Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei!

Jeg har en Ford Mondeo TDCi 2004 modell (stv.) og har irritert meg over en "brumme" lyd som kommer i visse hastigheter med litt motstand. Den kommer stort sett hver gang i 80km/t, men kommer også i 40, 50, og 60. Ikke nok med at det kommer en slags brumming, men jeg synes også jeg mister litt futt i bilen akkurat når dette skjer. Men hvis jeg tråkker inn pedalen en god del, kommer den sakte men sikkert opp i fart igjen.. Dette er svært irriterende og jeg er egentlig både nysgjerrig og litt bekymret for hva dette egentlig kommer av.

Selgeren på Bil-Service i Tønsberg påstår at han hadde samme problemet med sin Ford Mondeo. Når jeg kontaktet mitt Ford service verksted i Molde (Haukebø & Rødseth), spurte jeg de om dette og de forsøkte å feilsøke litt og fikk frem problemet. De mente at dette var unormalt, men samtidelig hadde de ikke hørt om dette før (ikke vært borti dette). Så sa de at det var VELDIG vanskelig å feilsøke på dette, det vil si at det var vanskelig å høre hvor lyden kom fra. Det kunne være vibrasjoner eller andre ting (han ramset opp noen ting som jeg ikke husker i farten). Ettersom selger ikke ville ta dette på reklamasjon/garanti, så ba jeg verkstedet om å ta en vurdering på om dette lønte seg å bruke mye penger på og fikk bare til svar at jeg bare måtte følge med og se om dette utviklet seg. For det var svært vanskelig å feilsøke på dette.

Så da tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg på dette forumet om noen andre er kjent med dette problemet og kanskje har funnet ut hva det skyldes!

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted
Brumme lyd, eller mere puste lyd?

hmm.. jeg vil nok si brumme lyd.. for jeg får det ikke til å passe under puste lyd... du kan nesten sammenligne det med en VELDIG dyp bass som har problemer med effekten..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

Posted

ikke for og "tro" noe -men har det ikke vært noen reklamasjoner anngående to masse svinghjulet . mener det er en på forumet som har mere greipå det enn meg - han jobber på ford .. Kjøpte du bilen av ranmod ??

Posted
ikke for og "tro" noe -men har det ikke vært noen reklamasjoner anngående to masse svinghjulet . mener det er en på forumet som har mere greipå det enn meg - han jobber på ford .. Kjøpte du bilen av ranmod ??

Hva mener du med "to masse svinghjulet" Jeg kjøpte ikke min Ford av ranmod, hvordan det?

Posted
Hva mener du med "to masse svinghjulet" Jeg kjøpte ikke min Ford av ranmod, hvordan det?

jeg kjenner han personlig - synes det er rart han ville svare deg slik , han pleier og strekke seg MEGET langt for kundene ..

Posted
jeg kjenner han personlig - synes det er rart han ville svare deg slik , han pleier og strekke seg MEGET langt for kundene ..

Jeg vet rett og slett ikke hvem du snakker om og hva du mente med at det var rart han ville svare meg slik.., men poenget her er om noen er kjent med denne brumme lyden og vet noe mer om den om hva det kan være elleraller helst hva som må gjøres for å fjerne den... eller om dette er slik det skal være og at det med andre ord er slik på alle Ford Mondeo biler

Posted
Brumme lyd, eller mere puste lyd?

Hei igjen Ove!

Jeg må innrømme at etter at du spurte meg om dette, så har jeg begynt å bli litt skeptisk om hvordan jeg kan definere lyden. Til tider kan jeg tenke meg at det nesten er som et hull i en eksospotte (så hvis det er det du mener med "puste lyd" så..) Men som sagt skjer dette kun i spesielle hastigheter/turtall med litt motstand (oppoverbakker) og jeg føler bilen mister litt av futten når dette skjer.. helt til jeg trår inn gassen litt mer, da forsvinner den igjen..

Siden du spør, hva mener du det kan være hvis det er en "puste" lyd?

Posted
Hei igjen Ove!

