Jump to content

EU-godkjenning av bil


Sierra_2.9

Recommended Posts

har ennå god tid, men skal EU godkjenne bilen min etterhvert, og lurer derfor på om noen har noen erfaringer å dele...eller om dere kjenner til steder som er greie å godkjenne hos? helst rundt Romerike - Strømmen, Lillestrøm, Jessheim, rundt der...

 

Bilen er i bra stand den, men mulig at katalysatoren ikke er helt hundre..thats why!

 

takker for svar!

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke bekymre deg for dårlig katalysator på EU kontroll..

Ingen kan annmerke at du har en "dårlig" katalysator på EU kontroll.. kravet er at co% må være under 0,5%..

det hadde jeg gjort - er en 2 og bare reparere og komme inn i gjenn

Link to comment
Share on other sites

Kondensvæske...Hvordan var det igjen...Fylle på godt med kondensvæske og da gikk co eller co2 ned??...husker ikke...

Også var det noe med kald og varm motor...kan ikke huske det i farta heller...kald motor gir feit blanding som er ugunstig på forbrenningen var det vel...så sørg for at bilen er god og varm!...

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Er kontrollør som skal se til at motor er skikkelig varm når eksosmålingene blir tatt.

Er riktig det du sier at kald motor gir for feit blanding, vet om flere som har hatt biler inne og fått feil på eksosmålinger.

Og levert bilen inn til etterkontroll og sagt at de skal se til at bilen er varm, og bilen har gått rett gjennom.

 

Er ikke noe kunden skal se til, er kontrollør sitt ansvar.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

2,9'en min gikk glatt gjennom med tom katalysator. Hvis motoren fungerer som den skal så er det ikke noe å bekymre seg over.

Link to comment
Share on other sites

det hadde jeg gjort - er en 2 og bare reparere og komme inn i gjenn

Da er jeg redd du annmerker du noe du ikke har anledning til, les kontrollveiledningen en gang til...Det står ikke noe sted i kontroll veiledningen at bilen skal ha katalysator. Man skal måle avgassenen og kravet er maks 0,5% co

 

Og på 2000 omdr/min må den være under 0,3 %

Avgass testen skal gjøres på TOMGANG med VARM motor!!

 

 

Klarer du ikke avgass kravet, så er det en 2er feil uansett

JA selvfølgelig er det en feil hvis man ikke klarer kravet

 

Erik Braseth: Er dessverre ikke slik på alle biler.

De fleste trenger virkelig katalysatoren for å få ned co til under lovlig grense.

En bil som originalt kom med katalysator går på under 0.5%, hvis ikke er det noe feil med motoren/innsprøytnings systemet... (eller trimmet)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det som wingdude sier der. Det er en del biler som klarer kravet uten cat og

 

Ikke uvanlig å greie 0,5 % på tomgang, men de fleste ryker når man ruser opp for å kontrollere funskjonen til katta, så sant han som utfører kontrollen gjør jobben sin da.

Link to comment
Share on other sites

Katalysator på eldre biler (enkammers-katalysator) reduserer utslippet av CO og HC. Men NOx utslippet øker.

 

3veis katalysator som står på nyere biler reduserer utslippet av CO, HC og NOx.

 

Så ja, katalysatoren har et stort ansvar for at biler har såpass lavt utslipp som de har.

 

Og til de som har biler med effektanlegg uten katalysator, så er det jo ikke vanskelig å få sveist inn en katalysator.

Finne en plass på eksosen som er rakt rør, langt nok til å få plass til en katalysator..

Kappe røret slik at katalysator får plass.

Lage flenser der den skal monteres, og flenser på røret som blir tatt bort for å få plass til katalysator.

Så kan katalysator monteres før eu, og kan blir tatt av til fordel før rør etter eu.

Er ikke dyrt å få noen som kan å sveise til å lage en slik løsning.

Og en katalysator koster rundt en 1000lapp på mekronomen, bilextra o.l.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

WingDude: Så lenge bilen klarer kravet, både ved tomgang og hurtigtomgang(?), samt katalysatoren fysisk er tilstede på bilen, har det da noe å si at den er tom innvendig?

Link to comment
Share on other sites

WingDude: Så lenge bilen klarer kravet, både ved tomgang og hurtigtomgang(?), samt katalysatoren fysisk er tilstede på bilen, har det da noe å si at den er tom innvendig?

 

Om innmaten er borte og bilen allikevel er under krava, vil den nok bli godkjent, så sant ikke kontrolløren har røntgensyn da, hehe :lol:

Kjører selv uten innmat på mondeon, og en observant kontrollør vil nok kanskje legge merke til en litt "hol" lyd fra katta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...