Jump to content

skal bygge vingebil motor


vinge87

Recommended Posts

da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg :rolleyes: ,

 

 

blokk, 200 eller 205 blokk?

mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg :rolleyes: ,

blokk, 200 eller 205 blokk?

mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren :)

 

Her kan det skrives mye og lenge, men den motoren du nettopp har effektmålt passer mye dårligere i en 4x4 enn i en 2wd. En skikkelig bygget RS 500 motor passer mye bedre i Escort Cosworthen enn den motoren du har der nå. Du ser hvor dette går?

 

Det er hele helheten som teller, alt må sees i sammenheng og alle kombinasjonene må passe sammen. Som vi skjønner er dette både omfattende og vanskelig.

 

RS500 motoren i den hvite vil være direkte livsfarlig og mer skummel enn gøy i en 2wd bil slik jeg ser det.

 

Veien til suksess har alltid vært, og vil alltid være, bratt og lang når man holder på med dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selger du RS500 innsuget ditt og RS500 turboen Pelle?

 

Ett ærlig spørsmål som fortjener ett ærlig svar: Nei.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett ærlig spørsmål som fortjener ett ærlig svar: Nei.

 

kjedelig :blush: får gi en lyd om du ombestemmer deg da hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Tempel
da blir det et nytt prosjekt, ny motor som skal bygges og settes i en vingebil, blir quaife kasse og quaife bakdiff,450-500hk i denne var planen, vil bygge noe alla rs500 motorsport motor, rs 500plenum med 8 dyser skal brukes, 2wd manifoil og gjerne en t-4 cosw turbo, slik som dem gjorde i "gamle" dager, så hvilkne kammer bør jeg gå for, osv osv, dette kan vel du pelle svare på, du snakker jo alltid for en rs500 motor, kom med tips og ideer hva jeg skal bruke i motoren så skal eg få det snekret sammen jeg :rolleyes: ,

blokk, 200 eller 205 blokk?

mr ebb får denne jobben med å sette den i sammen, men blir ikke før om noen måneder motor skal bygges så er jo greit å diskutere litt hva som bør være i motoren :)

 

Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? :P

Link to comment
Share on other sites

Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? :P

 

 

ja.....du vet hehe gjøre det skikkelig når man først gjør det tenkte eg hehe :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

da var komplett rs 500 orginalt innsug kjøpt med gule dyser og regulator og alt man trenger :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Syns du sa til meg i går at grønne dyser oppsett var greit nok i dette prosjektet? :P

 

Det kan stemme det. 8 eller 12 stk. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan stemme det. 8 eller 12 stk. ;)

 

 

hehe får vel litt hk hvis man bruker 8 grønne dyser

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

du skal ikke bruke de såkalte svarte seimens 599 dysene da?

kjøpt inn mere deler? åssen kammer har du tenkt til å bruke?

 

Mvh

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

hehe får vel litt hk hvis man bruker 8 grønne dyser

 

For å si det slik: Én stk stor dyse med originalplassering og 90% duty eller mer er det som gir minst effekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

du skal ikke bruke de såkalte svarte seimens 599 dysene da?

kjøpt inn mere deler? åssen kammer har du tenkt til å bruke?

 

Mvh

 

 

eg vet ikke ka jeg skal bruke enda, blir ihvertfall autronic sm4, kammer er ikke bestemt, dyser er ikke bestemt så derfor jeg lagde denne tråden slik at folk kan komme med utspill, pælle, 8 gule rs 500 dyser, hva kan man dra ut av hk av dem? og ka kan man dra ut av 8 grønne dyser i hk?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Selger du RS500 turboen din Pelle?

Som så mange andre blir sikkert også du forbauset når du får se hvilken nypris det er på denne turboen:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

 

 

 

eg vet ikke ka jeg skal bruke enda, blir ihvertfall autronic sm4, kammer er ikke bestemt, dyser er ikke bestemt så derfor jeg lagde denne tråden slik at folk kan komme med utspill, pælle, 8 gule rs 500 dyser, hva kan man dra ut av hk av dem? og ka kan man dra ut av 8 grønne dyser i hk?

 

Som vi har sett flere ganger så klarer ett velutviklet og utprøvd RS 500 motoroppsett rett over 500 hk på 98 blyfri med 8 stk grønndyser.

 

De gule dysene er endel mindre, men da motoren blir mer effektiv ved lavere effektuttak vil man få ut høyere effekt pr. ccm fuel og 2 stk guldyser kan vel levere noe rundt 650 ccm. Husk at 2 stk grønndyser gir nesten 900 ccm pr syl.

 

Hvis vi sier at:

4 stk grådyser rekker til ca. 430 hk for 550 ccm pr. syl.

og at

8 stk grønndyser rekker til ca. 520 hk. for 900 ccm pr. syl,

så ser vi at 650 ccm pr. syl. kan forventes å rekke til???

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre blir sikkert også du forbauset når du får se hvilken nypris det er på denne turboen:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

 

 

ja det koster å være kar, men turbo skal kjøpes ny enkelt og greit, der er den siste plassen jeg vil spare penger hehe

 

kass kammer er det i en rs 500, få litt spec av noen da :)

 

Skikkelig x-trac grom kasse må du ha :)

haha, nei blir quaife t-5kasse og quaife bakdiff :rolleyes:

 

så ser vi at 650 ccm pr. syl. kan forventes å rekke til???

 

 

hehe ja fortell :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

1. kass kammer er det i en rs 500, få litt spec av noen da :)

2. hehe ja fortell :blush:

 

1. Det varierte fra motor til motor. Alt fra de originale og hele veien til BD 16 og videre til egenspec. kammer med fancy navn som Le Mans spec. osv.

 

2. Noe mellom de to.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Det varierte fra motor til motor. Alt fra de originale og hele veien til BD 16 og videre til egenspec. kammer med fancy navn som Le Mans spec. osv.

 

2. Noe mellom de to.

 

 

ja men hva skal jeg velge da?? tidlig respons som jeg liker, MASSE moment nede, drit i hk, skal ha MASSE moment :P vil ha tidlig ladetrykk som alle andre vil ha hehe kass turbo er det da som gjelder?

 

korti e fullt ladetrykk på en rs500 turbo da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

ja men hva skal jeg velge da?? tidlig respons som jeg liker, MASSE moment nede, drit i hk, skal ha MASSE moment :P vil ha tidlig ladetrykk som alle andre vil ha hehe kass turbo er det da som gjelder?

 

korti e fullt ladetrykk på en rs500 turbo da?

 

Som jeg har sagt så mange ganger før.

 

Jeg har tilgode å se motorer som matcher den du vet.

 

Bremsepapirene viser:

1. 300 hk ved 4000 o/min.

2. Over 500 hk ved 7000 o/min.

3. Dreiemomentkurve som adri er under 535 Nm mellom disse turtall, og maks moment er 570 Nm.

 

Ladetrykkmåleren viser godt over 2,5 BAR ladetrykk og noen annen turbo enn en ekte RS 500 turbo var aldri aktuelt og det bør si mer enn litt.

 

Sammenligne ovennevnte med dine og andre sine bremsepapirer og se selv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Hadde vært meget interresant å se en gatebil med samme oppsett på gatebensin .

Har du noen eksempler på gatebiler med akkurat dette oppsettet ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært meget interresant å se en gatebil med samme oppsett på gatebensin .

Har du noen eksempler på gatebiler med akkurat dette oppsettet ?

 

Litt usikker på hva du egentlig mener, men dette er den hvite vingebilen som er en gatebil med skilt og oblater, fullt og strøken interiør m.v og resultatet her er på 98 blyfri. Når man fyller racefuel som eneste endring øker effekten klart. Bilen kjørte bl.a på valle når han du kjenner med "badekaret" var der, så han kan nok informere deg litt om hva han såg.

 

Motoren ble bygget akkurat slik, nettopp fordi at den skulle i en gatebil som skulle kjøres på gate og bane på 98 blyfri. Videre er motoren bygget for å tåle både lystgass og kjøre flygende km tester m.v.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

OK

Så dette er en reell bil ja .

Hvor mye topp effekt er det snakk om da ?

 

Som én av få er effekten oppgitt som ærlige hk DIN så sammenligninger med andre blir ikke rettferdig som du skal få se.

 

Tidligere nevnte dreiemomentkurve avslører det meste dersom man studerer og regner litt, men i tillegg kan jeg gjøre oppmerksom på følgende:

 

1. 58/84 kompressoren er 100% utnyttet. (men ikke mer)

2. Hver sylinder får tilført nesten 900 ccm med fuel.

3. Motoren er selvsagt optimalt mappet og bredbandslambda viser det som korrekt AFR for en slik motor.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...