Jump to content

Tidlig Ladetrykk ?


to far gone

Recommended Posts

hva kan man gjøre for og få så tidlig ladetrykk som mulig og stabilt ?

vet der fins mange varianter men noen som har en klar mening om hva som er best og bruke ??

brukt søkefunksjon men fant ikke noe klart svar .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Er jo det med et ikke altfor stort eksoshus på turbo da...også kan vel kam gjøre litt med hvor tidlig den kommer....

 

Hvis man ikke har eller har en dårlig dumpventil, kan dette gjøre at du blir snytt for rask spoolup, da turboen blir bremset for mye når gasspjellet stenger...(ved giring), og må bygge opp rpm for å gi noe trykk...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

hva kan man gjøre for og få så tidlig ladetrykk som mulig og stabilt ?

vet der fins mange varianter men noen som har en klar mening om hva som er best og bruke ??

brukt søkefunksjon men fant ikke noe klart svar .

 

Så liten turbo som mulig og air injctorer til å styre actuator.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Boostcontroller er gull, kjører selv med greedy profec-b specII og det funker supert. har tidligere prøvd bleed, turbo xs kuleventil og bleed og mange forskjellige akurator klokker.

Jeg har endet opp med cosworth.no akurator(aluminium) med 16psi fjær, de blir vanligvis levert med 8 psi. med det oppsettet på akurator er det for meg umulig å lade under 1 bar. det er viktig å ha så stram fjær som mulig for å få et godt resultat når det gjelder tidlig spool opp.

Når jeg byttet til turbo xs bleed med hold funksjon fikk jeg fult ladetrykk ca. 500rpm tidligere, men som vanlig med bleed eller andre mekaniske annordninger ble maks ladetrykket forskjellig etter som om det var varmt eller kaldt.

 

Med elektronisk boostkontroller med hold funksjon (slipper ingen luft til akurator før angitt ladetrykk) kom trykket noe tidligere en med turbo xs ventilen men viktigere er at ladetrykket er dønn stabilt om det er +30 eller - 10 grader.

 

Med mitt oppsett på motor som er std. cosworth motor med porta topp, 2wd eksosmanifold, t-25 plenum, stor cooler, 630cc dyser, chip, msd 6 tenningsforsterker, og e-50 netic`s snurre lader den lett 1.5 bar på 3800rpm. passerer en bar før 3000 rpm.

 

både turbo xs ventilen og boostkontolleren krever at man leser bruksanvisningen nøye og bruker mye tid på justering.

Link to comment
Share on other sites

turbosmart e-boost ...

 

 

noen som har erfaring med den da ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Bjørn H: hva?? når jeg hadde T3 så hadde jeg 1bar på 2200rpm. T34 med ar .48 1 bar på ca 2500rpm. Dette er da på 4x4 manifoil og denne gir tidligere ladetrykk enn 2wd.

 

as. : har samme selv og kan ikke si jeg ble imponert. Måtte øke forspennet og sette den på hardeste opp ladingen for at den skulle klare å lade like kjappt opp som orginal ladetrykkstyringen. Eneste som er fint er at en veldig lett kan justere ned ladetrykket dersom en kjerring skal prøve bilen. hehe

Første gang jeg testet etter å montert den så tapte jeg ca 500rpm på oppspoolingen til 1bar. Nå er den noe like

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Tommy W: Jeg kjører 270 chip, 31 actuator og 3" blueflame, dette da med 2wd manifold og amalventil. Begynner ikke å dra skikkelig før rett etter 3000rpm, men da kommer den fort også.

 

Er 4x4 manifolden så mye raskere, eller noe jeg gjør feil?

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Bjørn H: hva?? når jeg hadde T3 så hadde jeg 1bar på 2200rpm. T34 med ar .48 1 bar på ca 2500rpm. Dette er da på 4x4 manifoil og denne gir tidligere ladetrykk enn 2wd.

 

as. : har samme selv og kan ikke si jeg ble imponert. Måtte øke forspennet og sette den på hardeste opp ladingen for at den skulle klare å lade like kjappt opp som orginal ladetrykkstyringen. Eneste som er fint er at en veldig lett kan justere ned ladetrykket dersom en kjerring skal prøve bilen. hehe

Første gang jeg testet etter å montert den så tapte jeg ca 500rpm på oppspoolingen til 1bar. Nå er den noe like

 

Skjønner ikke om du mener akurator eller kontrolleren, men uansett må man ha en så stramm akurator fjær som mulig (ikke bare øke forspennett på fjæra). når det gjelder kontrolleren kan jeg ikke tenke meg at du har montert eller justert den riktig, hvis du ikke er fornøyd.

 

1 Bar før 3000rpm er raskere enn org t3, åssen eksoshus og sånt er det på denne turboen?

 

 

Turbonetics e-50 63 steg 3 eksohus. er den turbon de kaller 480hk turbo.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke om du mener akurator eller kontrolleren, men uansett må man ha en så stramm akurator fjær som mulig (ikke bare øke forspennett på fjæra). når det gjelder kontrolleren kan jeg ikke tenke meg at du har montert eller justert den riktig, hvis du ikke er fornøyd.

