Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dette skjedde på veien hjem idag:

Kom midtveis over motorvei-brua i Drammen da jeg oppdager at batteri-lampen i dashbordet begynner å lyse. Jeg merker at vindusviskerne begynner å gå saktere, så jeg slår av alt det jeg kan som trekker strøm (dashbord-lys, viskere, vifte, stereo, kun parklys er på). Jeg får kjørt hjem (ca 1,5-2 min) og når jeg parkerer og slår av motoren, så ser jeg at temperatur-måleren synker som f.. I ren refleks slår jeg på tenningen og ser temperatur-måleren stiger rett opp til nesten rødt..!!

 

Jeg har nå fyllt på ekstra med vann og "husvarm" olje og prøvestartet den igjen. Da lå den på normal - men steg raskt, så jeg slo av motoren. La merke til at viften ikke gikk, selv på tomgang. Når jeg gav bittelitt gass, så hang den på turtallet - dvs: Den gikk ikke ned igjen. Måtte legge inn førstgiret og clutche til tomgangs-turtallet.

 

Lurer på om noe er relatert til denne tråden: Smålurvete gass

 

Nå er jeg helt blank her jeg sitter.

 

Noen som har en formening om hva som kan ha skjedd? Jeg vet desverre ikke om bilen kokte, men jeg frykter det verste.

Tips til hva jeg kan begynne å ta tak i? Helst litt bedre svar enn "hiv inn ny motor".. :/

 

Litt info: Termostaten ble skiftet i fjor høst, altså litt over året gammel.

I'm off..

Posted

Du sier noe.. Skal hente lampe og sjekke jeg..

 

Edit:

Ruudsengen - Tusen takk! Reima var regelrett ikke der (ligger vel igjen på motorvei-brua tydligvis)!! To is til deg, om vi møtes noen gang!

 

Men, så gjenstår del 2..

 

Hvordan kan jeg eventuelt se/oppdage at bilen har kokt? Noen måte unntatt å demontere hele motoren?

I'm off..

Posted
Hvordan kan jeg eventuelt se/oppdage at bilen har kokt? Noen måte unntatt å demontere hele motoren?

 

Om bilen hadde kokt når du parkerte hjemme hadde du nok merket det. Uansett så skal det mye til for at ohc'n skal ta skade av koking... Kan npok ta det helt med ro =)

Posted

Puh..! Får håpe du har rett der zanor! :)

Nå får bilen hvile til i morgen kveld/lørdagen, så får jeg god tid til å skru/mekke litt på den!

 

Har liten lyst til å skifte topp-pakning ute i dette været..! ;)

I'm off..

Posted

Det er en deal! ;)

Skriver vel et svar her på lørdagen når jeg vet tilstanden på motoren tenker jeg! Vil så absolutt ikke begynne å bytte motor nå!

 

Og, jeg må kjøpe meg god arbeidslampe på stativ - slik at jeg har noe å bruke fremover :P

I'm off..

Posted

det med kokinga kan jo være vannpumpe, termostat som ikke åpner eller rett og slett at den lekker kjølevann. mulig det er en sprekk i slangen som kun slipper ut vann når det kommer trykk på den.

Posted

@Gridset:

Jeg regner med bilen vil koke når vannpumpen mangler ei reim..! ;)

Tror ikke den lekker noe, vannmengen har holdt seg stabilt siden jeg overhalte toppen i sommer. Men, dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet før jeg begynner å skru på lørdagen. :)

I'm off..

Posted

mangler en reim? er det 2 org? skal gå selv med bare en reim, bytt vannpumpe (biltema) og termostat..

min kokte en gang, og funket like fint etterpå, da toppen er støpegods..

Posted

Forgasser hadde 1 rem IS/ghia 2 kileremmer og større dynamo grunn av mere elektronik , fikk jeg beskjed om !

Kansje du bør bytte termostat etter den kokingen på sierraen din.

Det er noe du ser etter oppstart om temp går like høyt som tidligere ;)

Posted
mangler en reim? er det 2 org? skal gå selv med bare en reim, bytt vannpumpe (biltema) og termostat..

min kokte en gang, og funket like fint etterpå, da toppen er støpegods..

Kom litt feil ut det jeg sa - jeg har bare ei reim ja, og den ligger nok igjen på motorvei-brua i Drammen!

Og husker jeg ikke feil, så er det fortsatt bare ei reim på OHC-forgasser, selv med servo. Dette er pga reima på servoen er mye lengre. Om jeg ikke tar helt feil!

