Siberiantiger Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 (edited) Ja, jeg må nesten få fortelle hva det hele startet med. Jeg skulle nemlig til byen i går (lørdag) og dagen før hadde jeg en anelse om at jeg egentlig ikke burde reise til byen, men kona maste.. så.. Vi parkerte bilen i parkeringsgarasjen til butikk senteret og begynte å handle. Etter ca 3 - 4 timer skulle vi hjem (3 voksne og 2 små barn). Men hva skjer, jo bilen er tom for strøm. Jeg står i tillegg parkert med fronten inn mot veggen med fullt av biler ved siden av. Jeg begynner å spørre folk om de har start kabler. Etter å ha spurt ca 10 stk og ingen sa de hadde, holdt jeg på å gi opp. En sa fakttisk "Nei, jeg har en bil som fungerer nemlig" og han hadde Mercedes. Istedet ringte jeg Falken (Hadde fått medlemskortet dagen før). De skulle komme innen 1/2 time, men først måtte de bytte bil ettersom den store ikke gikk inn i parkerings garasjen. Rett etter at jeg hadde ringt Falken, fikk vi tak i en bil som hadde startkabeler, for han hadde nettopp brukt de på sin samme dag. Når vi endelig hadde rigget oss til, fikk vi ikke opp panserlokket. Virket som om låsen var ødelagt for det kom ikke noe knepp og ikke noe skjedde. Så da var det bare å vente på Falken. Når de omsider kom, var det bare å begynne å sette bilen på "brillene". Vi satte oss inn i bilen og ble slept til Ford forhandleren. Fikk skyss hjem med noen som kom å hentet oss heldigvis. Jeg nevnte til han som kjørte rednings bilen at jeg hadde truffet på en gamling med Merceds og gjentok det han hadde sagt, gliste han og sa "Det er jo Mercedes vi sleper/redder mest av.. Mercedes og BMW var værstingene.. Og det er mest nybiler!" Da lo jeg godt og tenkte at hadde jeg visst det, hadde jeg nok svart gamlingen.. Men så til problemstillingen: Han som kjørte redningsbilen sa nemlig at det med låsen til panseret ikke var noe førstegangs tilfelle. Han hadde nemlig hørt om samme tilfeller før og det har endt med at verkstedet har måtte skjære istykker grillen for å få opp panseret. Dette hørtes kostbart ut og jeg lurer på om dette faktisk er eneste utvei? Noen erfaringer /tips? Bilen ble kjøpt i august i år og er en 2004 modell Ford Mondeo 2.0 TDCi 115hk stasjonsvogn (GhiaX) Så lurer jeg på om dette er noe jeg burde ta opp på reklamasjon eller på bruktbil garantien.. Ettersom jeg har forstått at dette kan være en svakhet med bilen.. Edited November 25, 2007 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Mondeo Power Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ja, jeg må nesten få fortelle hva det hele startet med. Jeg skulle nemlig til byen i går (lørdag) og dagen før hadde jeg en anelse om at jeg egentlig ikke burde reise til byen, men kona maste.. så.. Vi parkerte bilen i parkeringsgarasjen til butikk senteret og begynte å handle. Etter ca 3 - 4 timer skulle vi hjem (3 voksne og 2 små barn). Men hva skjer, jo bilen er tom for strøm. Jeg står i tillegg parkert med fronten inn mot veggen med fullt av biler ved siden av. Jeg begynner å spørre folk om de har start kabler. Etter å ha spurt ca 10 stk og ingen sa de hadde, holdt jeg på å gi opp. En sa fakttisk "Nei, jeg har en bil som fungerer nemlig" og han hadde Mercedes. Istedet ringte jeg Falken (Hadde fått medlemskortet dagen før). De skulle komme innen 1/2 time, men først måtte de bytte bil ettersom den store ikke gikk inn i parkerings garasjen. Rett etter at jeg hadde ringt Falken, fikk vi tak i en bil som hadde startkabeler, for han hadde nettopp brukt de på sin samme dag. Når vi endelig hadde rigget oss til, fikk vi ikke opp panserlokket. Virket som om låsen var ødelagt for det kom ikke noe knepp og ikke noe skjedde. Så da var det bare å vente på Falken. Når de omsider kom, var det bare å begynne å sette bilen på "brillene". Vi satte oss inn i bilen og ble slept til Ford forhandleren. Fikk skyss hjem med noen som kom å hentet oss heldigvis. Jeg nevnte til han som kjørte rednings bilen at jeg hadde truffet på en gamling med Merceds og gjentok det han hadde sagt, gliste han og sa "Det er jo Mercedes vi sleper/redder mest av.. Mercedes og BMW var værstingene.. Og det er mest nybiler!" Da lo jeg godt og tenkte at hadde jeg visst det, hadde jeg nok svart gamlingen.. Men så til problemstillingen: Han som kjørte redningsbilen sa nemlig at det med låsen til panseret ikke var noe førstegangs tilfelle. Han hadde nemlig hørt om samme tilfeller før og det har endt med at verkstedet har måtte skjære istykker grillen for å få opp panseret. Dette hørtes kostbart ut og jeg lurer på om dette faktisk er eneste utvei? Noen erfaringer /tips? Bilen ble kjøpt i august i år og er en 2004 modell Ford Mondeo 2.0 TDCi 115hk stasjonsvogn (GhiaX) Så lurer jeg på om dette er noe jeg burde ta opp på reklamasjon eller på bruktbil garantien.. Ettersom jeg har forstått at dette kan være en svakhet med bilen.. Har du garanti på bilen så er det vel ikke noe problem. Kan prøve å smøre låsen, men i de fleste tilfellene må grillen offres.
