PukkelRygg Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Tenkte jeg skulle legge ut en bremsegrafe av en Sierra Cosworth som jeg mappet på Fredag hos TEF Racing. Denne motoren var 100% std (2wd) mekanisk, men men følgende modifiserte deler rundt:"RS500" IC av en eller annen type3" eksosannlegg.3bar map sensor44lb dyserspacer plate mellom innsug/plenumL8 ecu Det var en "nyoverhalt" std. t3 turbo, men med 360 graders lager og -31 wastegate.Tenningssystem var std. Cosworth, plugger tatt ned til 0.5mm åpning. Vi hadde ikke for mye tid, men fikk bla. testet med 2grader mer tenning fra 2500rpm til 5500rpm,noe som gav en del mer nm/hk over store deler av registeret. Med 2 grader (som gav mest) oguten er å se på grafen under. Endelig Resultat:317.1hk @ 54xx rpm (dataen fra forrige pull ligger over, men ser ut som om det ca er på 54xxrpm)456.0nm @ 4682 rpm Bilen hadde kun std. toppakning og det er derfor ladetrykket ikke ble øket noe mer! Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Hva slags dyser ble brukt...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 bra tall , dette er vell effekt i motor ?? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 hvilket ladetrykk? og standard bensintrykk? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 bra tall , dette er vell effekt i motor ?? selvfølgelig.. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 hvilket ladetrykk? og standard bensintrykk?Står jo ca 1.4 bar ladetrykk da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Står jo ca 1.4 bar ladetrykk da... ja så det i topicen stod ikke i tråden Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 ja så det i topicen stod ikke i tråden hmmm venter på utale frå pelle her.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 hmmm venter på utale frå pelle her.......... Javel? Dette ser jo mer enn greit ut for en T3 trim 60 turbo. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest T-KING65 Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel . Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller , og litt mer ladetrykk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel . Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller , og litt mer ladetrykk . ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 ....tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og Har ikke eid cosworth enda, men jeg har hørt om den "magiske 300hk grensen". Så... -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted October 10, 2007 Author Share Posted October 10, 2007 (edited) Hva slags dyser ble brukt...? Det var noen 44lb dyser som TEF Racing bruker på V8 motorer, hvilket merke er jeg usikker på, men ønsker du å vite det er det bare å ta en telefon til Fredrik@TEF;-) ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og Det er enda mer ladetrykk som kunne vært lagt på(bremset på ca 1.4bar), samt at mapp fra 5500rpm og ut kunne vært endret en del mer (men det var tiden da..)Så 320 på det oppsettet skulle ikke vært noe problem, men toppakning måtte vært byttet til Gruppe A først! Edited October 10, 2007 by PukkelRygg Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 ca 240 hk på 4000rpm må vel være ganske bra? 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 ca 240 hk på 4000rpm må vel være ganske bra? veldig bra det til og med nts turbo skjelver i turbinen da HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel . Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller, og litt mer ladetrykk . Det er nok feil. Jeg husker at du engang la ut en link til bremspapirer på en, jeg tror det var finsk, 5 syl. Audimotor med en GT2871R som viste en fin og bred dreiemomentkurve. Resultatet virker lovende og ett slikt oppsett (og da mener jeg hele oppsettet, ikke bare turboen) kan man se nærmere på. Førsteinntrykket er iallefall veldig bra. Synd at slike resultater er så sjelden. Dette er ett bra resultat og lett å forholde seg til da mange har erfaring med den originale T3 turboen, inkl. meg. Jeg har imidlertid også erfaring med div. andre T3 turboer modifisert på forskjellige måter og jeg vet som ett faktum at slike modifiseringer gjør bilen merkbart og målbart raskere. Likevel er det ikke i nærheten av det vi har sett, merket og målt at KRX 400 klarer på en original Cosworthmotor. veldig bra det til og med nts turbo skjelver i turbinen da Hehehe, vent å se. ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og Stemmer nok bra det. På en originalmotor med "stort" luftfilter, stor intercooler (tilsvarende 3 stk originale 2wd Cosworthintercoolere) og med 3,5 toms eksos, ble en slik 2wd turbo overruset til havari på kun en liten kveldstund. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now