Jump to content

ett par små problemer


clinton

Recommended Posts

Har ett par små problemer med bilen og lurer derfor på ett par ting.

 

1. Høyre grøftelys har sluttet og virke. Har sjekket pæren og ledningene rett bak lyset. Men så forsvinner ledningene opp i motor rommet og jeg finner de ikke igjen.

Hvor kan jeg finne de lett igjen så jeg får målt hvor det er dårlig kontakt eller brudd på ledningene.

 

2. Etter montering av kon filter ligger slangen fra blokken som ellers skulle gått inn i luftfilter boksen og slenger. Hva gjør jeg med denne?

 

3. bilen bruker en del olje.Hadde oljeskift for ikke så lenge siden og oljen har no blitt helt svart igjen. Hva er vanlig problem her? Noe som kan gjøres?

 

4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen.

Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm

 

5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer

det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt?

 

 

Oppsette er:

 

Grønn dyser,3bar map,3"mongoose,orginal turbo,500 ic, 1.5bar ladetrykk

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Link to comment
Share on other sites

2. Etter montering av kon filter ligger slangen fra blokken som ellers skulle gått inn i luftfilter boksen og slenger. Hva gjør jeg med denne?
Her kan du enten bare la den slenge - da helst ned under bilen liksom, eller montere "mini filter"/tank

 

4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen.

Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm

 

Bare en tanke som slo meg - lamda?

 

5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer

det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt?

 

Valvolin oljen burde fungere veldig greit - regner med det er max life oljen. Lyser oljelyset under tikking?

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

1. Høyre grøftelys har sluttet og virke. Har sjekket pæren og ledningene rett bak lyset. Men så forsvinner ledningene opp i motor rommet og jeg finner de ikke igjen.

Hvor kan jeg finne de lett igjen så jeg får målt hvor det er dårlig kontakt eller brudd på ledningene.

 

Det skal vel være en kontakt oppunder der et sted? er hvertfall på min, jeg hadde dårlig kontakt i den..

 

3. bilen bruker en del olje.Hadde oljeskift for ikke så lenge siden og oljen har no blitt helt svart igjen. Hva er vanlig problem her? Noe som kan gjøres?

 

5. Motoren tikker noen ganger. Virker som dette er helt tilfeldig. Kan like godt tikke når den er kald som når den er varm. Plutselig gir det seg og plutselig kommer

det tilbake. Bruker no en valvoline 5 40 olje. Noen som har noen tips til andre oljer jeg kan prøve for og roe ned tikkingen litt?

 

begge punkt : Kjør en innvendig motorrens og bytt olje, jeg ble kvitt tikkinga med biltema helsynt olje :)

 

4. Bilen bruker mye bensin. På en full tank får jeg kjørt maks 42mil med fin kjøring. Dette håper jeg vil ordne seg etter bremsing og litt justering hos polly i helgen.

Den er ellers altid lett og starte og ligger fint på tomgang. Det hender noen gang når bilen er kald at den ligger og hopper litt på tomgang mellom 800-2000 rpm

 

En justering vil nok hjelpe, ps! er ikke treffet hos polly utsatt en uke ?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

tikkingen er de hydrauliske ventilløfterene som er litt dårlige, motor rens kan hjelpe,, og det får du kjøpt på endel bensinstasjoner.. kalles "engine flush" blandt annet,d er mange forskjellige merker ,bla valviline, omega etc,, motor skal gå på litt høy tomgang i ti - femten minutt, så bytter du olje og filter

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

tikkingen er de hydrauliske ventilløfterene som er litt dårlige, motor rens kan hjelpe,, og det får du kjøpt på endel bensinstasjoner.. kalles "engine flush" blandt annet,d er mange forskjellige merker ,bla valviline, omega etc,, motor skal gå på litt høy tomgang i ti - femten minutt, så bytter du olje og filter

meget god erfaring med dette - bare bytt olje og filter to ganger med lite mellom rom (få km) bruk gjerne biltema synt -like god den ...

Link to comment
Share on other sites

meget god erfaring med dette - bare bytt olje og filter to ganger med lite mellom rom (få km) bruk gjerne biltema synt -like god den ...

Har du en anbefaling av hvilke merke av motorrens som fungere bra? :rolleyes:

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge.

 

helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå ;)

Link to comment
Share on other sites

den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge.

 

helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå ;)

Gjør som dette :blush: :blush:

Link to comment
Share on other sites

Har du en anbefaling av hvilke merke av motorrens som fungere bra?

 

Valvoline hos f.eks bilxtra har funket 'toppers' for meg. Har også lest at coma sin er 'god knall' :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

den rensen som bilxtra selger har jeg brukt, funket konge.

 

helte den på utenfor butikken, kjørte rolig hjem (10 min unna), tappet oljen, helte på 3.5liter "billig" olje, startet motor og lot den gå på tomgang og litt turtall i 10 min, tappet oljen, byttet filter, helte på valvoline sin olje (rød kanne).. rein motorolje i flere mnd etterpå ;)

 

 

Kjempeflott Combatkit, da prøver jeg det. :blush:

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

et lite problem til som jeg glemte og nevne.

 

Det kommer vann inn takluken ett eller flere steder.Har byttet selve glasset og pakningen,men det hjalp ikke.

ruten er helt rust fri og finnes ikke noe rust rundt luken og skyve mekanismen heller.Noen som har erfaring med hvor det pleier og komme inn?

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Link to comment
Share on other sites

ja.fra lyset og fra stolpen mellom passaskjer dør og bak dør.

kan denne svarte listen bare rives rett av etter jeg har løsnet skruene eller er den festet bak under taket også der jeg ikke kommer til?

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Link to comment
Share on other sites

er nok noen skruer som må taes av. bla er det noen under dekselet i kupeèn.. og så er det noen små nagler som må borres ut.. blår trykkluft i alle dreneringshullene dine, og hell vann ned dem, og se at detr ikke er tett der lenger, kan hende gummislangene til dreneringen er sprukken...

Link to comment
Share on other sites

er nok noen skruer som må taes av. bla er det noen under dekselet i kupeèn.. og så er det noen små nagler som må borres ut.. blår trykkluft i alle dreneringshullene dine, og hell vann ned dem, og se at detr ikke er tett der lenger, kan hende gummislangene til dreneringen er sprukken...

Tviler egentli på at dem drenerings slangene kan sprekke, men alt kan jo skje da. Har mest tro på tett drenering jeg, prøv å blås opp disse med trykk luft..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

vet at de forran ikke er tett..litt vanskelig og komme til de bak..men er for det meste forran det ser ut til og komme vann inn..rundt der med tak luken.

Edited by clinton

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...