Jump to content

Bremsepapirer På Std 2wd Motor Med T3 Turbo


PukkelRygg

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut en bremsegrafe av en Sierra Cosworth som jeg mappet på Fredag hos TEF Racing.

 

Denne motoren var 100% std (2wd) mekanisk, men men følgende modifiserte deler rundt:

"RS500" IC av en eller annen type

3" eksosannlegg.

3bar map sensor

44lb dyser

spacer plate mellom innsug/plenum

L8 ecu

 

Det var en "nyoverhalt" std. t3 turbo, men med 360 graders lager og -31 wastegate.

Tenningssystem var std. Cosworth, plugger tatt ned til 0.5mm åpning.

 

Vi hadde ikke for mye tid, men fikk bla. testet med 2grader mer tenning fra 2500rpm til 5500rpm,

noe som gav en del mer nm/hk over store deler av registeret. Med 2 grader (som gav mest) og

uten er å se på grafen under.

 

Endelig Resultat:

317.1hk @ 54xx rpm (dataen fra forrige pull ligger over, men ser ut som om det ca er på 54xxrpm)

456.0nm @ 4682 rpm

 

Bilen hadde kun std. toppakning og det er derfor ladetrykket ikke ble øket noe mer!

 

 

Link to comment
Share on other sites

hvilket ladetrykk? og standard bensintrykk?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Står jo ca 1.4 bar ladetrykk da...

 

ja så det i topicen :blush: stod ikke i tråden :rolleyes: :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

hmmm venter på utale frå pelle her..........

 

Javel?

 

Dette ser jo mer enn greit ut for en T3 trim 60 turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel .

Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller , og litt mer ladetrykk .

Link to comment
Share on other sites

Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel .

Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller , og litt mer ladetrykk .

 

 

ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .

tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

....tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og

 

Har ikke eid cosworth enda, men jeg har hørt om den "magiske 300hk grensen". Så... :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Hva slags dyser ble brukt...?

 

Det var noen 44lb dyser som TEF Racing bruker på V8 motorer, hvilket merke er jeg usikker på, men ønsker du å vite det er det bare å ta en telefon til Fredrik@TEF;-)

 

 

 

 

ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .

tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og

 

Det er enda mer ladetrykk som kunne vært lagt på(bremset på ca 1.4bar), samt at mapp fra 5500rpm og ut kunne vært endret en del mer (men det var tiden da..)

Så 320 på det oppsettet skulle ikke vært noe problem, men toppakning måtte vært byttet til Gruppe A først!

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Pelle vil jo helst ikke si noe POSITIVT om annet enn NTS turboer da vet vi vel .

Hadde vært morro å sett denne turboen med en bra elektronisk boost controller, og litt mer ladetrykk .

 

Det er nok feil. Jeg husker at du engang la ut en link til bremspapirer på en, jeg tror det var finsk, 5 syl. Audimotor med en GT2871R som viste en fin og bred dreiemomentkurve. Resultatet virker lovende og ett slikt oppsett (og da mener jeg hele oppsettet, ikke bare turboen) kan man se nærmere på. Førsteinntrykket er iallefall veldig bra. Synd at slike resultater er så sjelden.

 

Dette er ett bra resultat og lett å forholde seg til da mange har erfaring med den originale T3 turboen, inkl. meg.

Jeg har imidlertid også erfaring med div. andre T3 turboer modifisert på forskjellige måter og jeg vet som ett faktum at slike modifiseringer gjør bilen merkbart og målbart raskere. Likevel er det ikke i nærheten av det vi har sett, merket og målt at KRX 400 klarer på en original Cosworthmotor.

 

 

veldig bra det :lol: til og med nts turbo skjelver i turbinen da

 

Hehehe, vent å se. ;)

 

ikke ukjente tall for t3 turbo dette ,har hørt om 320 men da med enda høyere ladetrykk .

tror ikke det er fornuftig og bruke t3 en hvis du satse mye over 300 skal jo ha holdbarhet og

 

Stemmer nok bra det.

 

På en originalmotor med "stort" luftfilter, stor intercooler (tilsvarende 3 stk originale 2wd Cosworthintercoolere) og med 3,5 toms eksos, ble en slik 2wd turbo overruset til havari på kun en liten kveldstund.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...