Jump to content

Diskusjon på 200sx forumet


96mondeo4x4

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Erik Braseth

But again.. Er det datoen 01.01.1996 som gjelder, eller 10 år fra første registreringsdato i Norge?

 

Hvis det er sistnevnte blir jo datoen 02.10.1997 pr dags dato.

Link to comment
Share on other sites

angående det jeg nevnte om hva hk som gjelder så fikk jeg bekreftet i dag bt at det er hva oppsett maks kan yte som gjelder. men resten av bilen måtte stå i stil til effekten som bremser og understell som også måtte dokumenteres av produsent.

 

 

har fortsatt vondt for å tro dette jeg. fikk du noen konkrete regler/paragrafer å forholde deg til eller var det litt på "skjønn"?

 

for å da sette det litt på spissen; hvis den orginale cosworthmotoren din raser og du bygger den opp igjen med nye JE-stempler som er kliss like de orginale, og en gr.a. toppakning(du kjører fortsatt på standard turbotrykk,altså standard effekt) så skal da BT kjøre bilen på det turbotrykket map-sensoren max klarer å lese, hvis du er uheldig? :wacko:

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Blir bilen beslaglagt av politiet/biltilsynet for en teknisk kontroll etter en ulykke (brukes ofte i dødsulykker og uforklarlige ulykker uten vitner) har ikke eier noe med hva biltilsynet gjør og ikke gjør. De gjør det de må for å fastslå ulykkesårsaker..

Litt spesielt at de bremser bilen, men det er jo for å fastslå hvor mye bilen virkelig er trimmet, og samtidig kunne dokumentere hva riktig bot/straff (hk avgift) for bileier er..

 

Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt"..

 

Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."...

Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler."

Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift...

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Har fått noen klager på at vi henger ut han som person, så ettersom personen av den aktuelle bilen ikke får forsvart seg så lar vi debatten gå om effekt, biltilsyn osv heretter.

 

Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt"..

 

Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."...

Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler."

Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift...

 

SELVFØLGELIG er det penger. Det er alltid penger. Man kan gjøre som man vil, bare man betaler. :rolleyes: :blink:

Link to comment
Share on other sites

har fortsatt vondt for å tro dette jeg. fikk du noen konkrete regler/paragrafer å forholde deg til eller var det litt på "skjønn"?

 

for å da sette det litt på spissen; hvis den orginale cosworthmotoren din raser og du bygger den opp igjen med nye JE-stempler som er kliss like de orginale, og en gr.a. toppakning(du kjører fortsatt på standard turbotrykk,altså standard effekt) så skal da BT kjøre bilen på det turbotrykket map-sensoren max klarer å lese, hvis du er uheldig? :wacko:

 

det var litt på "skjønn". han sa at bremser og understell hadde en begrensing på hk og nm. alt under maks var lovlig og du trengte kun å komme og vis bilen og papir fra måling. skulle du ga utover dette måtte du oppgradere bremser og muligens understell. komponentene som blir oppgradert måtte være godtkjent og kunne dokumenteres av produsent.

forstår?

Link to comment
Share on other sites

Er jo ganske tydelig at det er PENGER som er tema, som vanlig... Er jo ikke stort annet som blir nevnt i disse klippene, enn "bot for ditt" og "Avgift for datt"..

 

Som han mc-politiet sier: "Det endte med at Tystad kom ut i grusen og veltet med lettere skade som resultat. Han fikk vite hvem som eide bilen, og skulle etter ferien kontakte tollvesenet for å få dem til å sjekke om bilen hadde betalt HK-avgift etter trimming."...

Samma om at BT vurderer å anskaffe egen rulle: "-En effektmåler koster 650 000 kroner, og kan tjene seg inn på bare noen få kontrollerte råtrimmede biler."

Og det er jo ikke til å unngå å se på ansiktsuttrykket til både "onkelP" og han ifra Tollvesenet at de godter seg ekstra når det blir spurt om hvor mye kr det blir i bot og avgift...

 

ja og?

staten krever inn penger de har krav på?

hvor vil du med dette innlegget?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

det var litt på "skjønn". han sa at bremser og understell hadde en begrensing på hk og nm. alt under maks var lovlig og du trengte kun å komme og vis bilen og papir fra måling. skulle du ga utover dette måtte du oppgradere bremser og muligens understell. komponentene som blir oppgradert måtte være godtkjent og kunne dokumenteres av produsent.

forstår?

 

-Hva er "alt under max"??

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

det må du spørre ford om sa bt. men hørt en gang at på 2wd var 330hk. men er ikke sikkert

Hva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? :unsure:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? :unsure:

 

etter hva jeg har hørt er det men er ikke sikkert.

 

Hva mener du egentlig?.. -At bremser og understell holder til 330hk? Riktig forstått? :unsure:

 

det jeg mener er at du måtte skaffe dokumentasjon fra forhandler av merket om maks godkjent ytelse på orginale understell og bremser for å få det gokjent.

Link to comment
Share on other sites

Det var bare et tall fra løse luften.

Her er satsene:

* kr 12,88 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet,

* kr 33,71 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet,

* kr 79,30 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet,

* kr 99,05 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift),

 

dessuten:

 

* kr 120,59 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

* kr 502,47 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

* kr 1 205,92 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

* kr 2 512,33 pr. kW av resten (motoreffektavgift)

 

Bruksfradrag:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

Hvis du enten har en ny bil, eller en nylig bruktimportert bil baller det med andre ord fort på seg..

 

I den bruktimporterte Sierraen fra 2000 sitt tilfelle blir det med andre ord snakk om 376,85kr/kW.

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

HVEM I HELVETTE HAR FINNI OPP DE SATSENE!

vi får bare kjøre rundt i gamle blotrimma biler da..

Edited by Dre Racing@
Link to comment
Share on other sites

Hallo... Hvor mange har cosworther med 500 gamp? Ekte gamp...

 

I overkant av 150.000 i avgift for en bil med slike prestasjoner er ikke det jeg vil kalle blodpris..

 

150.000 blir jo f.eks på NY-importert bil, en økning på ca 60Kw, eller 81hk...

 

-Om du importerer en 2wd cosworth nå (-eller uansett annen bil selvfølgeli) og trimmer den til, la oss si 500hk som nevnt.. Noe som blir ca 368 Kw, altså en økning ifra standard på 218Kw. Ett raskt blikk på den høyeste satsen viser at DU skal betale 2512,- pr kw økning, noe som raskt blir til kr 547.616,- (i tilfellet import av bil og motorbygg foregår samma år= 0år bruksfradrag!) som Tollvesnet bil ha kloa i, uansett om bilen blir godkjennt eller ikke!

 

Regner med at bruksfradrag-satsene regnes ifra impordato, IKKE årsmodell bil..

 

Er ikke det BLODPRIS? :wacko:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...