Ovar Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Hvor høyt kan jeg legge maks temp på kjølevannet ? er det for høyt med 110 grader som absolutt maks temp? Skal bruke autronic for å begrense turtall ved for varm motor ved bane kjøring..... 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500
Guest Dre Racing@ Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 MAKS temp cossie. 80 grader! selv om dette skulle bli altfor lavt for en org radiator. men på 110 er motoren din nok filler allerede
Cosworth_ftw Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 vannet kan vel koke uten at motoren går til helvet?
grcossie Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 Du bør ikke ha for mangen kokinger, alu toppene tåler ikke så mye av det
mr.cossie Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 70-90 grader sa Jens til meg greit nok.... men hva må til for og hlde seg der??? da snakker jeg om banekjøring -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Minibønna Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 greit nok.... men hva må til for og hlde seg der??? da snakker jeg om banekjøring Kjøpe ny/større radiator og øke trykket i kjølesystemet skal være en grei metode!? Motor uten turbo SUGER!
RS 1000 Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 greit nok.... men hva må til for og hlde seg der??? da snakker jeg om banekjøring Maksimalt med kjølekapasitet, (Radiator, turbocooler selv om man ikke har vannkjølt turbo, flere oljekjølere med termostat, eller slippe gassen. Følgende virker nok både useriøst og jalla, men det får stå sin prøve. Hvis man monterer en lyktespylerdyse eller lignende og en bra pumpe slik at man spyler vann inn på intercooler og radiator, så få man en voldsom effektiv nedkjøling når vannet fordamper og på denne måten kan man faktisk unngå de største problemene. Spesielt på varme dager på bane er dette mer enn "kjekt å ha". Pass på å ikke overdrive mengden vann. "Lagom er best" En billig, god og effektiv løsning som vi brukte første gang på en Volvo med V8 for "100 år" siden. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Ronny Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 (edited) Maksimalt med kjølekapasitet, (Radiator, turbocooler selv om man ikke har vannkjølt turbo, flere oljekjølere med termostat, eller slippe gassen. Følgende virker nok både useriøst og jalla, men det får stå sin prøve. Hvis man monterer en lyktespylerdyse eller lignende og en bra pumpe slik at man spyler vann inn på intercooler og radiator, så få man en voldsom effektiv nedkjøling når vannet fordamper og på denne måten kan man faktisk unngå de største problemene. Spesielt på varme dager på bane er dette mer enn "kjekt å ha". Pass på å ikke overdrive mengden vann. "Lagom er best" En billig, god og effektiv løsning som vi brukte første gang på en Volvo med V8 for "100 år" siden. Detter er vel egentlig ikke en "jalla-løsning".. Mener å huske at noen av de siste års Mitsu Evo'er var utstyrt med knapp på dasj for vannsprut på intercooler.. Vann absorberer masse varme i det øyeblikket det fordamper, -Noe som får meg til å undre på hvorfor vanninnsprøytning ikke er mere utbredt blandt gatebilfolket! Men det får bli et annet tema!.. Edited October 17, 2007 by Ronny 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++
Guest Dre Racing@ Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 man må ikke blande dette med vanninnsprøytning
EscCos Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Følgende virker nok både useriøst og jalla, men det får stå sin prøve. Hvis man monterer en lyktespylerdyse eller lignende og en bra pumpe slik at man spyler vann inn på intercooler og radiator, så få man en voldsom effektiv nedkjøling når vannet fordamper og på denne måten kan man faktisk unngå de største problemene. Spesielt på varme dager på bane er dette mer enn "kjekt å ha". Pass på å ikke overdrive mengden vann. "Lagom er best" Mener du å sprute vann inn i selve radiator/intercooleren, eller bare sprute de fuktige på utsiden? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III
grcossie Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Mener du å sprute vann inn i selve radiator/intercooleren, eller bare sprute de fuktige på utsiden? Det er utvendig spyling av ic det han mener. De 2500 første Escortene, inkl min egen, har opplagt org vanninnsprut, med dyse i enden av ic, pumpe under bak setet og beholder i bag rom. Dette var for fia godkj. til bruk i motorsport, men er ikke tilkoplet styring av dette på gate bilene.
RS 1000 Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Eller bare sprute de fuktige på utsiden? Dysene monteres rett bak grillen slik at vannet treffer så stort areal av intercooleren og radiatoren som mulig. Det er selve fordampingen som rekker ut mest varme, så det er ingen vits å spyle så mye vann at det blir blåst igjennom både intercooler og radiator og gjør registerdekselet vått. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Ronny Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Dysene monteres rett bak grillen slik at vannet treffer så stort areal av intercooleren og radiatoren som mulig. Det er selve fordampingen som rekker ut mest varme, så det er ingen vits å spyle så mye vann at det blir blåst igjennom både intercooler og radiator og gjør registerdekselet vått. -Var akkurat dette jeg mente lengre oppe ja! Synes å huske at Evo'er er levert med slikt orginalt!. 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now