THE WOLF Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Er tomgangsregulatoren den grå runde "dingsen" på innsuget??Når jeg kobler på ledningen på den når den er varm så øker tomgangen til ca 3000-4000 rpm. Den går ikke på tomgang når den er kald uten ledingen påkoblet. Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil) Sierra is 1986 (Vinterbil) Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil") "Han med RUNE skilt"
Kverna Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Er tomgangsregulatoren den grå runde "dingsen" på innsuget??Når jeg kobler på ledningen på den når den er varm så øker tomgangen til ca 3000-4000 rpm. Den går ikke på tomgang når den er kald uten ledingen påkoblet. Helt riktig. Rund grå/sølv sak med kontakt på. Min fotoblogg
THE WOLF Posted October 12, 2007 Author Posted October 12, 2007 (edited) jeg prøvde og rense den,men den øker noe jæveli på tomgang når den er påkoblet. Er det den som er ødelagt da??? Edited October 12, 2007 by THE WOLF Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil) Sierra is 1986 (Vinterbil) Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil") "Han med RUNE skilt"
Kverna Posted October 12, 2007 Posted October 12, 2007 jeg prøvde og rense den,men den øker noe jæveli på tomgang når den er påkoblet. Er det den som er ødelagt da??? Mest sannsynlig ja. Prøv å trekk den ut mens bilen går høyt på tomgang. Dør bilen er det feilen, mest sannsynlig. På min gikk bilen litt lavt på tomgang når den var varm uten tomgangsregulatoren tilkoblet. Men bedre enn at den durer i 3000 i hvert kryss Min fotoblogg
THE WOLF Posted October 12, 2007 Author Posted October 12, 2007 Den går helt normalt på tomgang når den er varm,når den er frakoblet.Er kjipt når den står og bråker på 3000 i lyskryss ja,hehe.Nå blir den parkert for vinteren snart,skal bare bruke opp resten av bakdekka i Fjordparken i Drammen en kveld først Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil) Sierra is 1986 (Vinterbil) Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil") "Han med RUNE skilt"
Guest crzywiz Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Har nøyaktig samme på min, noen som har funnet ut hva det er? Bilen går helt fint uten denne tilkoblet, skadelig å kjøre uten?
mr.cossie Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 dette er vel et kjent lite problem med disse.. skader ikke og kjøre uten, nej. Blir den ikke bedre av litt bremserens er den vel moden for utskifting! Sjekk og eventuellt om oringer er i orden , har vært borti at de kan være ødelagte og da suge falsk luft. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
vsdracing Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da. VSD RACING http://www.hordaland-cosworth-club.com sierra cosworth 4x4 sedan 91mod sierra cosworth stv 92mod Toyota Supra twin turbo 94 mod
Guest Hovden Racing Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Den er ferdig ja.. Tomgangskruen sitter under innsuget. Juster den til 1000 omdr når den er varm. det er passe på Cosworth. Drit i tomgangsreg..
grcossie Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 (edited) går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da. Er ikke på viren man just tomgang, men på skrua under spjeldhuset. Ups leste jo ikke at det stod her allerede Edited December 21, 2007 by grcossie
vsdracing Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Er ikke på viren man just tomgang, men på skrua under spjeldhuset. Ups leste jo ikke at det stod her alleredeja det vet jo jeg også.men hvorfor gjøre det når man kan ta vaieren????????? funker fint på min bil VSD RACING http://www.hordaland-cosworth-club.com sierra cosworth 4x4 sedan 91mod sierra cosworth stv 92mod Toyota Supra twin turbo 94 mod
bige Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 ja det vet jo jeg også.men hvorfor gjøre det når man kan ta vaieren????????? funker fint på min bilta det på wiren er FEIL . om du ser litt på hvordan det skal gjøres skjønner du hvorfor . Først av alt - ta hele spjelhuset ut og vask det reint med "bremse vask" skru ut reg skruen , men ikke mist den , etter vask blås den tørr og monter med ny pakning . Så Spjelet skal være stengt ved tomgang . ta kontakten av tomgangs regulatoren - som er en lufttilskuds ventil . juister med luft tilskuds skruen under - ved varm motor ca 750rpm . når du da monterer kontakten i luft tilskuds ventilen skal den øke til ca 1200rpm for så og falle til 750rpm - DA VIRKER DEN - gjør den ikke det BYTT den - ikke legg ned noe arbeide i og få den til og virke , den er sikker gammel og utslitt . Da får du en motor som er lettstartet og fornøyelig og kjøre ..har du mye olje slam i inn suget = turbo som er på vei til de evige jaktmarkeder ..
