Jump to content

Bryter Til Airbag Som Sitter Bak Rattet

Mk1-Sindre

Recommended Posts

DSC02023.jpg

DSC02024.jpg

Pratet med en Ford mekaniker der jeg kjøpte bilen min angående denne blinkingen fra airbag-lyset. Siden min blinker 1 gang og så opphold, var det visst denne saken som var defekt. Er det noen her som har vært borti å bytte denne? antar at jeg må ta strømmen i 15 min før jeg begynner å fikle oppi der.. må vel bort med rattet og..?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Vent minst to minutter etter at du har tatt strømmen. Må av med rattet ja. Og så må du passe på å ikke ta den nye delen ut av midtstilling. Havner den en runde feil ødelegges den første gangen du svinger fullt.. Ellers grei sak å bytte

Over til fienden...

sett hjul og ratt så det står rett frem. da er det bare å demontere og montere inn den nye.

det holder med at du tar pluss- og minus-pol mot hverandre etter at du har koblet av batteriet, strømmen som ligger igjen skal lade seg ut da.

Cosworth!

Guest Christiansen
Når du nevner midtstilling, prater du da om disse sporene som sitter på denne saken, eller clipsen som sitter på?

Hvis delen er ny sitter det en liten gul klips som holder den i riktig grunnposisjon, så da er det bare å gjøre som de andre sier, montere den med hjulene/rattet i midtposisjon, også fjerne den gule låseklipsen når den er på plass.

PS:

hvis delen er brukt, må du forvisse deg om at den er i midtposisjon, ellers vil den som focusst sier gå i stykker. Vanligvis er det da å vri den ca 2,5 runder fra ytterpunkt. Så man vrir den da feks til venstre helt til den stopper lett, og så 2,5 runder tilbake så den havner riktig ifht montering med ratt i midtposisjon.

Er ikke 100% sikker på om det er 2,5 runder på Mondeo, men er man i tvil er det bare å vri så langt den går, telle runder, og sørge for at den står på midten. Bare passe på å vri lett, så man kjenner stoppet.

Delen er forøvrig altså en Clockspring, som fungerer som en roterbar skjøt for airbagledningene, ikke en bryter.

Guest Christiansen

Ja, hvis du har kjøpt den ny skal det ikke være noe problem.

Bare husk å fjerne låsepinnen om det er en slik midlertidig variant (ser ikke helt godt på bildet ditt, så ble brått litt usikker på hvordan det ser ut på Mondeo)

Noen har i steden for dette, en liten fjærbelastet pinne som klemmes inn når man settet Clockspring'en på plass. Og når denne pinnen ikke er klemt inn, vil man ikke kunne vri den.

Men du ser nok greit hva slags type det er, og om den har sånn en liten "transport-låsepinne"