Guest HotShot Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Heisann Ford folk!Har nettopp arvet en 1981 Escort 1.3 av bestefaren min, den starter og går som en kule uten problemer.Men den den tikker temmelig bra, og tikkinga øker proposjonalt med turtallet.Har hørt at Ford motorer tikker og takler uansett, og at dette er normalt på en 26år gammel escort, men regner med at noen her inne har ekspertisen i orden og kan bekrefte/ avkrefte dette..? Gode råd mottas med stor takk! Mvh.Tommy B
escort rs turbo Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 hmm er d ikke mekaniske løftere på di motorene.. er bare å justere ventilene du så tror jeg nokk at tikkinga forsvinner... -86 escort rs turbo-89 sierra cosworth-96 mondeo 4x4-10 fiesta 1.4tdci
tuszi Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 vi har en slik stående på jobben og den har cvh maskin så kan være det og
RsTurboTaule Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 kan jo også være slitt kam og/eller løftere 88 Escort RSTurbo
escort rs turbo Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 menne.. er ikke 1,3 en ohv maskin? -86 escort rs turbo-89 sierra cosworth-96 mondeo 4x4-10 fiesta 1.4tdci
tuszi Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 ikke nødvendigvis. har en stående som sagt på jobben som er 1.3 cvh
Peder`n Posted November 7, 2007 Posted November 7, 2007 Vet jo ikke noe om historien på denne....men det vet kanskje du?....oljeskift osv. Ta å kjør gjennom en Oljerens på motoren, før du bytter olje, så kanskje det gir seg litt... Men det er nok en motor som trenger litt omsorg....Gått langt? Peder
Guest HotShot Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 Takk for svar.Har hørt med noen Ford kyndige nå som mener at det uansett vil tikke litt.Og at dette ikke er farlig, men irriterende....?Uansett er dette bare noe jeg har som en ekstra vinterbil frem og tilbake fra jobb, noe den vel burde holde til? ;-) Tommy B
alex h Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 gammle forder har dårlige kammer som blir slit ganske fort. eneste måten og få vekk tikking på er og skifte kam, løftere og fjerer. hadde samme problem på min gammle ford. der var kam og løftere helt utslitt. bruker den mye olje? visst den gjør det må du bytte ventiltetninger også. Fjernet grunnet størrelse
Guest Andresen Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 Jeg slenger meg på litt her. Er det noen klare kjennetegn på en slitt kamaksel? Jeg har en 1.6 L CVH fra 1986. Ikke at jeg mistenker det nå, men litt kunnskap er jo greit å ta til seg
tuszi Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 spesielt på sylinder fire vil du se det kommer litt sånn porer på kamakslen. veit ikke hvorfor det er spesielt på sylinder 4 men har sett det på 3 forskjellige kammer nå. til 3 forskjellige topper. også blir di litt med ovale med årene kan også se det. men har di først begynt å få porer varer di ikke veldig lenge til etter det han som borra og plana toppen min sa. di kan gå ei stønn men slites fort ned. også kan du se det på løfterne at di begynner å bli uthula på en måte ikke er flate i bunnen lenger. kan sette brukt kam med brukte løftere. men ikke ny kam og brukte løftere eller brukt kam og nye løftere da slitasjen blir ekstra stor og du må bytte igjen om ikke lenge.
alex h Posted November 8, 2007 Posted November 8, 2007 visst du tar av toploket og tar ut en av løfterene kan du måle løftehøyden og sammenligne den med hva den skal vere orginalt....på 1,6 cvh er de vel 10mm tror eg. visst ikke eg husker feil. Fjernet grunnet størrelse
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now