vinge87 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg , blokk, 200 eller 205 blokk? mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg , blokk, 200 eller 205 blokk? mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren Her kan det skrives mye og lenge, men den motoren du nettopp har effektmålt passer mye dårligere i en 4x4 enn i en 2wd. En skikkelig bygget RS 500 motor passer mye bedre i Escort Cosworthen enn den motoren du har der nå. Du ser hvor dette går? Det er hele helheten som teller, alt må sees i sammenheng og alle kombinasjonene må passe sammen. Som vi skjønner er dette både omfattende og vanskelig. RS500 motoren i den hvite vil være direkte livsfarlig og mer skummel enn gøy i en 2wd bil slik jeg ser det. Veien til suksess har alltid vært, og vil alltid være, bratt og lang når man holder på med dette. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 selger du rs500 innsuget ditt og t-4 turboen pælle? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Selger du RS500 innsuget ditt og RS500 turboen Pelle? Ett ærlig spørsmål som fortjener ett ærlig svar: Nei. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 Ett ærlig spørsmål som fortjener ett ærlig svar: Nei. kjedelig får gi en lyd om du ombestemmer deg da hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 kjedelig får gi en lyd om du ombestemmer deg da hehe Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Tempel Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg , blokk, 200 eller 205 blokk? mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? ja.....du vet hehe gjøre det skikkelig når man først gjør det tenkte eg hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 http://www.mountuneonline.com/searchresult...x?categoryid=44http://www.mountuneonline.com/detail.aspx?ID=15http://www.mountuneonline.com/detail.aspx?ID=93 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 da var komplett rs 500 orginalt innsug kjøpt med gule dyser og regulator og alt man trenger Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? Det kan stemme det. 8 eller 12 stk. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 Det kan stemme det. 8 eller 12 stk. hehe får vel litt hk hvis man bruker 8 grønne dyser Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS_Hage Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 du skal ikke bruke de såkalte svarte seimens 599 dysene da?kjøpt inn mere deler? åssen kammer har du tenkt til å bruke? Mvh Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk 'Voldenracing performance'Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 hehe får vel litt hk hvis man bruker 8 grønne dyser For å si det slik: Én stk stor dyse med originalplassering og 90% duty eller mer er det som gir minst effekt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 du skal ikke bruke de såkalte svarte seimens 599 dysene da?kjøpt inn mere deler? åssen kammer har du tenkt til å bruke? Mvh eg vet ikke ka jeg skal bruke enda, blir ihvertfall autronic sm4, kammer er ikke bestemt, dyser er ikke bestemt så derfor jeg lagde denne tråden slik at folk kan komme med utspill, pælle, 8 gule rs 500 dyser, hva kan man dra ut av hk av dem? og ka kan man dra ut av 8 grønne dyser i hk? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ovar Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Skikkelig x-trac grom kasse må du ha 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Selger du RS500 turboen din Pelle?Som så mange andre blir sikkert også du forbauset når du får se hvilken nypris det er på denne turboen: http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd eg vet ikke ka jeg skal bruke enda, blir ihvertfall autronic sm4, kammer er ikke bestemt, dyser er ikke bestemt så derfor jeg lagde denne tråden slik at folk kan komme med utspill, pælle, 8 gule rs 500 dyser, hva kan man dra ut av hk av dem? og ka kan man dra ut av 8 grønne dyser i hk? Som vi har sett flere ganger så klarer ett velutviklet og utprøvd RS 500 motoroppsett rett over 500 hk på 98 blyfri med 8 stk grønndyser. De gule dysene er endel mindre, men da motoren blir mer effektiv ved lavere effektuttak vil man få ut høyere effekt pr. ccm fuel og 2 stk guldyser kan vel levere noe rundt 650 ccm. Husk at 2 stk grønndyser gir nesten 900 ccm pr syl. Hvis vi sier at:4 stk grådyser rekker til ca. 430 hk for 550 ccm pr. syl.og at 8 stk grønndyser rekker til ca. 520 hk. for 900 ccm pr. syl,så ser vi at 650 ccm pr. syl. kan forventes å rekke til??? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 Som så mange andre blir sikkert også du forbauset når du får se hvilken nypris det er på denne turboen: http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd ja det koster å være kar, men turbo skal kjøpes ny enkelt og greit, der er den siste plassen jeg vil spare penger hehe kass kammer er det i en rs 500, få litt spec av noen da Skikkelig x-trac grom kasse må du ha haha, nei blir quaife t-5kasse og quaife bakdiff så ser vi at 650 ccm pr. syl. kan forventes å rekke til??? hehe ja fortell Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 1. kass kammer er det i en rs 500, få litt spec av noen da 2. hehe ja fortell 1. Det varierte fra motor til motor. Alt fra de originale og hele veien til BD 16 og videre til egenspec. kammer med fancy navn som Le Mans spec. osv. 2. Noe mellom de to. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 1. Det varierte fra motor til motor. Alt fra de originale og hele veien til BD 16 og videre til egenspec. kammer med fancy navn som Le Mans spec. osv. 2. Noe mellom de to. ja men hva skal jeg velge da?? tidlig respons som jeg liker, MASSE moment nede, drit i hk, skal ha MASSE moment vil ha tidlig ladetrykk som alle andre vil ha hehe kass turbo er det da som gjelder? korti e fullt ladetrykk på en rs500 turbo da? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 ja men hva skal jeg velge da?? tidlig respons som jeg liker, MASSE moment nede, drit i hk, skal ha MASSE moment vil ha tidlig ladetrykk som alle andre vil ha hehe kass turbo er det da som gjelder? korti e fullt ladetrykk på en rs500 turbo da? Som jeg har sagt så mange ganger før. Jeg har tilgode å se motorer som matcher den du vet. Bremsepapirene viser:1. 300 hk ved 4000 o/min.2. Over 500 hk ved 7000 o/min.3. Dreiemomentkurve som adri er under 535 Nm mellom disse turtall, og maks moment er 570 Nm. Ladetrykkmåleren viser godt over 2,5 BAR ladetrykk og noen annen turbo enn en ekte RS 500 turbo var aldri aktuelt og det bør si mer enn litt. Sammenligne ovennevnte med dine og andre sine bremsepapirer og se selv. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest T-KING65 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Hadde vært meget interresant å se en gatebil med samme oppsett på gatebensin .Har du noen eksempler på gatebiler med akkurat dette oppsettet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Hadde vært meget interresant å se en gatebil med samme oppsett på gatebensin .Har du noen eksempler på gatebiler med akkurat dette oppsettet ? Litt usikker på hva du egentlig mener, men dette er den hvite vingebilen som er en gatebil med skilt og oblater, fullt og strøken interiør m.v og resultatet her er på 98 blyfri. Når man fyller racefuel som eneste endring øker effekten klart. Bilen kjørte bl.a på valle når han du kjenner med "badekaret" var der, så han kan nok informere deg litt om hva han såg. Motoren ble bygget akkurat slik, nettopp fordi at den skulle i en gatebil som skulle kjøres på gate og bane på 98 blyfri. Videre er motoren bygget for å tåle både lystgass og kjøre flygende km tester m.v. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest T-KING65 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 OKSå dette er en reell bil ja .Hvor mye topp effekt er det snakk om da ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 (edited) OKSå dette er en reell bil ja .Hvor mye topp effekt er det snakk om da ? Som én av få er effekten oppgitt som ærlige hk DIN så sammenligninger med andre blir ikke rettferdig som du skal få se. Tidligere nevnte dreiemomentkurve avslører det meste dersom man studerer og regner litt, men i tillegg kan jeg gjøre oppmerksom på følgende: 1. 58/84 kompressoren er 100% utnyttet. (men ikke mer)2. Hver sylinder får tilført nesten 900 ccm med fuel.3. Motoren er selvsagt optimalt mappet og bredbandslambda viser det som korrekt AFR for en slik motor. Edited September 22, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now