Jump to content

Hvilke Turboer Levert Originalt?


351RS

Recommended Posts

Av de nevnte er det kun trim 60 som ble levert til Cosworth og i motsetning til hva mange tror så er dette 2wd turboen.

 

4x4 turboen er trim 62 og jeg har aldri sett kompressorkartet til denne.

 

Super 60 kompressoren er forøvrig trim 64 så da vil jo kapasiteten på 4x4 turboen være en mellomting mellom disse to.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Så flott, da er det med andre ord midt imellom som er nærmest en 4x4 snurre. Har heller ikke funnet noen map på den snurra.

 

Hvilke eksos hus finnes til disse? Er 0,48 standard. 0,63 passer vel rett på? Større?

 

Mener åsså å ha sett i en tråd(finner ikke den heller) at du gjorde noen utregninger på effekt, luftbehov, osv med en gitt turbo.

Eks 420 Lb/min Er nok til 400 hk.....

Edited by 351RS
Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger din egen link og ser litt nedpå siden så finner du en kalkulator der.

 

RB Racing "gjengen" er meget dyktige og realistiske (Se resultater og power secrets ;) ) så for unge optimistiske norske menn vil nok denne kalkulatoren synes veldig streng.

 

Som du skal få se er man ikke engang i NÆRHETEN av 10 hk pr lbs/ft min luftforbruk, (du vet, slik som stadig flere med letthet klarer i dette landet. :rolleyes:

 

EDIT:

 

Du får tak i større enn A/R 0.82 og du trenger det største som finns. Til din motor vil det være lite likevel.

 

Det kommer an på.

Hvis du bare skal SNAKKE om motoreffekten (noe jeg ikke tror) så kan det gå. Hvis dette skal handle om ærlig og stabil effekt som er til stede i praksis, da kan du bare glemme det. 800 hk med 2 x E46, njaaaeeeiiiii, skeptisk, men det spiller ingen rolle. Du blir garantert storfornøyd med guffen med f.eks 680 hk og godt over 950 Nm i bilen.

 

(Får vel legge til, bare min mening da.)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi tenker likt sånn sett, det er effekten du kan bruke som er interessant.

Mener du da at mine har kapasitet til 680 hk å 950Nm ? Det tror jeg hadde blitt vel mottatt.

 

Jeg mener at 2 stk "420 hk " turboer har potensiale til å kunne gi deg 680 hk.

 

Kompressorkartet til Garrett T3 trim 60 turboene viser at maks airflow er ca. 32,5 lb/min. Dette blir da ca. 650 hk airflow rating, men at man klarer å ta ut mer enn 560 hk på ett slik oppsett som du snakker om i dette tilfelle, det betviler jeg.

 

Å turbolade en gammel V8 motor til GODE resultater er VANSKELIG, men at du kommer til å erfare en betydelig forandring i kjøreopplevelsen, det er sikkert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg håper på 450-500 hk her, så alt over vil være en bonus.

 

Valg av kam og komp. vil selvsagt være av stor betydning i forhold til hva motoren tåler før det blir problemer med tenningsbank. Det blir spennende å se hvordan det går. Du har jo allerede 291 hk ved 4000 o/min og med 29,1 hk i tillegg pr. 0,1 BAR ladetrykk blir dette 465 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Motoren har 9,3 i komp.

 

Hvorfor 4000 o/min?

 

 

Ooops, det var høyt. Jeg tror at du får store tenningbank problemer.

 

Det er der du har maks moment nå.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja vi prøver. 0,4 til 0,6 skulle vel gå.

 

Mener å ha lest i en gammel tråd at 2wd T3 klarer knappe 300 hk å 4wd rundt 330. X 2 = 600 + hk. Men dette er jo seff med et annet ladetrykk.

