Jump to content

Kjølerør Mondeo 95 2.0 GLX


Guest mares

Recommended Posts

Skiftet hjullager idag på verksted og de fant da en lekkasje i et kjølerør. Ikke sett den selv, men merket noe forbruk av kjølevæske. Røret går rundt motoren, litt usikker på hvilket han mente.

 

Men, mener å ha hørt noe lignende og at det er et Mondeo-problem? Skifte kostet 3000,-. Jeg tenker gjøre det selv, gjort verre ting. Tror jeg ihvertfall...

 

Så det er spørsmålet, noen som vet hvilke rør det kan være. Og er de vriene å skifte? Pris?

 

Og hva slags erfaringer har folk med radiatortett?

 

Mondeo 95 GLX

 

Mares

Link to comment
Share on other sites

Skiftet hjullager idag på verksted og de fant da en lekkasje i et kjølerør. Ikke sett den selv, men merket noe forbruk av kjølevæske. Røret går rundt motoren, litt usikker på hvilket han mente.

 

Men, mener å ha hørt noe lignende og at det er et Mondeo-problem? Skifte kostet 3000,-. Jeg tenker gjøre det selv, gjort verre ting. Tror jeg ihvertfall...

 

Så det er spørsmålet, noen som vet hvilke rør det kan være. Og er de vriene å skifte? Pris?

 

Og hva slags erfaringer har folk med radiatortett?

 

Mondeo 95 GLX

 

Mares

 

 

 

 

 

 

hei...er eit heilt vanlig problem på mondeo ....ruster hull i det.....trur ikkje det skal vere so vanskli å skifte

Link to comment
Share on other sites

hei...er eit heilt vanlig problem på mondeo ....ruster hull i det.....trur ikkje det skal vere so vanskli å skifte

 

Ok, men vet du hvilket rør som er det vanlige? Hvor det ligger? Og hva det koster?

 

Fant ikke noe på Mekonomen...

Link to comment
Share on other sites

Det går et metallrør "rundt" motoren nede på motsatt side av girkassa.

Tur det er det som fører vann til "varmeapperatet"..

Har sikkert noe sånt liggende ekstra hjemme..

 

*edit* det røret jeg tenker på, sitter det i en skrue, og så er det gummislange klipset i hver ende...

Men 3000 hørtes mye ut for dette...derfor er jeg ikke sikker på om jeg tenker på rett rør.

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

dette røret har jeg byttet på min, koster rundt en ca 500 kr om jeg husker riktig for rører, i verste fall, bare å ringe og høre om det på ford. Iallefall, er bare å skru av høyre forhjul, og ta av den underskjermen, slik at du kommer til under der. Da ser du med en gang hvordan du bytter dette røret, veldig lett, gjort på en halvtime, 3000 for bytte av dette røret er bare tull..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

dette røret har jeg byttet på min, koster rundt en ca 500 kr om jeg husker riktig for rører, i verste fall, bare å ringe og høre om det på ford. Iallefall, er bare å skru av høyre forhjul, og ta av den underskjermen, slik at du kommer til under der. Da ser du med en gang hvordan du bytter dette røret, veldig lett, gjort på en halvtime, 3000 for bytte av dette røret er bare tull..

 

Takk! Dettte høres rett ut, i og med at lekkasjen ble oppdaget når de skulle skifte hjullager på høyre side fremme.

Ser også at de skulle ha 533,- for røret. Arbeidet for dette kom på 2300...så med kjølevæske ble det 3000,- gitt. Og etter mine erfaringer så er SnapDrive ca 1000-1500kr billigere enn Ford her i Bergen. Ihvertfall på hjullager, eksos og stab.stag.

 

Får jekke opp og se en dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har det skjedd noe?

 

Eksamensperiode på skolen - Urk :/

 

Manisk på å sjekke frostvæsken, men nå er jeg ferdig- Så satser på noe i.la de neste dagene :)

 

Skal gi rapport!

Link to comment
Share on other sites

hehe, ikke bra.. Men her er et bilde av dette røret jeg prater om =)

 

Bare så du vet det, jeg ville ikke tørt å kjørt lenge med dette røret ditt, siden det lekker.. iallefall ikke stå over LANG tid uten å bruke bilen.. bytta girkaasse på bilen min og lot den stå i 6 uker, røret ble ganske porøst mens det sto stille, og når jeg starta og la ut på langtur, vips, all kjølevæska bare rant rett ut.. like koselig :P

Så måtte taue bilen hjem og vi fikk fort konstatert hva som var gærnt og røret var bytta kvelden etter :)

 

Men hvis det er sånn at du må fylle på hver 1-2 måned, så går det greit, men ville absolutt anbefalt å bytta røret, for det er ikke no koselig å miste all kjølevæska slik jeg gjorde.. Husk å tøm kjølevæska når du bytter røret.

 

Mest antakelig finner du en sprekk eller lekkasjen ved festet til røret, dvs det ene hullet der du fester bolten.

Sindre29.jpg

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Glesaaen Racing

Har en stund hatt problemer med lakkasje på kjølevæska på min 95'GLX stv... Trodde det var dette røret dere prater om, men neida!! Jekka den opp, og satte trykk på den. Obs: var hull i vannpumpa gitt!! rett og slett!! Spørr ikke hvordan... Skifta reg-reim og spennrulle med det samme, så nå er go'mondisen så god som ny!! B) ruller leeeeenge igjen nå...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Øyvind Våge

Hei!

Skiftet dette røret for et par dager siden.

På røret som stod, var det gummi på deler som nå er skiftet ut med metall (som røret på bilde over).

Klemmen på beljen på drivakslingen hadde filt hull i slangen, så væsken forsvant fort.

Dei viste med en gang hvilket rør jeg snakket om på ford, og det var enkelt og skifte.

 

MEN nå når jeg har skiftet, er det no annet, kjølevæsken går ikke gjennom systemet som før, tanken kjøres plutselig full, så tømmes den osv.

Kan det være vannpumpen som har tatt kveld da jeg kjørte den og den ble tom for vann?

Pris på denne isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Våge

Ahh, leste et par postar her, å når eg lufta, lot eg ikkje bilen gå lenge nåkk t at termostaten slo inn...

Satsa på de fikse seg då :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Våge

De hjalp ikkje nai, latt den gå lenge med lokket åpent, klemt på slanger, termostat slo inn, fekk mer luft bort, skrudde lokket på og lot den stå litt før jeg stoppet den. Da lag nivået greit i tanken, men da bilen var kald var tanken ca tom.

Da jeg startet opp bilen igjen, kom all væsken kjapt tilbake i tanken, og justerer seg litt opp og ned.

Etter en liten prøvetur dampet det godt fra lokket på tanken og væsken justerer seg opp og ned hele tiden.

hmm...?

Nå når jeg stoppet den etter prøveturen er det fortsatt slik at nivået justerer seg litt opp og litt ned...

 

Nåken så har et svar på detta? Eller nåke eg kan prøva for å finna ut no?

Link to comment
Share on other sites

Når du skal fylle kjøleveske på en Zetec skrur du ut tempføleren på toppen av termostat huset, fyller så vann i ekspansjons tanken til det kommer vann ut av hullet hvor tempføleren sto, skru da tempføleren på plass og motoren er da tømt for luft i kjølesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...