Guest andersw Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Hei, etter at jeg satt på vinterdekka har bilen begynt å riste når jeg kjører rundt 60+ km/t. Mener det er mindre risting når jeg kjører fortere enn 60, men lite risting under 60 km/t. Har sjekka trykket i dekkene. Først så hadde jeg bytta om på bakdekkene (alle dekkene er merka etter hvor de har vært montert før), slik at venstre bakdekk satt høyre bak og omvendt. Etter jeg merka ristinga bytta jeg om på det, men ristinga er der fortsatt. Faren min mener det kun er ene siden det rister i, så kan det være noe med at dekket må avbalanseres osv? Sjekka at absolutt ingenting kom mellom dekkene bak når jeg bytta om på de. Har også problemer med en lekkasje i kjølevæskesystemet, er det noen steder som er spesielt utsatt og som jeg burde sjekke først? Faren min trodde kanskje det kunne være vannpumpa, selv har jeg ikke peiling, så bare at det virka som om lekkasjen var ved motoren. Takk for alle svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 sjekk foringene på rattstammen og på stabstaget, på enden av stabstaget. gå ut og ta fram foten din, sett den på midt mellom front og topp på dekket, og skubb det bakover, er det mye bevegelse er foringene på staget gåent. er dem faste, så få avballansert dekkene dine, kan være lodd som har falt av. da min lakk frostveske, var det vannpumpen som lakk... bare gå over alle koplinger på kjølesystemet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Hei, etter at jeg satt på vinterdekka har bilen begynt å riste når jeg kjører rundt 60+ km/t. Mener det er mindre risting når jeg kjører fortere enn 60, men lite risting under 60 km/t. Har sjekka trykket i dekkene. Først så hadde jeg bytta om på bakdekkene (alle dekkene er merka etter hvor de har vært montert før), slik at venstre bakdekk satt høyre bak og omvendt. Etter jeg merka ristinga bytta jeg om på det, men ristinga er der fortsatt. Faren min mener det kun er ene siden det rister i, så kan det være noe med at dekket må avbalanseres osv? Sjekka at absolutt ingenting kom mellom dekkene bak når jeg bytta om på de. Har også problemer med en lekkasje i kjølevæskesystemet, er det noen steder som er spesielt utsatt og som jeg burde sjekke først? Faren min trodde kanskje det kunne være vannpumpa, selv har jeg ikke peiling, så bare at det virka som om lekkasjen var ved motoren. Takk for alle svar!Du kan som regel ikke skifte side på dekkene, på grunn av rulleretningen på disse. Du kan skifte om fram/bak-dekket på samme side, men ikke "skifte side" på dekkene. Regner med at du ikke hadde dette problemet før du skiftet om til vinterdekkene? I så fall, så blir det som Combatkit skriver - at et lodd kan ha falt av. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 (edited) Du kan som regel ikke skifte side på dekkene, på grunn av rulleretningen på disse. Du kan skifte om fram/bak-dekket på samme side, men ikke "skifte side" på dekkene. Regner med at du ikke hadde dette problemet før du skiftet om til vinterdekkene? I så fall, så blir det som Combatkit skriver - at et lodd kan ha falt av.[1] = Venstre foran[2] = Høyre foran[3] = Venstre bak[4] = Høyre bak Slik ser det ut nå (riktig):[1]^^[2] |...........| |...........| |...........|[3]----[4] Slik så det ut først, fordi jeg ikke så at dekkene var merket (feil):[1]^^[2] |...........| |...........| |...........|[4]----[3] Tror kanskje du misforstod hva jeg mente Og jeg sjekket om det var rulleretning på dekkene, men kunne ikke se noe. Poenget er at jeg trodde kanskje det var fordi jeg hadde byttet om slik at det ble risting, men siden det fortsatt var risting etter at jeg hadde satt de på riktig så skjønte jeg at det ikke var det som var problemet. Edited November 25, 2007 by andersw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Hehe, godt å få oppklart det! Men, få avbalansert dekkene dine, tror det kan løse problemet.En annen ting kan også være gåent hjullager. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted November 25, 2007 Share Posted November 25, 2007 Okey, skal få gjort det Takk for svarene, mulig jeg trenger mer hjelp med vannpumpa senere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 (edited) Var og sjekka hvor mye det koster for ny vannpumpe pluss montering på et verksted i dag. De sa at vannpumpa kosta 700kr (feil type, fordi jeg oppga 105hk på bilen og ikke 99hk som den egentlig er. Den riktige typen koster ca 300kr) og de kunne skaffe den og sette den inn for 2000kr. Syns det var litt drøyt, siden det umulig kan være så vanskelig? Er et noen her som har gjort det før, og kan si om det er verdt å prøve å sette den inn selv? Har en far som er godt kjent med biler og sånn, men han har ikke mekka noe særlig. Evnt noen i oslo-området som kan gjøre det for en billig penge? Edited December 4, 2007 by andersw Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 vannpumpe fra biltema er god nok, har en slik selv, bare en type å bytte vannpumpe er kjapt gjort, så 2000kr er veldi drøyt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 (edited) Okay, sjekka på biltema nå, og det var bare en vannpumpe til sierra som du sa, men det var til ohc med servo, og jeg har ikke servo.. Sikker på at den passer for det? Stod også årsmodell 82-84, mens min er en 87, men regner med at det stemmer hvis du sier det Edited November 26, 2007 by andersw Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 passer har selv hatt cosworth pumpe på min sierra ohc motor så du kan velge litt, sierra, scorpio, taunus eller granada med 2liters ohc motor, samme delenr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 Som han over her sier, samme delenummer Nummeret du skal ha, er: 61-063 I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 (edited) Takk for hjelpen, kjøper den jeg Fant ut at jeg ikke tar sjansen på å sette den inn selv, så hvis det er noen som er interessert i å tjene noen kroner så kontakt meg Edited November 27, 2007 by andersw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts