Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Først og fremst vil jeg bare nevne at ettersom jeg nylig (bare knappe 1 måned siden) har kjøpt meg en Ford Mondeo og aldri har eid en Ford tidligere, vil det nok komme en del henvendelser fra meg den første tiden.. Så håper det ikke tolkes negativt.. jeg skal forsøke å holde meg til seriøse så langt det er mulig.

Det jeg nå har oppdaget er at den ekstra "utbyggingen" på framsetene" har begynt å bli dårlig. Det vil si det er den sky "biten" som har løsnet fra "understoffet". Hvordan kan dette fikses, evt. hvem kan ordne dette? (Forslag på firma i Molde området f.eks) Evt. noen som er kjent med hva dette kan koste?!

I tillegg ønsker jeg å behandle selve skinnet på setene slik at de blir gode som nye og slik at de ikke sprekker opp. Er det noen som har noen gode forslag? Kan jeg bruke noe som er beregnet på møbler? Hva med Turtle sine produkter, holder de mål? Andre forslag?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

hei

Her er det bare og spørre - det er noe vi alle lærer av .

Har også skin seter på min 97 og har gjennom årene prøvd flere stoffer - men for og være ærlig tror jeg ikke det er ekte hud . Når jeg sammen ligner med esc cosw med recaro seter er de helt anndeledes struktur . Spurte en på ford som var her på avdukning av nye mondeo om de fikk mye klager på det falske skinnet - da ble han tverr og reiste seg og forot bordet og kom aldri tilbake ............. så det er lov og tolke selv ..

Posted
Om det er ekte skinn / hud går det fint an og bruke lærfett (finnes på Industrisøm i arendal http://industrisom.no/ ) og sikkert mange andre steder i Norge

Jaha, men hvordan finner man ut om det er ekte skinn da?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

Posted

Er det ekte lukter det ku i bilen...

Posted

Ikke sikkert det :unsure:

skinn fåes farget og lakkert , og en "kan" få slitte partier på evntuelt bilstolen eller GT/cosworth rattet

Prøv og se om og stryk på lærfett på et lite område om det trekker inn i skinnet / læret ,kan også brukes til skinnsofaen inne

Posted

På setene...hvis du kommer til en liten flik av BAKSIDEN av "læret"...så skal det være mulig å se om det er en naturlig struktur...dvs om det er porer slik som i lær, eller om det er kunstig og systen i eventuell struktur...

Tenker du kanskje kommer til en slik flik under setet, eller i en eller annen søm....

Ta bilde, og legg det inn...Så får vi andre spekulere litt vi også....

Tenker det er en grunn til at karen som Bige snakker om snudde på hælen og ble vrang....enten har Bige spurt for mange sære spørsmål :lol:

Eller så er det faktisk ikke skinn, men syntetisk Skay.

ELLER så vet han rett og slett ikke....mange som velger å ikke si noe, framfor å si "vet ikke"...

Peder

Posted

Men lukter det ku selv etter 3 - 4 år da?

Det jeg nå har oppdaget er at den ekstra "utbyggingen" på framsetene" har begynt å bli dårlig. Det vil si det er den sky "biten" som har løsnet fra "understoffet". Hvordan kan dette fikses, evt. hvem kan ordne dette? (Forslag på firma i Molde området f.eks) Evt. noen som er kjent med hva dette kan koste?!

Jeg siterer meg selv og vil gjerne legge til at der det er utbygging av setet, er det tilsynelatende et helt annet "skinn" enn det som er på sidene av setene. Det virker som om det er mye kraftigere og hardere det skinnet enn det som er på den utbyggingen. Jeg skal forsøke å ta noen bilder i morgen..

Uansett, når jeg spurte på mitt lokale Ford service verskted om hva jeg kunne bruke, visste de rett og slett ikke og ba meg heller ta kontakt med møbel forretninger o.l. Det er nå litt underlig om et slikt verksted ikke vet hvordan man behandler skinnet på setene da.. Selv om det egentlig ikke er jobben deres, må de nå kjenne bilen og utstyret!

Ikke sikkert det :unsure:

skinn fåes farget og lakkert , og en "kan" få slitte partier på evntuelt bilstolen eller GT/cosworth rattet

Prøv og se om og stryk på lærfett på et lite område om det trekker inn i skinnet / læret ,kan også brukes til skinnsofaen inne

Kan man ødelegge "skinnet" om man har på feil middel i forhold til stoffet?

Posted (edited)

Når jeg behandler skinnsetene i Maverick'en, så bruker jeg "Leather Cleaner", og "Leather Care Cream" Begge fra Auto Glym.

Bilen er nå ca 4 år, behandlet jevnlig med desse stoffene, og vil ikke si at man ser merkbar slitasje på seter. Litt vil det jo alltid være. Bilen blir jo brukt!

Produktene finner du hos bilrekvisita-sjapper rundtom. F.eks Meca. Håper det var til litt hjelp.

Edited by Trond_V
Posted

hvorfor jeg spurte var - min 97 var en av de første med side "balong" og da jeg stiller i klassen Arnold Swartsenegger - sumo størelse . Har kanten av sete mot døra begynt og "sprekke" . Dette klaget jeg på til ford . Så ble det mye att og fram - svada svar . Kontaktet salmaker og han mente sidene IKKE var i skinn men lether

look a like . Og sammen ligner du med lommene bak på cosw seter ( www.recaro.de ) der er det ekte skinn

• 2 weeks later...
Posted
hvorfor jeg spurte var - min 97 var en av de første med side "balong" og da jeg stiller i klassen Arnold Swartsenegger - sumo størelse . Har kanten av sete mot døra begynt og "sprekke" . Dette klaget jeg på til ford . Så ble det mye att og fram - svada svar . Kontaktet salmaker og han mente sidene IKKE var i skinn men lether

look a like . Og sammen ligner du med lommene bak på cosw seter ( www.recaro.de ) der er det ekte skinn

Leather look-alike, vil det si sky?