Turbonetics e-50 63 steg 3 eksohus. er den turbon de kaller 480hk turbo.

 

Det heter aktuator Anders.... :rolleyes:

Du vet du kan kjøpe en "overboost" knapp til controlleren din? :D

 

Greddy boost knapp

 

 

Mvh Chr

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

as. : Det er nok kontrolleren jeg mener. Den er koblet riktig etter bruksanvisningen og har prøvd en del og egentlig kommet til at når alt står på maks så lader den hardest og høyest. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg IKKE kjørt den kontrolleren, men heller brukt den orginale boostcontrolleren. :)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

as. : Det er nok kontrolleren jeg mener. Den er koblet riktig etter bruksanvisningen og har prøvd en del og egentlig kommet til at når alt står på maks så lader den hardest og høyest. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg IKKE kjørt den kontrolleren, men heller brukt den orginale boostcontrolleren. :)

 

høres jo ut som oppset til as fungere bra da :)

 

hva prøvde du den boost kontrolleren på da tommy ? kun nts turbo eller flere ??

 

Bjørn H: hva?? når jeg hadde T3 så hadde jeg 1bar på 2200rpm. T34 med ar .48 1 bar på ca 2500rpm. Dette er da på 4x4 manifoil og denne gir tidligere ladetrykk enn 2wd.

 

as. : har samme selv og kan ikke si jeg ble imponert. Måtte øke forspennet og sette den på hardeste opp ladingen for at den skulle klare å lade like kjappt opp som orginal ladetrykkstyringen. Eneste som er fint er at en veldig lett kan justere ned ladetrykket dersom en kjerring skal prøve bilen. hehe

Første gang jeg testet etter å montert den så tapte jeg ca 500rpm på oppspoolingen til 1bar. Nå er den noe like

 

får tidligere trykk med 4x4 manifoil ingen tvil om det ,men den har andre ulemper som mye varme som blir i motor /og en liten fest brems ved høye effekt uttak

for alle kverrulanter ja man kan bremse mye hk på 4x4 manifoil men man skal jo gjerne ha en motor som ikke smelte og :lol:

 

må jo være flere enn tommy og as her som har erfaring med dette ????

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

har bare testet den på min turbo, men slik jeg ser det så burde ikke turbo spille noe rolle når det kommer til boost controller.

 

sant det tenkte litt på hvor lenge du hadde prøvd denne .har du link til den du har ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

har bare testet den på min turbo, men slik jeg ser det så burde ikke turbo spille noe rolle når det kommer til boost controller.

 

Det burde kanskje ikke det, men jeg mener at det har innvirkning og betydning. De som lager boost controllere er først og fremst avhengig av at folk kjøper akkurat deres produkt. Hvis produktet blir for avansert eller for "farlig" for motoren så kjøper heller folk fra konkurrentene. Jeg tror derfor at de fleste slike "universalgreier for hvermansen" er for "feige".

 

Nå mener jeg at dette ikke spiller så stor rolle i praksis da de turboene som får den beste forbedringen er de som spooler hardest (og gjerne hardt nok fra før). De som spooler tregt er og forblir trege, mer eller mindre uavhengig av boost controller.

 

Hvis man er ute etter å vinne noe, det er da man ser på systemer som Air-injectorer som jo kommer fra motorsport. Så vidt jeg vet ble dette først brukt i F1.

 

"Herlig, herlig og farlig, farlig." :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må bare presisere at det er akturator / wastgate som avgjør om det blir bra resultat med kontroller`n, Bleed eller andre maniker.

Det er ingen turbo trykks yusterings dingser som kan trylle, grunn oppsettet må være bra.

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje ikke det, men jeg mener at det har innvirkning og betydning. De som lager boost controllere er først og fremst avhengig av at folk kjøper akkurat deres produkt. Hvis produktet blir for avansert eller for "farlig" for motoren så kjøper heller folk fra konkurrentene. Jeg tror derfor at de fleste slike "universalgreier for hvermansen" er for "feige".

 

Nå mener jeg at dette ikke spiller så stor rolle i praksis da de turboene som får den beste forbedringen er de som spooler hardest (og gjerne hardt nok fra før). De som spooler tregt er og forblir trege, mer eller mindre uavhengig av boost controller.

 

Hvis man er ute etter å vinne noe, det er da man ser på systemer som Air-injectorer som jo kommer fra motorsport. Så vidt jeg vet ble dette først brukt i F1.

 

"Herlig, herlig og farlig, farlig." :)

 

var ikke ute etter noe super avansert men har du noe link til air-injektorer da ??? aldri hørt om ??

tror du har rett i at det har noe å si hviken turbo man har .

vil ikke ha noe risiko greier he he

 

Må bare presisere at det er akturator / wastgate som avgjør om det blir bra resultat med kontroller`n, Bleed eller andre maniker.

Det er ingen turbo trykks yusterings dingser som kan trylle, grunn oppsettet må være bra.

 

har den blå til cosworth .no skal jo være ok den

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...