Jump to content

Fjerne takluke.


Recommended Posts

Har tengt litt på å fjerne takluka på Granadaen. Bare tengt altså!

Har sett at mange anbefaler og lime igjenn hullet med karosserilim o.l. i steden for og sveise. Pga at det lett slår seg. Men skulle tru det sprekker opp? Regner med det er litt vridningskrefter i taket når man svinger?

Er jo også litt problematisk og få den rette kuven på plata man legger inn da taket ikke er helt flatt. Hva med og bruke takluka som plate. Kun selve luka altså. Er jo falset rundt kanten så bretter man ut denne vil det ikke bli store glippen mellom hullet og luka før liming evt sveising.

 

Noen som har prøvd, har forslag eller kommentarer takker jeg for det.

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...5367&st=140

 

Det er capri, men må gjøre det samma.

 

Han her har fjernet takluka og satt inn ny plate. Det er nok ikke hans som har gjort det ifølge tråden hans men det lar seg gjøre med GOD tid og god NØYAKTIGHET. De Klemmene/sveiseholderne han har brukt ala disse

Sveiseholdere.jpg

er nok til veldig god hjelp. Uten disse krever det nok enda mer arbeid for å få det jevnt.

Hvis du hiver på karosslim og plate, så stiver ikke det bilen i det hele tatt. Jalla spørr du meg.

Edited by p-granada
Link to comment
Share on other sites

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...5367&st=140

 

Det er capri, men må gjøre det samma.

 

Han her har fjernet takluka og satt inn ny plate. Det er nok ikke hans som har gjort det ifølge tråden hans men det lar seg gjøre med GOD tid og god NØYAKTIGHET. De Klemmene/sveiseholderne han har brukt ala disse

Sveiseholdere.jpg

er nok til veldig god hjelp. Uten disse krever det nok enda mer arbeid for å få det jevnt.

Hvis du hiver på karosslim og plate, så stiver ikke det bilen i det hele tatt. Jalla spørr du meg.

 

 

du har ikke mye erfaring med skikkelig karrosseri lim skjønner jeg!

 

se, f.eks på nye bmwer, der er dempertårnene framme kun limet på innerskjermen... noen som har de ryke noen gang?

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Ved sveising av så tynne plater bør du nesten sveise meg TIG.

Det lar seg gjøre med mig og, men mig fører veldig mye varme ned i godset. Med TIG kan du holde mer av varmen på tilsatsstykket og la det "dryppe" ned i plateskjøten.

Legg godt med sveis igjen etter deg så du har nok å slipe ned etterpå, istedenfor å motte dryppe perler overalt for å jevne sveisen.

Ta god tid, og ikke start en plass og sveis til enden. Sveis små stykker om gange, og skift hvilken side du sveiser på ofte. Og gjerne la det kjøle seg ned innimellom.

 

Det er utrolig lett å få skjolder i karosseriplata ved sveising, og det tror jeg ikke du kan unngå helt. Du kan også varmerette taket når du er ferdig, men dette er en utrolig vanskelig jobb som krever mye erfaring.

 

Jeg vet det finnes lim som fremprovoserer en kjemisk reaksjon i stål når du tilsetter den og. Hva dette heter er jeg usikker på. Men så det bli brukt på tynnplater en gang....var omtrent som om platene etsa sammen.

Edited by RoyK

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...