Sierra_2.9 Posted December 4, 2007 Share Posted December 4, 2007 har ennå god tid, men skal EU godkjenne bilen min etterhvert, og lurer derfor på om noen har noen erfaringer å dele...eller om dere kjenner til steder som er greie å godkjenne hos? helst rundt Romerike - Strømmen, Lillestrøm, Jessheim, rundt der... Bilen er i bra stand den, men mulig at katalysatoren ikke er helt hundre..thats why! takker for svar! '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted December 4, 2007 Share Posted December 4, 2007 Trenger ikke bekymre deg for dårlig katalysator på EU kontroll.. Ingen kan annmerke at du har en "dårlig" katalysator på EU kontroll.. kravet er at co% må være under 0,5%.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted December 5, 2007 Author Share Posted December 5, 2007 ja, og det er nettopp det jeg ser på som problemet... '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Trenger ikke bekymre deg for dårlig katalysator på EU kontroll.. Ingen kan annmerke at du har en "dårlig" katalysator på EU kontroll.. kravet er at co% må være under 0,5%..det hadde jeg gjort - er en 2 og bare reparere og komme inn i gjenn Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Klarer du ikke avgass kravet, så er det en 2er feil uansett Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyrix Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 har vært med 4 biler på eu uten kat, ikke noe problem. 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Trenger ikke bekymre deg for dårlig katalysator på EU kontroll.. Ingen kan annmerke at du har en "dårlig" katalysator på EU kontroll.. kravet er at co% må være under 0,5%.. Og på 2000 omdr/min må den være under 0,3 % Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted December 5, 2007 Author Share Posted December 5, 2007 ok..takker for opplysningene, får bare se hva dem sier...men noen som har noen steder som er enkle, greie og kjappe? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 (edited) Kondensvæske...Hvordan var det igjen...Fylle på godt med kondensvæske og da gikk co eller co2 ned??...husker ikke...Også var det noe med kald og varm motor...kan ikke huske det i farta heller...kald motor gir feit blanding som er ugunstig på forbrenningen var det vel...så sørg for at bilen er god og varm!... Peder Edited December 5, 2007 by Peder`n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Er kontrollør som skal se til at motor er skikkelig varm når eksosmålingene blir tatt.Er riktig det du sier at kald motor gir for feit blanding, vet om flere som har hatt biler inne og fått feil på eksosmålinger.Og levert bilen inn til etterkontroll og sagt at de skal se til at bilen er varm, og bilen har gått rett gjennom. Er ikke noe kunden skal se til, er kontrollør sitt ansvar. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossy88 Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Litt OT her, men når vi er inne på det, noen som vet hvordan racefuel/102 oct påvirker en slik co-måling!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 2,9'en min gikk glatt gjennom med tom katalysator. Hvis motoren fungerer som den skal så er det ikke noe å bekymre seg over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Erik Braseth: Er dessverre ikke slik på alle biler.De fleste trenger virkelig katalysatoren for å få ned co til under lovlig grense. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 det hadde jeg gjort - er en 2 og bare reparere og komme inn i gjennDa er jeg redd du annmerker du noe du ikke har anledning til, les kontrollveiledningen en gang til...Det står ikke noe sted i kontroll veiledningen at bilen skal ha katalysator. Man skal måle avgassenen og kravet er maks 0,5% co Og på 2000 omdr/min må den være under 0,3 %Avgass testen skal gjøres på TOMGANG med VARM motor!! Klarer du ikke avgass kravet, så er det en 2er feil uansettJA selvfølgelig er det en feil hvis man ikke klarer kravet Erik Braseth: Er dessverre ikke slik på alle biler.De fleste trenger virkelig katalysatoren for å få ned co til under lovlig grense.En bil som originalt kom med katalysator går på under 0.5%, hvis ikke er det noe feil med motoren/innsprøytnings systemet... (eller trimmet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fordpower877 Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 fredagskveld på pit stop på strømmen... hehe funker fint.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Avgass testen skal gjøres på TOMGANG med VARM motor!! Ta en titt i kontroll-veiledningsboka til periodisk kjøretøy-kontroll du...... Tomgang max 0,5 %, hurtigtomgang 0,3%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Stemmer det som wingdude sier der. Det er en del biler som klarer kravet uten cat og Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Stemmer det som wingdude sier der. Det er en del biler som klarer kravet uten cat og Ikke uvanlig å greie 0,5 % på tomgang, men de fleste ryker når man ruser opp for å kontrollere funskjonen til katta, så sant han som utfører kontrollen gjør jobben sin da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Er nok NOEN som klarer det ja, men som jeg skrev: de fleste gjør ikke det. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 har katalysatoren egentli noe med hvor mye co som kommer ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Katalysator på eldre biler (enkammers-katalysator) reduserer utslippet av CO og HC. Men NOx utslippet øker. 3veis katalysator som står på nyere biler reduserer utslippet av CO, HC og NOx. Så ja, katalysatoren har et stort ansvar for at biler har såpass lavt utslipp som de har. Og til de som har biler med effektanlegg uten katalysator, så er det jo ikke vanskelig å få sveist inn en katalysator.Finne en plass på eksosen som er rakt rør, langt nok til å få plass til en katalysator..Kappe røret slik at katalysator får plass.Lage flenser der den skal monteres, og flenser på røret som blir tatt bort for å få plass til katalysator.Så kan katalysator monteres før eu, og kan blir tatt av til fordel før rør etter eu.Er ikke dyrt å få noen som kan å sveise til å lage en slik løsning.Og en katalysator koster rundt en 1000lapp på mekronomen, bilextra o.l. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 har vært med 4 biler på eu uten kat, ikke noe problem. Da fortjener det firmaet som utførte jobben å få inndratt tillatelsen til å utføre eu-kontroll Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 WingDude: Så lenge bilen klarer kravet, både ved tomgang og hurtigtomgang(?), samt katalysatoren fysisk er tilstede på bilen, har det da noe å si at den er tom innvendig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 WingDude: Så lenge bilen klarer kravet, både ved tomgang og hurtigtomgang(?), samt katalysatoren fysisk er tilstede på bilen, har det da noe å si at den er tom innvendig? Om innmaten er borte og bilen allikevel er under krava, vil den nok bli godkjent, så sant ikke kontrolløren har røntgensyn da, hehe Kjører selv uten innmat på mondeon, og en observant kontrollør vil nok kanskje legge merke til en litt "hol" lyd fra katta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now