Siberiantiger Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Har du garanti på bilen så er det vel ikke noe problem. Kan prøve å smøre låsen, men i de fleste tilfellene må grillen offres. Så du mener den har begynt å henge seg opp/treg? (Det var ihvertfall ikke så kaldt at den hadde frosset) Kan legge til at når jeg vrir nøkkelen til 1 (venstre) er det liksom ikke noe motstand.. der det skulle vært et klikk.. den går liksom bare "forbi" 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Mondeo Power Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Så du mener den har begynt å henge seg opp/treg? (Det var ihvertfall ikke så kaldt at den hadde frosset) Kan legge til at når jeg vrir nøkkelen til 1 (venstre) er det liksom ikke noe motstand.. der det skulle vært et klikk.. den går liksom bare "forbi" Da er det nok på tide med ny grill & panserlås
Siberiantiger Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 (edited) Da er det nok på tide med ny grill & panserlås Ok, da må altså grillen skjæres i stykker?! (Kommer man ikke til underfra hvis man tar bilen på bukken for å åpne?) Men er det noen som kan svare meg på om dette er et kjent problem på disse bilene? (med andre ord, dette skal nå vare lenger enn 3 år?!) Edited November 25, 2007 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Mondeo Power Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ok, da må altså grillen skjæres i stykker?! (Kommer man ikke til underfra hvis man tar bilen på bukken for å åpne?) Men er det noen som kan svare meg på om dette er et kjent problem på disse bilene? (med andre ord, dette skal nå vare lenger enn 3 år?!) - Fram med avbitertangen å klippe rundt ford merket. Så må du bore ut skruene til låsen.- Har hørt om noen episoder ja
Siberiantiger Posted November 26, 2007 Author Posted November 26, 2007 - Fram med avbitertangen å klippe rundt ford merket. Så må du bore ut skruene til låsen.- Har hørt om noen episoder ja Ikke det at jeg ikke trodde det var dette som måtte til, men jeg håpte det var andre alternativer. Men jeg fikk nå bekreftet hva som måtte gjøres med min bil i dag da jeg ringte verkstedet. De hadde nemlig knust grillen for å åpne panseret. Så nå jobber jeg med å få dette på garantien. Får muligens svar på dette i morgen. Er det noen her som har fått skiftet dette på garanti/reklamasjon? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Siberiantiger Posted November 30, 2007 Author Posted November 30, 2007 Vel, det visste seg at jeg fikk dekket det. Men selgeren av bilen (forhandler) dekket 50% og resten dekket Ford Norge. MEN jeg fikk vite at dette kun var GOODWILL. Nytt batteri er også ankommet og jeg skal montere dette i helgen. Det var nok en defekt celle som var problemet for når det hadde stått ett helt døgn på lading, fikk test utstyret likevel beskjed om at det måtte lades.. Batteriet ble et Sønnak Tech-Tronic STS 77Ah 600 (Orginal står det et Motorcraft 71Ah 680) Batteriet kostet 2029 kroner, men med litt rabatt gjennom jobben og fra selgeren i tillegg, fikk jeg det for 1500,-. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Recommended Posts