 

Jeg mener at det er av minst like stor betydning at det er på en annen, mer moderne og mer effektiv 4V motor. Man klarer nok ikke 330 hk med samme turbo på en eldre og mindre effektiv 2V motor, (som f.eks IST, Volvo B19,21,23) spesielt ikke dersom motoren i utganspunktet er en NA motor med "høy" komp. og man i tillegg kjører på handelsbensin.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med 0,6 bar ladetrykk på den grunnkompen havner jeg på rundt 11,5 i ny komp. Dette skal være mulig på 98 eller 99 oktan. Å motoren min, med den ytelsen den har idag har en VE på 88 %, noe som er bra for en gammel NA motor.

 

Men skal jeg være ærlig, hadde jeg ikke ventet at du skulle reagere på noen annen måte, ingenting personlig. Det er jo et litt rart oppsett vi snakker om her.

 

Men vi får se. Hva tipper du resultatet blir da?

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Det er jo MYE å vinne her med en porting av toppene ,og endring/bearbeiding i forbrenningskammerne her .

Det er jo sikkert en fordel med litt lavere komp og .

Burde jo egentlig være null problem å trekke ut 600hk+ på denne motoren .

Bra spoolup , selv med en svær singelturbo er enkelt å få til .

Bruker du en en modrne GT BB turbo , så blir det enda bedre .

Er jo masse billige oppgradringsdeler til disse motorene , så en trnger ikke legge mye penger i den , for å få bra resultat .

Du bør snakke med folk som FAKTISK BYGGER slike motorer , fremfor "nettguruer" her .

Link to comment
Share on other sites

Med 0,6 bar ladetrykk på den grunnkompen havner jeg på rundt 11,5 i ny komp. Dette skal være mulig på 98 eller 99 oktan. Å motoren min, med den ytelsen den har idag har en VE på 88 %, noe som er bra for en gammel NA motor.

 

Men skal jeg være ærlig, hadde jeg ikke ventet at du skulle reagere på noen annen måte, ingenting personlig. Det er jo et litt rart oppsett vi snakker om her.

 

Men vi får se. Hva tipper du resultatet blir da?

 

 

Som du ser ønsket Peking 65 å "bidra" også denne gangen, så får se om du får han til å tørre å tippe ett tall. :lol:

 

"Burde jo egentlig være null problem å trekke ut 600hk+ på denne motoren ."

 

Suksessen er nok totalt avhengig av flere kulelagre i oppsettet her. :rolleyes:

 

Pekin65 sa. "Bruker du en en modrne GT BB turbo , så blir det enda bedre."

 

(Men jeg sitter med før og etter bremsepapirer på en Ford V8 motor som ble turboladet med stor moderne Garrett GT singelturbo V8 som viser nøyaktig det motsatte, som vanlig.)

 

Jeg har ikke trua og vil ikke tippe, men ønsker deg selvsagt lykke til likevel.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo MYE å vinne her med en porting av toppene ,og endring/bearbeiding i forbrenningskammerne her .

Det er jo sikkert en fordel med litt lavere komp og .

Burde jo egentlig være null problem å trekke ut 600hk+ på denne motoren .

Bra spoolup , selv med en svær singelturbo er enkelt å få til .

Bruker du en en modrne GT BB turbo , så blir det enda bedre .

Er jo masse billige oppgradringsdeler til disse motorene , så en trnger ikke legge mye penger i den , for å få bra resultat .

Du bør snakke med folk som FAKTISK BYGGER slike motorer , fremfor "nettguruer" her .

 

 

Det er NULL problem å få ut 600 gamp av denne motoren UTEN overladdding. Det er bare å betale. Poenget her er ikke å få en monstereffekt, men å se hva man kan gjøre med en såkalt "junkyard build".

Eks: hva koster en slik snelle du snakker om???

 

Jeg har ikke trua og vil ikke tippe, men ønsker deg selvsagt lykke til likevel.

 

Så trist da. Synes godt du kan åpne øynene dine for andre ting enn det du har innlært. Hvem vet, du kanskje lærer noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...