Janna Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da. På de nye kan det være at ledningene må byttes om. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
grcossie Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Må ikke bytte om ledningene, da brenner man spolen i den. Er kun en måte de skal stå på
Escossie Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 På de nye kan det være at ledningene må byttes om. du blander kanskje med tps`?
vsdracing Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 ta det på wiren er FEIL . om du ser litt på hvordan det skal gjøres skjønner du hvorfor . Først av alt - ta hele spjelhuset ut og vask det reint med "bremse vask" skru ut reg skruen , men ikke mist den , etter vask blås den tørr og monter med ny pakning . Så Spjelet skal være stengt ved tomgang . ta kontakten av tomgangs regulatoren - som er en lufttilskuds ventil . juister med luft tilskuds skruen under - ved varm motor ca 750rpm . når du da monterer kontakten i luft tilskuds ventilen skal den øke til ca 1200rpm for så og falle til 750rpm - DA VIRKER DEN - gjør den ikke det BYTT den - ikke legg ned noe arbeide i og få den til og virke , den er sikker gammel og utslitt . Da får du en motor som er lettstartet og fornøyelig og kjøre ..har du mye olje slam i inn suget = turbo som er på vei til de evige jaktmarkeder ..jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... VSD RACING http://www.hordaland-cosworth-club.com sierra cosworth 4x4 sedan 91mod sierra cosworth stv 92mod Toyota Supra twin turbo 94 mod
mr.cossie Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... hm... ta og tramp til hardt på gasspedalen din. da knekker det noe. din vaier er nemlig altfor stram. men for all del. alt er opp til deg.! -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Janna Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 du blander kanskje med tps`? Idle Speed Control Valve, tomgangsregulator for Cosworth KJøpte ny slik fra England pga samme problem som nevnt over.Monterte og samme skjedde.Forklaringen fra Amber Performance var noe tekninsk og forskjell på de gamle orginale og de som nettop var produsert.Endte opp med at de ba meg bytte om på stikkene.Og da virket det fint. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
vsdracing Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 hm... ta og tramp til hardt på gasspedalen din. da knekker det noe. din vaier er nemlig altfor stram. men for all del. alt er opp til deg.!hehe du mener det ja..mhhhhhhhhhh skal vi se.hatt bilen i 3 år nå.. tror du ikke jeg har gjort det maaaaaangen ganger?????...må nok skuffe deg der. min vaier er nok ikke det ååååååå den er like hel enda.. VSD RACING http://www.hordaland-cosworth-club.com sierra cosworth 4x4 sedan 91mod sierra cosworth stv 92mod Toyota Supra twin turbo 94 mod
bige Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... når du starter bilen sender du signal til ECU att du har åpnet spjelet - da kommer den til og tro att det ikke er behov for og gi ekstra mengde ved oppstart . Programmet er lagd slik att den sprøyter inn dobbelt når rpm er under 500 rpm og vanntemp sier den er kald ....... Men såklart det er din bil og du gjør det du ønsker med den
vsdracing Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 når du starter bilen sender du signal til ECU att du har åpnet spjelet - da kommer den til og tro att det ikke er behov for og gi ekstra mengde ved oppstart . Programmet er lagd slik att den sprøyter inn dobbelt når rpm er under 500 rpm og vanntemp sier den er kald ....... Men såklart det er din bil og du gjør det du ønsker med den takker for info.men den starter helt fint den går helt fin på tomgang.så den blir nok som den er VSD RACING http://www.hordaland-cosworth-club.com sierra cosworth 4x4 sedan 91mod sierra cosworth stv 92mod Toyota Supra twin turbo 94 mod
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now