 

Men, får testet på lørdagen nå, så da får jeg se om termostaten overlevde opplegget og toppen! Blir spennende å se, selv om jeg fryktet det verste i går ettermiddag!

I'm off..

Posted

har hatt biler som har kokt før, blandt annet en slik sierra :) den har bare godt av det :) har til og med kokt biler med alutopp uten at det har gått til helvette, så du er nok trygg

Posted
har vi en admin som ikke "bor" oppi motoren sin :blink: og "ALDRI" lukker opp panser :wacko: og trenger sterkere briller :rolleyes: :blush:

Jammen.. =(

 

Jeg kan da å skru bil - litt iallefall! Og grunnen til min paniske oppførsel i går var på grunn av at jeg ble småstresset da dette skjedde, jeg har ingen plass å skru (der hvor jeg står, er det bekmørkt og ingen lampe/lys), det silregnet og jeg står parkert i friluft, jeg er rimelig avhengig av bilen daglig (takk til samboeren min som ofret seg og gikk til skolen idag!!).

 

Og min eneste form for lommelykt/lampe utendørs er en gammel lommelykt som ikke lyser halvparten av det et te-lys gjør! Så idag blir det handling av deler + arbedslampe! ;P Men, tankten på viftereima slo meg aldri, da jeg ikke har opplevd å ryke en slik før! Som alltid: En gang må være den første!! =)

I'm off..

Posted

det ble skrevet som et hyggelig spark i <_< att reimer skal sjekkes før vinter sesongen :wub:

men jeg regner med att "reima" :rolleyes: blir sjekket hver høst etter dette

Posted

Takker for sparket ;)

 

Men, til mitt forsvar kan jeg informere om at - registerreima og viftereima ble begge skiftet på sensommeren i år da jeg overhalte toppen.. Så viftereima hadde ikke snurret så veldig mange runder.. Enten er det noe riv ruskende galt nede i motorrommet, eller så var det en feilproduksjon/rift på den nye reima som ble satt inn :)

 

------------------------

 

Edit 24.november 2007, 22:08

 

Nå har jeg fått satt på ny viftereim, justert ventil-klareringen på noen av løfterne, skiftet olje, tatt av litt sot fra pluggene, ny toppdeksel-pakning og justert litt på forgasseren.

 

Ser Gridset skriver en fiffig detalj om at "den hadde godt av det", og jeg tror jammen meg jeg skal si det samme! Etter litt tverr oppstart (før pluggene og forgasseren ble tuklet litt med), så maler den nå som en kattunge i motor-rommet! Temperaturen holder seg stabil som den skal være, småfuskingen jeg hadde med gassen er borte, ingen "putring" fra eksosen og bilen. Ingen ulyder noen plass og kan med hånden på hjertet si at jeg ble lettet og glad i ettermiddag!

 

Greit nok - mye av putringen og slikt ble nok rettet etter jeg justerte ventil-klareringen på noen av løfterne, men tror bilen hadde gått av å få litt ekstra varmt vann - om jeg kan si det på den måten!

 

Nå håper jeg - bank i bordet - at den oppfører seg like bra i morgen!

I'm off..

Posted

Takker!

Bilen går som ei klokke ennå, så jeg er glad nå! :D Litt småputrete rett etter oppstart når termostaten viser 4 blå, men snart blir det lagt ut en strømkabel til motorvarmeren og kupevarmeren!

I'm off..

  • 2 weeks later...
Posted
Det er en deal! ;)

Skriver vel et svar her på lørdagen når jeg vet tilstanden på motoren tenker jeg! Vil så absolutt ikke begynne å bytte motor nå!

 

Og, jeg må kjøpe meg god arbeidslampe på stativ - slik at jeg har noe å bruke fremover :P

 

får nok ikke tatt knekken på den motoren a litt koking:P det har jeg fått vite alt for mange gangeR:P

ESCORT RST/ Sierra IST

Posted (edited)

De motora der tåler jaggu mye juling, husker ikke hvor mange ganger jeg enten kjørte så hardt at det kokte, eller andre ting på min gamle OHC gasser.

Var skikkelig go motor, tikka som ville f..... fjuska litt når det var uggent vær, og brukte like mye olje som bensin, men den startet HVER GANG!

Edited by Per-joar
Posted

*ler* :D

Nå er min rimelig overhalt fra topp til tå, så oljen blir ikke brukt til noe annet enn det den skal gjøre: nemlig det å smøre! Men ja, den tåler en god del juling, det skal jeg skrive under på!

I'm off..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...