kimsa Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Har fått en rar brumme lyd, høres ut som den kommer fra høyre fremhjul. Den er kommer frem etter 40 km/h er speseilt merkant der, også i 90 km/h. Ellers hører jeg den bare så vidt om jeg ikke kjører på ny asfalt. Kjenner også en sånn kilende vibrasjon i gulvet på høyre side, som passer med lyden og den blir litt sterkere om jeg svinger til venstre, og svakere om jeg svinger til høyre. Kan ikke skjønne att det kan være noe annet enn hjullager. Jeg har også ganske stor slark i dette hjulet. Ca 5mm hvis en ser hvor mye felgen beveger seg på toppen liksom! Er hjullager noe en kan bytte selv, eller må en ha speseial værktøy i form av presse og slik? Er jo liksom bare 449kr for et på biltema så om en kan gjøre det selv er det jo bare å bytte og se om det hjelper liksom Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Må ha presse! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 (edited) veldig sterkt symptom på at hjullageret ditt er gåent er hvis du kan rikke på hjulet, noe du sier du kan. og det brummer mer om du svinger til en vei. Du må nok bytte hjullageret ja. Jeg har aldri gjort dette selv før, man trenger iallefall en presse, det er det jeg vet fra de som har gjort det for meg Edited October 9, 2007 by Mk1-Sindre - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 Jeg er ikke sikker på hvordan dette hjullageret er, men med titt tolamod, kan man bytte hjullager selv...vil regne med at du kan det på din også....Presse er i alle tilfeller et godt hjelpemiddel....men har du en litt stor skrutvinge, som i tillegg er boltet fast, er det ikke noen sak å bytte ut lageret. Hvis du kan forklare hvordan lageret der ut, kan jeg sikkert fortelle deg hvordan du skal gjøre det... Er du heldig, kan det jo hende at lageret er "hel ved"...at det er et lukket lager...(vet ikke åssen jeg skal forklare det...)Og da kan du etter fjerning av det gamle bruke ett eller annet som er ørlitegrann mindre enn dimmen på lageret til å tvinge det nye på plass....da vil operasjonen være idiotsikker...nesten da.... Men...du kan jo uansett kjøpe lageret....og forklare/legge inn bilde her...Hvis du ikke tar sjansen på å bytte selv, vil jo et verksted kunne bruke lageret du har kjøpt for å bytte...Jeg kan hjelpe til, enten ved å forklare eller hvis du er nedover her jeg bor, sette det inn for deg... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 jeg byttet på min i våres - og for og si det slik , jeg angret bittert på att jeg begynte . for det første røyk den ene bolten som låser fast støt demperen , så da ble det nye dempere . Så når jeg hadde løsnet senter mutteren som satt som "sensur" ( brukte den største av trekkeren jeg hadde til og presse ut drivakselen) og fjærnet bolten(rustet fast) som holder nedre bære arm - satt skivene fast til navet - fram med slegga . Så var det og få ut segeringene som står på hver side av lageret for og få presset ut lageret ............... da var det bare morro og sette sammen igjen ..Husk og ha all reskapen før du starter - pipe til senter mutteren med laaang arm - invendig torx på bolten bære arm - innvendig rett KRAFTIG segerinstang - og den største avtrekker du har ..og kraftig presse ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 (edited) jeg byttet på min i våres - og for og si det slik , jeg angret bittert på att jeg begynte . for det første røyk den ene bolten som låser fast støt demperen , så da ble det nye dempere . Så når jeg hadde løsnet senter mutteren som satt som "sensur" ( brukte den største av trekkeren jeg hadde til og presse ut drivakselen) og fjærnet bolten(rustet fast) som holder nedre bære arm - satt skivene fast til navet - fram med slegga . Så var det og få ut segeringene som står på hver side av lageret for og få presset ut lageret ............... da var det bare morro og sette sammen igjen .. Ja...he he....også går det sånn noen ganger...Huff... Er sånn med gamle biler... "plutselig" tar ting 10 ganger så lang tid som det skulle, fordi en forbanna bolt ryker...noe herk...og da skulle man ønske at man aldri begynnte ja... Peder Når man snakker om slegger....hvor kan jeg kjøpe en stor kobberhammer? Edited October 9, 2007 by Peder`n Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted October 9, 2007 Author Share Posted October 9, 2007 Ser vel mere eller mindre ut som jeg skal velge og la noen med utstyret fikse dette. Men ut ifra det bigi sier her så kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg ma ha hjulstillingskontroll att etter jeg har byttet? