Count Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Så lenge den er registrert i norge før 1.1.96.. 0,0 kr + moms. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 But again.. Er det datoen 01.01.1996 som gjelder, eller 10 år fra første registreringsdato i Norge? Hvis det er sistnevnte blir jo datoen 02.10.1997 pr dags dato. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 1.1.96 er loven rettskraftig, etter det gjelder bruksfradraget, som etter 10 år er 100%, iflg lovdata. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 men lurer på jeg da vis jeg bygger om bilen min nå. blir det fortsatt en 91 modell da? sånn med effekt og sånn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 jepp 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 angående det jeg nevnte om hva hk som gjelder så fikk jeg bekreftet i dag bt at det er hva oppsett maks kan yte som gjelder. men resten av bilen måtte stå i stil til effekten som bremser og understell som også måtte dokumenteres av produsent. har fortsatt vondt for å tro dette jeg. fikk du noen konkrete regler/paragrafer å forholde deg til eller var det litt på "skjønn"? for å da sette det litt på spissen; hvis den orginale cosworthmotoren din raser og du bygger den opp igjen med nye JE-stempler som er kliss like de orginale, og en gr.a. toppakning(du kjører fortsatt på standard turbotrykk,altså standard effekt) så skal da BT kjøre bilen på det turbotrykket map-sensoren max klarer å lese, hvis du er uheldig? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 (edited) Blir bilen beslaglagt av politiet/biltilsynet for en teknisk kontroll etter en ulykke (brukes ofte i dødsulykker og uforklarlige ulykker uten vitner) har ikke eier noe med hva biltilsynet gjør og ikke gjør. De gjør det de må for å fastslå ulykkesårsaker.. Litt spesielt at de bremser bilen, men det er jo for å fastslå hvor mye bilen virkelig er trimmet, og samtidig kunne dokumentere hva riktig bot/straff (hk avgift) for bileier er.. Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt".. Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."... Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler." Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift... Edited October 3, 2007 by Ronny 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Har fått noen klager på at vi henger ut han som person, så ettersom personen av den aktuelle bilen ikke får forsvart seg så lar vi debatten gå om effekt, biltilsyn osv heretter. Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt".. Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."... Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler." Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift... SELVFØLGELIG er det penger. Det er alltid penger. Man kan gjøre som man vil, bare man betaler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 har fortsatt vondt for å tro dette jeg. fikk du noen konkrete regler/paragrafer å forholde deg til eller var det litt på "skjønn"? for å da sette det litt på spissen; hvis den orginale cosworthmotoren din raser og du bygger den opp igjen med nye JE-stempler som er kliss like de orginale, og en gr.a. toppakning(du kjører fortsatt på standard turbotrykk,altså standard effekt) så skal da BT kjøre bilen på det turbotrykket map-sensoren max klarer å lese, hvis du er uheldig? det var litt på "skjønn". han sa at bremser og understell hadde en begrensing på hk og nm. alt under maks var lovlig og du trengte kun å komme og vis bilen og papir fra måling. skulle du ga utover dette måtte du oppgradere bremser og muligens understell. komponentene som blir oppgradert måtte være godtkjent og kunne dokumenteres av produsent.forstår? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt".. Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."... Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler." Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift... ja og?staten krever inn penger de har krav på?hvor vil du med dette innlegget? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 det var litt på "skjønn". han sa at bremser og understell hadde en begrensing på hk og nm. alt under maks var lovlig og du trengte kun å komme og vis bilen og papir fra måling. skulle du ga utover dette måtte du oppgradere bremser og muligens understell. komponentene som blir oppgradert måtte være godtkjent og kunne dokumenteres av produsent.forstår? -Hva er "alt under max"?? 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 (edited) -Hva er "alt under max"?? det må du spørre ford om sa bt. men hørt en gang at på 2wd var 330hk. men er ikke sikkert Edited October 3, 2007 by Ford-rs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 det må du spørre ford om sa bt. men hørt en gang at på 2wd var 330hk. men er ikke sikkertHva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Hva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? etter hva jeg har hørt er det men er ikke sikkert. Hva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? det jeg mener er at du måtte skaffe dokumentasjon fra forhandler av merket om maks godkjent ytelse på orginale understell og bremser for å få det gokjent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Men viss bilen er bruktimportert da?I 2000 f.eks? Blir det mye kroner da?Bare sånt rent hypotetisk, '00 mod, 500hk, Cossie 2wd fra f.eks 1990. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Men viss bilen er bruktimportert da?I 2000 f.eks? Blir det mye kroner da?Bare sånt rent hypotetisk, '00 mod, 500hk, Cossie 2wd fra f.eks 1990. blir 1000 kr pr hk i økning. 296 000kr blir endel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 minus bruksfradraget 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 hvem er sikkre på at taksten på en hk er 1000???? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 (edited) Det var bare et tall fra løse luften. Her er satsene: * kr 12,88 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet, * kr 33,71 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet, * kr 79,30 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet, * kr 99,05 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift), dessuten: * kr 120,59 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten, * kr 502,47 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten, * kr 1 205,92 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten, * kr 2 512,33 pr. kW av resten (motoreffektavgift) Bruksfradrag: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) Hvis du enten har en ny bil, eller en nylig bruktimportert bil baller det med andre ord fort på seg.. I den bruktimporterte Sierraen fra 2000 sitt tilfelle blir det med andre ord snakk om 376,85kr/kW. Edited October 3, 2007 by Count 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 (edited) HVEM I HELVETTE HAR FINNI OPP DE SATSENE!vi får bare kjøre rundt i gamle blotrimma biler da.. Edited October 4, 2007 by Dre Racing@ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 Hallo... Hvor mange har cosworther med 500 gamp? Ekte gamp... I overkant av 150.000 i avgift for en bil med slike prestasjoner er ikke det jeg vil kalle blodpris.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 Hallo... Hvor mange har cosworther med 500 gamp? Ekte gamp... I overkant av 150.000 i avgift for en bil med slike prestasjoner er ikke det jeg vil kalle blodpris.. 150.000 blir jo f.eks på NY-importert bil, en økning på ca 60Kw, eller 81hk... -Om du importerer en 2wd cosworth nå (-eller uansett annen bil selvfølgeli) og trimmer den til, la oss si 500hk som nevnt.. Noe som blir ca 368 Kw, altså en økning ifra standard på 218Kw. Ett raskt blikk på den høyeste satsen viser at DU skal betale 2512,- pr kw økning, noe som raskt blir til kr 547.616,- (i tilfellet import av bil og motorbygg foregår samma år= 0år bruksfradrag!) som Tollvesnet bil ha kloa i, uansett om bilen blir godkjennt eller ikke! Regner med at bruksfradrag-satsene regnes ifra impordato, IKKE årsmodell bil.. Er ikke det BLODPRIS? 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted October 7, 2007 Share Posted October 7, 2007 Snakket om en sierra cosworth med 500 hester her da. aner ikke hvor mye det koster å bygge en sånn motor, men rundt regnet 300000 for en bil med slike prestasjoner syns jeg ikke er mye.. Når den i tillegg er lovlig og godkjent! 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted October 8, 2007 Share Posted October 8, 2007 Hvor mye regnes i feilmargin i forhold til vognkort? 10%? Her er det også muligheter til å få godkjent bilen med noe over orginal effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 9, 2007 Share Posted October 9, 2007 http://www.toll.no/templates_tad/changeveh...atus.aspx?id=77 hær.. kjekk å ha. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now