Guest Nakkeru Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 Denne bakakselen står på caprien jeg skal restaurere. Og jeg lurer på om noen kan se hvordan type det er? kan det være atlas? eventuelt stor eller liten? jeg har en drøm om sperre, men det er ikke det på den nå. 1
Trones... Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 Er nok en Altas ja Mener det er den lille typen.. Er GULL verd Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
Mark1 Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 Er nok en Altas ja Mener det er den lille typen.. Er GULL verd hvordan vet du at det er den lille typen? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Trones... Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 hvordan vet du at det er den lille typen? Mener den er identisk med den jeg har på min escort mk1 Men skal så klart ikke påstå det med 100% sikkerhet da Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
Guest Nakkeru Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 oj her var det mye forskjellige svar :S er det noen måte jeg kan se selv hvordan aksel det er? eller ta bilde fra andre vinkler? takker for hjelpen da
Mark1 Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 ser godt ut som det er en atlas, men om det er en stor eller liten kommer ann på hvor bred den er.ser ikke ut som det er en køln aksling, men om du får flytta på litt håndbrekkvaiere osv så er det fort litt enklere å se. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Trones... Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 er vel heller en køln aksling Dette er er ATLAS!! Se på lokket bak.. Køln aksling har rette sider på lokket sitt + en litt mindre bue på topp/bund av lokket, mot atlas som har en svak bue inn på begge sidene, å rund fin bue på topp/bund av lokket.. Men ta nå å vask ren akslingen så slipper vi å diskutrer dette mere + vis du måler lengden på akslingen.. så får vi vite i samme slengen om det er en stor eller liten du har Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
Guest Nakkeru Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 tusen takk for hjelpen er litt problematisk å få vaske den for står stua opp på en låve med mye dilldall i veien. men skal prøve å få gjort det snart. Men når jeg måler den så skal jeg måle fra anløeggsflatene til hjula regner jeg med? Hva er mest gunstig av liten og stor atlas da? og hvem er det lettest og få tak i sperre til? skal måle i kveld. igjen tusen takk for all hjelp
Eirik Vestre Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 set no på ein bil me v6 2.8? , so da e d vel nok ein stor ein ja. 9" bremsetromla. Ford Capri 3.0 BrattvågSpesialwww.haramgatebil.net
Guest Nakkeru Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 (edited) Den sitter på en 3.0 liter Har målt bredden på den mens bilen stod på bakken og hjul på så er ikke sikkert det er på mm riktig, men er rundt 140cm fra annleggsflate til annleggsflate. stor eller liten`da? Edited October 9, 2007 by Nakkeru
KIB Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Er dette en Capri Mk I 3.0 med original aksel er det en smal atlas aksel (baby atlas) og utvekslinga er 3.09:1 (det står en liten aluplate på en av skruene til lokket hvor utvekslingen står) Vet ikke hva folk er mener med køln aksel, men på Capri finnes det bare to typer bakaksel: banjo og Atlas.. Hva som er mest gunstig av stor/liten komme an på hvordan felger du skal ha på. Med bred atlas er det større mulighet at felgene/dekkene subber imot hjulbuen. Stor/liten atlas har samme innmat og derfor passer samme sperre. Dette er jeg ikke sikker på, men mener å huske at forskjellen på bredden stor/liten aksel er 52" og 54". Så da ligner det mest på en bred atlas..
Guest Nakkeru Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 (edited) Takk for et godt svar er ikke sikker på om det er orginal aksel. men jeg målte 140 så da må det jo nesten være stor... Dessuten var jeg oppe å så på den nå og fant skiltet med utvekslingsnr på: 1:3,22:1 Edited October 9, 2007 by Nakkeru
Slåstad RS Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 (edited) Smal Atlas! Org. på tidlige Capri mk1 2,6 , RS og 3,0. PUNKTUM.Ta av lokket og se , har du flaks så sitter det en diffbrems der også. Begrunnelsen er at på tidlig Mk1 så hadde Capri momentstag øverst på akslingen i stedetfor stabstag , og det var bare den smale akslingen som hadde denne type mekanisme på håndbrekket. PUNKTUM igjen. Edited October 9, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
EscCos Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Så forskjellen på stor og liten atlas aksel er kun bredden? Den store tåler ikke noe mere enn den mindre? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III
Mark1 Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Så forskjellen på stor og liten atlas aksel er kun bredden? Den store tåler ikke noe mere enn den mindre? nope, WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Guest Nakkeru Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Smal Atlas! Org. på tidlige Capri mk1 2,6 , RS og 3,0. PUNKTUM.Ta av lokket og se , har du flaks så sitter det en diffbrems der også. Begrunnelsen er at på tidlig Mk1 så hadde Capri momentstag øverst på akslingen i stedetfor stabstag , og det var bare den smale akslingen som hadde denne type mekanisme på håndbrekket. PUNKTUM igjen. Men målte den til ca 140cm bred er samme som 54" nesten da? og det er stor? Men er ikke diff brems. det har jeg sjekket... Men hvis det er liten da, er det vanskelig å få tak i en ordentlig sperre?
Slåstad RS Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 Liten Atlas er bare betegnelsen på bredden. Til din aksling passer både ZF og Quaif Den lille med lokk bak som sitter på Taunus er køln( Taunus 2,0 og V6 har Atlas , untatt 2,0 fra 80-82 som har køln.) , og har ikke noe med atlas å gjøre. Bare ligner.Capri ble aldri levert med køln.Den akslingen som sitter på din bil er skjelden og VERDIFULL! Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Mark1 Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 Den akslingen som sitter på din bil er skjelden og VERDIFULL! Kjetil. nå må vi ikke ta helt av her, da det bare er å løsne røra ut ifra en stor atlas, korte dem ned og voila så har man liten atlas....(trenger drivaksler og da selvfølgelig..) WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Slåstad RS Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 Nei , er jo ikke gull , men hva må du betale for å korte inn en aksling + kjøp av nye stikkakslinger?Leg dette til det du må betale for en vanlig stor atlas , så begynner det å bli noen kr , men alt er relativt.Finnes jo mange som synes det er greit å bygge Coswothmotor for 130.000 ,- for så å rase filler av den på en sesong. (Jappetid!!) Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Guest Nakkeru Posted October 10, 2007 Posted October 10, 2007 ok da er det liten da tusen takk for veldig god hjelp allesammen! særlig slåstad RS!!! Men noen anbefalinger på hvor jeg får tak i quaife diff da?
Slåstad RS Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Rune Skiaker på RS Euroford selger ATB til grei pris.Husk at lagrene ofte er slitt , så da bør du beregne den kostnaden også. Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Guest Nakkeru Posted October 15, 2007 Posted October 15, 2007 Har mailet litt med RS Euroford gutta om diff. Og de mener det er Stor Atlas, kort type. Men spiller vel kanskje ikke noen rolle om det er kort eller lang på hvordan diff jeg må ha? Jeg spurte også om hvilke diff som var best hvs jeg skall ha det litt gøy med den og "drifte" litt. Og da mente de definetivt ikke ATB! Det beste alternativet er ZF diff mener de....
Bdt Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 jepp ZF er absolutt best.har dette på min atlas og er kjempe fornøyd.atb er ingen sperre diff så den funker dårlig hvis du skal sladde/herje. COS it`s WORTH it!
Eirik Vestre Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Har mailet litt med RS Euroford gutta om diff. Og de mener det er Stor Atlas, kort type. Men spiller vel kanskje ikke noen rolle om det er kort eller lang på hvordan diff jeg må ha? Jeg spurte også om hvilke diff som var best hvs jeg skall ha det litt gøy med den og "drifte" litt. Og da mente de definetivt ikke ATB! Det beste alternativet er ZF diff mener de.... kom han med pris til deg? Ford Capri 3.0 BrattvågSpesialwww.haramgatebil.net
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now