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 om du ikke bytter endeleddene til styre staget eller undre bære arm - mener jeg du ikke behøver og ta kontroll .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Glesaaen Racing Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Er nok hjullager ja...Bare til info: Brukte 16tonn trykk på pressa hjemme i verkstedet for å få det ut, så det sitter no godt ja!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest wirre Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 Trenger ikke forstillingskontroll. mc.peerson eler hva nå inni *** det heter har vel bare justering på endeledd... så hvis du holder deg unna det så går det nok bra... bærebruene på mondis'n er ganske så faste... ingen justeringsmulighet der, så det er nok bare endeleddene som er å justere på...... Det du kan gjøre er å demontere alt sammen, og ta det med til en som har presse og STOOR mutterterkker, og få de til å bytte det for deg.. men husk å kjøp ny bolt til nedre bærekule. Denne sitter garenter fast! ikke tro du har lurt den med bare å få av muttra.. torx bolten sitter fast! (Har hatt av 4 slike, og alle satt fast.. ) Så det er greit med en ny (koster 20 spenn på ford).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Sjekket pris på ford for bytte av hjullager! Holdt på å dette i bakken av prisen. 3000kr for den jobben. Det er helt villt..... Noen ganger skjønner jeg ikke hvordan de får det til!Siden jeg ikke har presse så må jeg bare sette den inn, men så lenge det er diffust hvilket hjul lyden kommer fra, er det rissiko for å bruke 3 lapper på noe som ikke hjelper. Noen som har forslag til andre steder å hennvenne seg for bytte i Lillehammer, Gjøvik, Hamar området?? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 bare å glemme å hive den inn på ford verksteder, de tar dobbelt av det andre verksteder som ikke er merkeversteder tar. Når jeg skulle bytte begge hjullagrene foran, kjøpte jeg lagrene for 1000 utenom, og de skulle ha 2500 for byttingen på kvikk service her i Lier. Så vil absolutt anbefale et merksted det ikke står FORD på. - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest RS_Mondeo Posted October 15, 2007 Share Posted October 15, 2007 Hvis prisen Kimsa fikk var inkl delene, var det en ganske god avtale han fikk hvis du måtte ut med 3500! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mares Posted October 15, 2007 Share Posted October 15, 2007 I Bergen har jeg skiftet begge hos Snap Drive5000,- totalt.Tror Ford her i byen skulle ha over tre faktisk, lurer på om det ikke var 3400..!!! Snap Drive i sentrum av Bergen kan ihvertfall anbefales. De ga fast pris på jobben. De ville ikke Ford gi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest RS_Mondeo Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Er det ikke slik at Ford egentlig skal gi fastpris? Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Sjekket pris på ford for bytte av hjullager! Holdt på å dette i bakken av prisen. 3000kr for den jobben. Det er helt villt..... Noen ganger skjønner jeg ikke hvordan de får det til!Siden jeg ikke har presse så må jeg bare sette den inn, men så lenge det er diffust hvilket hjul lyden kommer fra, er det rissiko for å bruke 3 lapper på noe som ikke hjelper.Noen som har forslag til andre steder å hennvenne seg for bytte i Lillehammer, Gjøvik, Hamar området??Et bilverksted er for det første ikke noe velferdstilbud, som alle andre forretninger er de pålagt å tjene penger.Drive for kreditors regning er i flg norsk lov ikke tillatt. Og hvis du leser biges beskrivelse så hender slik av og til på et verksted også. Noen skift går under oppsatt tid, andre langt over. Slik er det bare. Ikke noen gullgruve uansett. Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted October 16, 2007 Author Share Posted October 16, 2007 Akkurat fått pris tilbud på hjullager bytte nå. 1780 kr, med deler og jobb. Kjempe fornøyd med dette.... Veldig god service fikk jeg også. Var noe annet enn Ford Lillehammer dette... Skal aldri mer hennvenne meg til de noen gang. Tok med litt andre ting i samme slengen.Reg reim bytte. Komplett sett med strammehjul og alt, samt bytte av viftereim ( veit det korrekte navnet er noe annet ) Totalt 5080kr inklusive moms, deler og arbeid. Samme jobb på Ford er 8800kr med de priser jeg har fått oppgitt. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 multireim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts