Thomas.A Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Dette skjedde på veien hjem idag:Kom midtveis over motorvei-brua i Drammen da jeg oppdager at batteri-lampen i dashbordet begynner å lyse. Jeg merker at vindusviskerne begynner å gå saktere, så jeg slår av alt det jeg kan som trekker strøm (dashbord-lys, viskere, vifte, stereo, kun parklys er på). Jeg får kjørt hjem (ca 1,5-2 min) og når jeg parkerer og slår av motoren, så ser jeg at temperatur-måleren synker som f.. I ren refleks slår jeg på tenningen og ser temperatur-måleren stiger rett opp til nesten rødt..!! Jeg har nå fyllt på ekstra med vann og "husvarm" olje og prøvestartet den igjen. Da lå den på normal - men steg raskt, så jeg slo av motoren. La merke til at viften ikke gikk, selv på tomgang. Når jeg gav bittelitt gass, så hang den på turtallet - dvs: Den gikk ikke ned igjen. Måtte legge inn førstgiret og clutche til tomgangs-turtallet. Lurer på om noe er relatert til denne tråden: Smålurvete gass Nå er jeg helt blank her jeg sitter. Noen som har en formening om hva som kan ha skjedd? Jeg vet desverre ikke om bilen kokte, men jeg frykter det verste.Tips til hva jeg kan begynne å ta tak i? Helst litt bedre svar enn "hiv inn ny motor".. :/ Litt info: Termostaten ble skiftet i fjor høst, altså litt over året gammel. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Er dynamoreima hel da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 Du sier noe.. Skal hente lampe og sjekke jeg.. Edit:Ruudsengen - Tusen takk! Reima var regelrett ikke der (ligger vel igjen på motorvei-brua tydligvis)!! To is til deg, om vi møtes noen gang! Men, så gjenstår del 2.. Hvordan kan jeg eventuelt se/oppdage at bilen har kokt? Noen måte unntatt å demontere hele motoren? I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zanor Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Hvordan kan jeg eventuelt se/oppdage at bilen har kokt? Noen måte unntatt å demontere hele motoren? Om bilen hadde kokt når du parkerte hjemme hadde du nok merket det. Uansett så skal det mye til for at ohc'n skal ta skade av koking... Kan npok ta det helt med ro =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 Puh..! Får håpe du har rett der zanor! Nå får bilen hvile til i morgen kveld/lørdagen, så får jeg god tid til å skru/mekke litt på den! Har liten lyst til å skifte topp-pakning ute i dette været..! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 He,he. Bra når det ordner seg. Sier takk til is jeg veit du. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 Det er en deal! Skriver vel et svar her på lørdagen når jeg vet tilstanden på motoren tenker jeg! Vil så absolutt ikke begynne å bytte motor nå! Og, jeg må kjøpe meg god arbeidslampe på stativ - slik at jeg har noe å bruke fremover I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gridset Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 det med kokinga kan jo være vannpumpe, termostat som ikke åpner eller rett og slett at den lekker kjølevann. mulig det er en sprekk i slangen som kun slipper ut vann når det kommer trykk på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 @Gridset:Jeg regner med bilen vil koke når vannpumpen mangler ei reim..! Tror ikke den lekker noe, vannmengen har holdt seg stabilt siden jeg overhalte toppen i sommer. Men, dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet før jeg begynner å skru på lørdagen. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 mangler en reim? er det 2 org? skal gå selv med bare en reim, bytt vannpumpe (biltema) og termostat..min kokte en gang, og funket like fint etterpå, da toppen er støpegods.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Forgasser hadde 1 rem IS/ghia 2 kileremmer og større dynamo grunn av mere elektronik , fikk jeg beskjed om !Kansje du bør bytte termostat etter den kokingen på sierraen din.Det er noe du ser etter oppstart om temp går like høyt som tidligere Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 kan jo hende han har servo, da er det 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 mangler en reim? er det 2 org? skal gå selv med bare en reim, bytt vannpumpe (biltema) og termostat..min kokte en gang, og funket like fint etterpå, da toppen er støpegods..Kom litt feil ut det jeg sa - jeg har bare ei reim ja, og den ligger nok igjen på motorvei-brua i Drammen!Og husker jeg ikke feil, så er det fortsatt bare ei reim på OHC-forgasser, selv med servo. Dette er pga reima på servoen er mye lengre. Om jeg ikke tar helt feil! Men, får testet på lørdagen nå, så da får jeg se om termostaten overlevde opplegget og toppen! Blir spennende å se, selv om jeg fryktet det verste i går ettermiddag! