorde var å bytte over alt i motorrommet, bremser og stabstag foran og bak. Hadde så bilen inne en time hos Ford som så over bilen og skreiv ut et papir hvor det stod at det var benyttet deler fra rs turbo. Tok så en tur til biltilsynet hvor dem kikket litt på bilen og papiret og så skreiv dem det i vognkortet at den var godkjent med den motoren. Enkelt og greit og kostet meg 1300 kr. 1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i)
Guest maestro Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 Går det an å hente en rs turbo fra england og bruke den som delebil til ombygging av en norsk registrert xr3i? der finnes det jo en del rst'er til en rimelig pris i forhold til i Norge alle delene som må brukes er vel make?
steinbf Posted December 11, 2007 Author Posted December 11, 2007 Fastford79: Hvor lenge siden var det du gjorde dette? Og kan jeg få noen bilder og info om hva du byttet og lignende på mail takk:) For biltilsynet sa jeg måtte skrive søknad til dem. Maestro: Ja,det skal ikke være noe problem.. Men for å være sikker så er det bare å høre med biltilsynet,evt ringe ford.
fastford79 Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Steinbf: Dette ble gjort i kristiansandsområdet i 2005. 1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i)
tuszi Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 før du gjør for mye så¨sender du søknad til biltilsynet. og til deg som lurte på å ta inn bil fra england ja det går det, men ledningsnett og sånn blir feil.
steinbf Posted December 13, 2007 Author Posted December 13, 2007 Men til den søknaden sa biltilsynet at jeg måtte ha dokumentasjon på hvordan xr3i'n var orginal, og rs turbo'n er orginal. Også gjerne dokumentasjon på at dette er blitt gjort før.For hvis ikke,så får jeg ikke søknaden godkjent..
Loffen Posted December 13, 2007 Posted December 13, 2007 http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29350 -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
steinbf Posted December 14, 2007 Author Posted December 14, 2007 Be han Rune om å legge ut info og bilder av bilen sin da.. Er mye letter for han å få flere interesserte. Bilen kan jo se helt forferdelig ut,ut i fra den beskrivelsen som står der.... Hvis han ikke gjør noe forsøk på å selge, så blir den nok ikke solgt med det første heller..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now