RS 1000 Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Den på bilde er en enda større versjon av rs500 coolern og. Min mening er at hvis man først skal kjøpe en såpass dyr intercooler, så hadde jeg ikke nølt med å ta 3" stusser selv om de færreste trenger det. HVor mange hk mener du med de færreste? Jeg begynner med å si at følgende er min mening da og ikke nødvendigvis udiskutable fakta. Man kan vel driste seg til å si at det er to prinsippielt forskjellige måter man kan trimme en turbomotor på. Den ene er den tradisjonelle Cosworth måten hvor man hovedsaklig øker ladetrykket. Vi kan kalle denne "high boost". Den andre er ved å øke fløde slik som man gjør det når man trimmer NA (suge) motorer. Ved den første metoden øker man først og fremst luft tettheten og dette stiller ikke veldig økte krav til flowet i trykksystemet. Det er også slik at man kan anse selve motoren som forholdsvis svak og den trenger derfor ladetrykk for å gi styrke. Turboen må derfor spoole for å gi ladetrykk, fylle opp hele trykksystemet og så trykksette dette for at man skal få fullt dreiemoment. På slike motorer er det derfor ikke kuppet med stort volum i trykksystemet pga at det reduserer responsen. Pga det høye ladetrykket som gjerne kjøres blir det høye temperaturer og man bør ha en intercooler som kjøler godt. På motorer med high flow oppsett er selve motoren sterkere og man klarer effekten med lavere ladetrykk. Effektøkningen kommer, i tillegg til ovennevnte, som en følge av at motoren fløder bedre (svelger unna mer luft pga høyere fyllingsgrad og eller turtall) og dette stiller da høyere krav til hvordan hele trykksystemet fløder. Pga lavere ladetrykk og derfor værre kammer mm. er lavt trykkfall over intercooleren vesentlig for å få gode resultater. Her er det en fordel med 3" rør osv. Mange har kombinert disse to metodene med større eller absolutt ingen suksess. Enda en gang presiseres ordet OPPSETT. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 dette måtte jeg gjøre på min xs ic selv, samt jeg måtte moddifisere feste ørene, og jeg opplevde stort trykkfall, derfor aldri mer xs kjøpte meg heller ei pro alloy Ikke veit jeg hvorfor din ikke passet i festene, men min gikk iallefall rett på plass uten noe som helst problemer... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 orginal behr er vel bedre enn pro-alloy men ikkje så lekker å sjå på I nest siste utgave av Performance Ford monterte de en Pro Alloy ic på en standard Focus ST og tro det eller ei den leverte 16.4 hk ekstra! Det var denne cooleren som økte effekten mest. Jeg ville ha gått for Pro Alloy, det har jeg allerede gjort, for den er på vei i posten sammen med radiator. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
EscCos Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Hvor stor bør ICen være til en motor med grønndyseoppsett, og ca 1,5 i ladetrykk? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 rs 500 er nok perfekt for grønndysermen det er jo ikke sånn at man kan få for stor IC hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 I nest siste utgave av Performance Ford monterte de en Pro Alloy ic på en standard Focus ST og tro det eller ei den leverte 16.4 hk ekstra! Det var denne cooleren som økte effekten mest. Jeg ville ha gått for Pro Alloy, det har jeg allerede gjort, for den er på vei i posten sammen med radiator hva ble prisen for datiator og intercooler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 rs 500 er nok perfekt for grønndysermen det er jo ikke sånn at man kan få for stor IC heheKan vel få en del turbolag vel? Større cooler mere volum for turbo og fylle opp!? hva ble prisen for datiator og intercooler?Kjøpte vifter, radiator, intercooler med fittings og nødvendig utstyr for en clean montasje, så kom hele greia på 12000 levert fra Face motorsport.Sjekka litt rundt på enkelske nettbutikker men etter litt pruting og masing hos Face så kom jeg like gunstig ut som om jeg skulle tatt varene fra england. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 I nest siste utgave av Performance Ford monterte de en Pro Alloy ic på en standard Focus ST og tro det eller ei den leverte 16.4 hk ekstra! Det var denne cooleren som økte effekten mest. Jeg ville ha gått for Pro Alloy, det har jeg allerede gjort, for den er på vei i posten sammen med radiator. til focus er vel Pro alloy ic en god del større enn org ST så sammenlignings grunnlaget her er litt feil. "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 til focus er vel Pro alloy ic en god del større enn org ST så sammenlignings grunnlaget her er litt feil. Det er den jo på Escort og Sierra sedan også da, så det var vel heller et dårlig argument. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now