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gridset Posted November 23, 2007 Share Posted November 23, 2007 har hatt biler som har kokt før, blandt annet en slik sierra den har bare godt av det har til og med kokt biler med alutopp uten at det har gått til helvette, så du er nok trygg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 /me håper I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted November 23, 2007 Share Posted November 23, 2007 har vi en admin som ikke "bor" oppi motoren sin og "ALDRI" lukker opp panser og trenger sterkere briller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 har vi en admin som ikke "bor" oppi motoren sin og "ALDRI" lukker opp panser og trenger sterkere briller Jammen.. =( Jeg kan da å skru bil - litt iallefall! Og grunnen til min paniske oppførsel i går var på grunn av at jeg ble småstresset da dette skjedde, jeg har ingen plass å skru (der hvor jeg står, er det bekmørkt og ingen lampe/lys), det silregnet og jeg står parkert i friluft, jeg er rimelig avhengig av bilen daglig (takk til samboeren min som ofret seg og gikk til skolen idag!!). Og min eneste form for lommelykt/lampe utendørs er en gammel lommelykt som ikke lyser halvparten av det et te-lys gjør! Så idag blir det handling av deler + arbedslampe! ;P Men, tankten på viftereima slo meg aldri, da jeg ikke har opplevd å ryke en slik før! Som alltid: En gang må være den første!! =) I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted November 23, 2007 Share Posted November 23, 2007 det ble skrevet som et hyggelig spark i att reimer skal sjekkes før vinter sesongen men jeg regner med att "reima" blir sjekket hver høst etter dette Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 24, 2007 Author Share Posted November 24, 2007 Takker for sparket Men, til mitt forsvar kan jeg informere om at - registerreima og viftereima ble begge skiftet på sensommeren i år da jeg overhalte toppen.. Så viftereima hadde ikke snurret så veldig mange runder.. Enten er det noe riv ruskende galt nede i motorrommet, eller så var det en feilproduksjon/rift på den nye reima som ble satt inn ------------------------ Edit 24.november 2007, 22:08 Nå har jeg fått satt på ny viftereim, justert ventil-klareringen på noen av løfterne, skiftet olje, tatt av litt sot fra pluggene, ny toppdeksel-pakning og justert litt på forgasseren. Ser Gridset skriver en fiffig detalj om at "den hadde godt av det", og jeg tror jammen meg jeg skal si det samme! Etter litt tverr oppstart (før pluggene og forgasseren ble tuklet litt med), så maler den nå som en kattunge i motor-rommet! Temperaturen holder seg stabil som den skal være, småfuskingen jeg hadde med gassen er borte, ingen "putring" fra eksosen og bilen. Ingen ulyder noen plass og kan med hånden på hjertet si at jeg ble lettet og glad i ettermiddag! Greit nok - mye av putringen og slikt ble nok rettet etter jeg justerte ventil-klareringen på noen av løfterne, men tror bilen hadde gått av å få litt ekstra varmt vann - om jeg kan si det på den måten! Nå håper jeg - bank i bordet - at den oppfører seg like bra i morgen! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 (edited) Godt å lese at det ordnets seg Edited November 27, 2007 by Egil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted November 27, 2007 Author Share Posted November 27, 2007 Takker!Bilen går som ei klokke ennå, så jeg er glad nå! Litt småputrete rett etter oppstart når termostaten viser 4 blå, men snart blir det lagt ut en strømkabel til motorvarmeren og kupevarmeren! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8turbo Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 Det er en deal! Skriver vel et svar her på lørdagen når jeg vet tilstanden på motoren tenker jeg! Vil så absolutt ikke begynne å bytte motor nå! Og, jeg må kjøpe meg god arbeidslampe på stativ - slik at jeg har noe å bruke fremover får nok ikke tatt knekken på den motoren a litt koking:P det har jeg fått vite alt for mange gangeR:P ESCORT RST/ Sierra IST Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted December 5, 2007 Author Share Posted December 5, 2007 Hehehehe Motoren går nå som ei klokke igjen, og jeg ble gladere i den støpejerns-klumpen I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted December 5, 2007 Share Posted December 5, 2007 (edited) De motora der tåler jaggu mye juling, husker ikke hvor mange ganger jeg enten kjørte så hardt at det kokte, eller andre ting på min gamle OHC gasser. Var skikkelig go motor, tikka som ville f..... fjuska litt når det var uggent vær, og brukte like mye olje som bensin, men den startet HVER GANG! Edited December 5, 2007 by Per-joar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted December 5, 2007 Author Share Posted December 5, 2007 *ler* Nå er min rimelig overhalt fra topp til tå, så oljen blir ikke brukt til noe annet enn det den skal gjøre: nemlig det å smøre! Men ja, den tåler en god del juling, det skal jeg skrive under på! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now