clinton Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Har ett par små problemer med bilen og lurer derfor på ett par ting. 1. Høyre grøftelys har sluttet og virke. Har sjekket pæren og ledningene rett bak lyset. Men så forsvinner ledningene opp i motor rommet og jeg finner de ikke igjen. Hvor kan jeg finne de lett igjen så jeg får målt hvor det er dårlig kontakt eller brudd på ledningene. 2. Etter montering av kon filter ligger slangen fra blokken som ellers skulle gått inn i luftfilter boksen og slenger. Hva gjør jeg med denne? 3. bilen bruker en del olje.Hadde oljeskift for ikke så lenge siden og oljen har no blitt helt svart igjen. Hva er vanlig problem her? Noe som kan gjøres? 4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen. Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm 5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt? Oppsette er: Grønn dyser,3bar map,3"mongoose,orginal turbo,500 ic, 1.5bar ladetrykk 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 2. Etter montering av kon filter ligger slangen fra blokken som ellers skulle gått inn i luftfilter boksen og slenger. Hva gjør jeg med denne?Her kan du enten bare la den slenge - da helst ned under bilen liksom, eller montere "mini filter"/tank 4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen.Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm Bare en tanke som slo meg - lamda? 5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt? Valvolin oljen burde fungere veldig greit - regner med det er max life oljen. Lyser oljelyset under tikking? -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 1. Høyre grøftelys har sluttet og virke. Har sjekket pæren og ledningene rett bak lyset. Men så forsvinner ledningene opp i motor rommet og jeg finner de ikke igjen.Hvor kan jeg finne de lett igjen så jeg får målt hvor det er dårlig kontakt eller brudd på ledningene. Det skal vel være en kontakt oppunder der et sted? er hvertfall på min, jeg hadde dårlig kontakt i den.. 3. bilen bruker en del olje.Hadde oljeskift for ikke så lenge siden og oljen har no blitt helt svart igjen. Hva er vanlig problem her? Noe som kan gjøres? 5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt? begge punkt : Kjør en innvendig motorrens og bytt olje, jeg ble kvitt tikkinga med biltema helsynt olje 4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen.Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm En justering vil nok hjelpe, ps! er ikke treffet hos polly utsatt en uke ? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
clinton Posted October 2, 2007 Author Share Posted October 2, 2007 olje lyset lyset ikke under tikking.bilen har ikke lamda.Hvor får jeg kjøpt innvendig motor rens og hva heter det?Neste lørdag jo..stemmer det. 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 tikkingen er de hydrauliske ventilløfterene som er litt dårlige, motor rens kan hjelpe,, og det får du kjøpt på endel bensinstasjoner.. kalles "engine flush" blandt annet,d er mange forskjellige merker ,bla valviline, omega etc,, motor skal gå på litt høy tomgang i ti - femten minutt, så bytter du olje og filter Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 tikkingen er de hydrauliske ventilløfterene som er litt dårlige, motor rens kan hjelpe,, og det får du kjøpt på endel bensinstasjoner.. kalles "engine flush" blandt annet,d er mange forskjellige merker ,bla valviline, omega etc,, motor skal gå på litt høy tomgang i ti - femten minutt, så bytter du olje og filtermeget god erfaring med dette - bare bytt olje og filter to ganger med lite mellom rom (få km) bruk gjerne biltema synt -like god den ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EscCos Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 meget god erfaring med dette - bare bytt olje og filter to ganger med lite mellom rom (få km) bruk gjerne biltema synt -like god den ...Har du en anbefaling av hvilke merke av motorrens som fungere bra? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge. helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge. helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå Gjør som dette :blush: Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Har du en anbefaling av hvilke merke av motorrens som fungere bra? Valvoline hos f.eks bilxtra har funket 'toppers' for meg. Har også lest at coma sin er 'god knall' -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Forte, som vi bruker på jobben, fungerer bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Bruker også Forte mye på jobb. Fungerer veldig bra.Har meget gode erfaringer med dette.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 litt farge på oljen gjør vell ikke så mye..+ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Er jo det som gjør at oljen er farge på, som er problemet da! Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
EscCos Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge. helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå Kjempeflott Combatkit, da prøver jeg det. Escort CosworthCapri MK ICapri MK III Link to comment Share on other sites More sharing options...
clinton Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 et lite problem til som jeg glemte og nevne. Det kommer vann inn takluken ett eller flere steder.Har byttet selve glasset og pakningen,men det hjalp ikke.ruten er helt rust fri og finnes ikke noe rust rundt luken og skyve mekanismen heller.Noen som har erfaring med hvor det pleier og komme inn? 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 hvor drypper det? ut fra lyset? har hatt lekkasje på min i luken eg å. demonterte den sorte plast dekselet inni åpningen. den som ligger nærmest frontruten. silikonerte under og monterte dekselet igjen, tett.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
clinton Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 ja.fra lyset og fra stolpen mellom passaskjer dør og bak dør.kan denne svarte listen bare rives rett av etter jeg har løsnet skruene eller er den festet bak under taket også der jeg ikke kommer til? 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 er nok noen skruer som må taes av. bla er det noen under dekselet i kupeèn.. og så er det noen små nagler som må borres ut.. blår trykkluft i alle dreneringshullene dine, og hell vann ned dem, og se at detr ikke er tett der lenger, kan hende gummislangene til dreneringen er sprukken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford ragger Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 er nok noen skruer som må taes av. bla er det noen under dekselet i kupeèn.. og så er det noen små nagler som må borres ut.. blår trykkluft i alle dreneringshullene dine, og hell vann ned dem, og se at detr ikke er tett der lenger, kan hende gummislangene til dreneringen er sprukken...Tviler egentli på at dem drenerings slangene kan sprekke, men alt kan jo skje da. Har mest tro på tett drenering jeg, prøv å blås opp disse med trykk luft.. Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
clinton Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 (edited) vet at de forran ikke er tett..litt vanskelig og komme til de bak..men er for det meste forran det ser ut til og komme vann inn..rundt der med tak luken. Edited October 3, 2007 by clinton 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 dreneringene ligger hvor? har selv lekasje fremme,og bak,men ikke i rommet mellom!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 det er hullet i hvert hjørne når du ser ned i takluken når åpen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
clinton Posted October 8, 2007 Author Share Posted October 8, 2007 hva betyr dette lyset? 89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 er varsellampe for utetemp, det er et rødt ved siden av som tar over hvis det blir kaldere og fare for glatt (eller no sånt) Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now