Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har nettopp gått fra bensin bil til en TDCi og synes støyen er en god del mer enn forventet og lurer på å støydempe noe av det hvis det lar seg gjøre og om det hjelper.

 

Har noen noe erfaring med dette (enten å ha gjort det selv eller fått hjelp fra firma, evt. hvilket firma og til hvilken pris?)

 

Det er vel mest fra motorrom og hjulbuer at det merkes støy fra. (så torpedoveggen, panser og hjulbuer ihvertfall)

 

Håper på gode råd og tips!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

Jeg kjøpte "asfaltplater" på Mekkonomen og varmet de med varmluftspistol for å tilpasse de. Demonterte en god del av interiøret for å komme under tepper ol. og dette hjelper faktisk noe på støy. Tror ikke det er uvanlig å bruke av folk som bygger anlegg osv.

Gjorde dette på Mondoen min ifm. an vannlekasje. Støydempingen ble en bonus.

 

Mvh Magne

Posted
Jeg kjøpte "asfaltplater" på Mekkonomen og varmet de med varmluftspistol for å tilpasse de. Demonterte en god del av interiøret for å komme under tepper ol. og dette hjelper faktisk noe på støy. Tror ikke det er uvanlig å bruke av folk som bygger anlegg osv.

Gjorde dette på Mondoen min ifm. an vannlekasje. Støydempingen ble en bonus.

 

Mvh Magne

 

Når du sier "dette hjelper faktisk noe på støy", mener du at det er verdt alt styret med demontering og pengene det koster for asfaltmattene?

 

Evt. hva var det du støydempet? (hjulbuer, gulv, dører, torpedovegg, panser osv?) Og hvor merket du støydempingen best?

 

Du sier også "Tror ikke det er uvanlig å bruke av folk som bygger anlegg osv." Tenker du på f.eks bilradiospesialisten? Har du noe konkret firma du mener utfører en slik jobb?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted
Når du sier "dette hjelper faktisk noe på støy", mener du at det er verdt alt styret med demontering og pengene det koster for asfaltmattene?

 

Evt. hva var det du støydempet? (hjulbuer, gulv, dører, torpedovegg, panser osv?) Og hvor merket du støydempingen best?

 

Du sier også "Tror ikke det er uvanlig å bruke av folk som bygger anlegg osv." Tenker du på f.eks bilradiospesialisten? Har du noe konkret firma du mener utfører en slik jobb?

 

Om det er verdt det er vanskelig å kommentere, spørs om hvor mye du er villig til å betale/gjøre sett i forhold til hvor mye selv en minimal reduksjon i støy betyr for deg.

 

Jeg konsentrerte meg om å dekke til under setene i kupeen og litt oppover torpedoveggen, kunne nok vært gjort bedre og mer ut av hvis hovedformålet var støydemping. For meg virker det som om hjulbuene og trorpedoveggen burde vært prioritert for det var ikke en voldsom reduksjon av støy jeg oppnådde, men helt subjektivt vil jeg påstå at den var merkbar. Men det er vanskelig å si om dette er noe jeg tror fordi jeg fikk opplyst av selger at dette var noe han brukte i biler når han bygde anlegg (hobby), så det var der jeg ble fortalt at dette ikke var uvanlig å bruke av personer som bygde anlegg.

 

Asfaltmattene var ikke spesielt dyre og jeg brukte ikke lange tiden på å skru ut setene, hanskerom og deksler osv. Så er det å skru bil en hobby du liker og du kan bære kostnadene til "asfaltmatter" så vil jeg si at det er verdt det. Er det å begynne på prosjektet et ork så vil jeg si at dempingen ikke har nok effekt til at det er verdt det, om du skjønner hva jeg mener.

 

Mvh Magne

Posted

Asfaltmatter er mye brukt blandt oss som bygger anlegg. Hvis du legger de på de rette plassene vil du merke stor forskjell i støyen. Den vanskelige jobben her er vel å lokalisere hvor de bør plasseres..

 

Hvis du tar kasse vogner som et eksempel benyttes slike matter i 5mm tykkelse på de store veggene, og da bare i kvadrater på kanskje 20cm over en hel vegg. Dette temper støyen bare det. Så om du legger tykkere matter på 1 cm over store areal, da vil dette bli stor forskjell!

Posted
Om det er verdt det er vanskelig å kommentere, spørs om hvor mye du er villig til å betale/gjøre sett i forhold til hvor mye selv en minimal reduksjon i støy betyr for deg.

 

Jeg konsentrerte meg om å dekke til under setene i kupeen og litt oppover torpedoveggen, kunne nok vært gjort bedre og mer ut av hvis hovedformålet var støydemping. For meg virker det som om hjulbuene og trorpedoveggen burde vært prioritert for det var ikke en voldsom reduksjon av støy jeg oppnådde, men helt subjektivt vil jeg påstå at den var merkbar. Men det er vanskelig å si om dette er noe jeg tror fordi jeg fikk opplyst av selger at dette var noe han brukte i biler når han bygde anlegg (hobby), så det var der jeg ble fortalt at dette ikke var uvanlig å bruke av personer som bygde anlegg.

 

Asfaltmattene var ikke spesielt dyre og jeg brukte ikke lange tiden på å skru ut setene, hanskerom og deksler osv. Så er det å skru bil en hobby du liker og du kan bære kostnadene til "asfaltmatter" så vil jeg si at det er verdt det. Er det å begynne på prosjektet et ork så vil jeg si at dempingen ikke har nok effekt til at det er verdt det, om du skjønner hva jeg mener.

 

Mvh Magne

 

Takk for tilbakemelding!

 

Jeg vil nok vente med å gjøre noe med dette.. og hjulbuene og torpedovegg er vel de første jeg vil forsøke på. Nok en gang, takk for at du fikk meg til å tenke meg om! ;)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

  • 2 weeks later...
Posted
Asfaltmatter er mye brukt blandt oss som bygger anlegg. Hvis du legger de på de rette plassene vil du merke stor forskjell i støyen. Den vanskelige jobben her er vel å lokalisere hvor de bør plasseres..

 

Finnes det noe "fasit" på dette på de enkelte bilmodeller, eller er det et annet forum jeg kan kontakte ang. dette eller f.eks et firma som driver med dette?!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...