Jeg må innrømme at etter at du spurte meg om dette, så har jeg begynt å bli litt skeptisk om hvordan jeg kan definere lyden. Til tider kan jeg tenke meg at det nesten er som et hull i en eksospotte (så hvis det er det du mener med "puste lyd" så..) Men som sagt skjer dette kun i spesielle hastigheter/turtall med litt motstand (oppoverbakker) og jeg føler bilen mister litt av futten når dette skjer.. helt til jeg trår inn gassen litt mer, da forsvinner den igjen..

Siden du spør, hva mener du det kan være hvis det er en "puste" lyd?

Sprekk i turborør/slange.

Posted
Sprekk i turborør/slange.

Jeg er ikke mekaniker, men hvor kan jeg finne turborør/slangen? (bilde?)

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Jeg var nylig innom en Ford forhandler igjen i dag og spurte om dette med brumming. Etter litt diskusjon sa versktedmesteren at han vet at det på enkelte modeller fra Ford har vært noe problemer med vibrasjoner. Jeg mener han sa det var et rør fra intercooleren (eller var det turboen?) som gikk ned mot bakken og tok en knekk bakover. Akkurat der røret bøyer seg bakover, er det en slags klemme. Og hvos denne er dårlig eller sitter løst, vil røret ligge å vibrere mot motoren i visse turtall.

Jeg måtte derfor stikke innom verkestedet for å få løftet bilen på bukken og sjekket dette.

Jeg gir tilbakemelding på forumet så snart jeg kan.

Edited by Siberiantiger

Posted
Jeg var nylig innom en Ford forhandler igjen i dag og spurte om dette med brumming. Etter litt diskusjon sa versktedmesteren at han vet at det på enkelte modeller fra Ford har vært noe problemer med vibrasjoner. Jeg mener han sa det var et rør fra intercooleren (eller var det turboen?) som gikk ned mot bakken og tok en knekk bakover. Akkurat der røret bøyer seg bakover, er det en slags klemme. Og hvos denne er dårlig eller sitter løst, vil røret ligge å vibrere mot motoren i visse turtall.

Jeg måtte derfor stikke innom verkestedet for å få løftet bilen på bukken og sjekket dette.

Jeg gir tilbakemelding på forumet så snart jeg kan.

Turborørert ligger mot hjelperamma.

• 2 weeks later...
Posted
Turborørert ligger mot hjelperamma.

Jeg har nå¨vært på verkstedet og fått de til å feste intercooler røret litt bedre (bare midlertidlig ettersom de ville sjekke om det var dette som var årsaken) og etter dette forsvant den svært irriterende lyden! Desverre fikk jeg ikke time før 13. desember for å gjøre det skikkelig (betalte ikke noe for den midlertildlige løsningen, så jeg er fornøyd)

MEN, jeg føler nå at problemet er 2 delt.. det ene var garantert det at intercooler røret var "løst" og dermed tok borti motoren.. Det aqndre mener jeg er pga. at automat kassen ikke girer slik den burde ha gjort. For i lange tunge oppoverbakker hvor jeg f.eks ligger i 80, ligger automaten i 5 giret.. det er egentlig litt for tungt til at den går skikkelig.. den burde ha giret ned til 4.. så resultatet blir at jeg enten må gi litt mer gass, slik at den girer ned (kick) eller at jeg slipper gassen og lar den gire seg ned.. uansett kan jeg ikke ligge i 80 i slike bakker.. Det er ikke bare i 80 problemer ligger.. men også i 50 og 60 og en sjelden gang i 70.

Forklarte dette til verskstedet og nevnte også at jeg visste at automatkassen er adaptiv (tilpasser seg førerens kjøremønster) så jeg lurte på om det gikk an å "nullstrille" det kjøremønsteret som er innlært på bilen en gang når den var ny.. Og det var faktisk mulig.. de måtte slette gir tabellen og lære opp igjen på nytt.. Dette kostet rundt 700,- å få gjort. I tillegg kunne det være en føler i motorrommet som hadde kontakt med girspaken min som hadde løsnet eller noe.. denne måtte kontrolleres..

Jeg får ikke vite resultatet før 13 desember da.. eller en stund etter.. når jeg har lært bilen mitt kjøremønster..

Jeg gir tilobakemelding så snart jeg har noe nytt å melde..

Jeg skal i tillegg sende en reklamasjon til selgeren av bilen (forhandler) for å få dekket det med intercooler røret..