Jump to content

bd10/12 evt14


bart

Recommended Posts

hvilke kammer gir hva karakter på motoren, er ute etter noken som gir litt meir fres oppe mot 7500 uten å misse for mye på bunn hva kan brukes i lag med t35 med ar55 eller63 eksoshus, har aldri hørt om noken som har brukt bd12??

Link to comment
Share on other sites

hvilke kammer gir hva karakter på motoren, er ute etter noken som gir litt meir fres oppe mot 7500 uten å misse for mye på bunn hva kan brukes i lag med t35 med ar55 eller63 eksoshus, har aldri hørt om noken som har brukt bd12??

 

BD 12 eksoskam brukes gjerne sammen med Escort Cosworth turboen.

BD 10 og BD 12 er bolt on kammer.

BD 14 er villere og krever mer. (Ventilfjærer og ventil lommer i stemplene.)

 

Jeg mener at det uansett blir feil å søke etter høyere effekt opp mot 7500 o/min med en T35 turbo som lader rundt 1,6 BAR i innsugsmanifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

pelle, synst berre det blir litt dumt når den gir seg for tidelig , en kompis hadde en escort cosworth den ladet ca 1,6 bar (std turbo t-34) men ved turtallsperra kun 1,2 bilen var veldig lettkjørt men over 5500 skjedde det lite mangla liksom det siste,min forge cosw en sedan 2wd hadde t-34 bd10 men veldig lav komp 7.2 ladet 1.65 til 7200 men var mer tungkjørt nede før du fikk over 3500 o min, var tenkt å bygge en motor med litt høgere komp for å forhåpenligvis få et jevnere drag nede, men kan det vere kammane som utgjorde forskjellen mellom de to bilene? mye trim å velge i til cosworter vanskelig å bestemme seg,

Link to comment
Share on other sites

Pelle, synst berre det blir litt dumt når den gir seg for tidelig , en kompis hadde en escort cosworth den ladet ca 1,6 bar (std turbo t-34) men ved turtallsperra kun 1,2 bilen var veldig lettkjørt men over 5500 skjedde det lite mangla liksom det siste,min forge cosw en sedan 2wd hadde t-34 bd10 men veldig lav komp 7.2 ladet 1.65 til 7200 men var mer tungkjørt nede før du fikk over 3500 o min, var tenkt å bygge en motor med litt høgere komp for å forhåpenligvis få et jevnere drag nede, men kan det vere kammane som utgjorde forskjellen mellom de to bilene? mye trim å velge i til cosworter vanskelig å bestemme seg,

 

Det forstår jeg godt og jeg er helt enig, motoren skal dra helt ut. Når kompisen din mister hele 0,4 BAR ladetrykk på fullt turtall sammenlignet med mellomregisteret så blir det feil. Får han kontroll på ladetrykket og lader 1,6 BAR i stedet for 1,2 BAR så kan han finne oppimot 50 hk som han nå har mistet. Dersom han har den i mine øyne elendige originale intercooleren som står på T34 Escortene og bytter denne mot en Pro Alloy Rs 500, da vil han ikke kjenne bilen igjen.

 

Jeg synes at planen din høres grei ut, og det er kombinasjonen kammer med mye mer durasjon enn originalt og lavere komp (helst sammen med en godt portet topp) som raserer bunndraget.

 

Nei, det er ikke enkelt, men dersom du går for noe tradisjonelt så reduseres iallefall sjansene for total fiasko.

 

De kammene som er oppgitt til å ha effektområde til over 7000 o/min er bl.a. BD15, BD 16 og BD 16+ kammene.

 

BD10, 12 og 14 strekker seg til maks 7000 o/min.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvilke kammer mener du eg bør bruke? var tenkt å bruke t-34/63 eller 55 viss eg får tak i 55, virker som det er ingen som har 55 hus og bruke std komp evt senke til 7.5 7.6, må uansett skifte stempel i motoren skal da samtidig hone til 90.93 for å få vekk slitasje fra 20 års hardkjøring

Link to comment
Share on other sites

Ville aldri i verden satt hverken BD10, 12 eller 14 i noen motor jeg skulle brukt, med mindre dem orginale var knekt i 2.

 

Du vil miste så latterlig lite på bunn og få igjen så utrolig mye i topp av å bruke BD15.

 

Joda, men BD 15 krever:

1. Store lommer i stemplene

2. Dobble ventilfjærer.

3. Disse krever at man senker fjærbunnen i toppen.

4. Utføres dette arbeidet får man antageligvis en god anbefaling og tilbud om porting.

 

Nå er det tydelig at det har begynt å "balle på seg".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hva anbefaler du da pelle, kansje det er lurest å drite i det og bruke penger på no annet enn kammer, dei kan nå evt byttes etter motoren er komt i bilen alikavel, men må vel bytte chip igjen da og sikkert..... blir uansett ikkje porting og senking av fjærene osv

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

hva anbefaler du da pelle, kansje det er lurest å drite i det og bruke penger på no annet enn kammer, dei kan nå evt byttes etter motoren er komt i bilen alikavel, men må vel bytte chip igjen da og sikkert.....

 

blir uansett ikkje porting og senking av fjærene osv

 

Det er mange og forskjellige muligheter.

BD 10 kammene kalles "Fast Road" kammer og oppgis til å kunne øke maks effekten 20 hk.

 

Det som alltid har forundret og irritert er at det ikke er ventil lommer i de originale Cosworth stemplene. Mitt forslag er derfor:

1. Bruk litt penger på å rette på dette.

2. Bruk litt på nye friske ventilfjærer.

3. Bruk litt på justerbare kamdrev. (Helst ikke alu, og bling bling)

4. Når dette er gjort kan kamvalget og livemap vurderes.

 

Du kommer nok langt likevel...

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kjøp catcams sine, dem er solide, og ventillommer er det ihvertfall på mine orginale 4x4 t-25 stempler så

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kjøp catcams sine, dem er solide, og ventillommer er det ihvertfall på mine orginale 4x4 t-25 stempler så

 

Hehe, ok, det jeg mente var jo: tilstrekkelig store ventil lommer på alle da. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

3. Bruk litt på justerbare kamdrev. (Helst ikke alu, og bling bling)

 

Vil dette si kamdrev som piper og kent cams?

 

Det finns forskjellige merker, modeller og farger. Poenget er at alu endre størrelse etter temperatur. En uheldig og uønsket egenskap for ett kamdrev eller to.

 

ok det va bedre :)

 

Forsøkte en lettvidtløsning da T25 lommene minner mer om små uhell enn om ventil-lommer. Som du vet må stemplene bearbeides uansett.

 

Kjekt når folket er kritisk, skeptisk og korrigerer påstander som ikke er 100% korrekte. Fortsett med det.

 

Ikke spør meg om hvorfor dette skjer.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

må man frese ned for fjærene for å bruke bd14 og er doble fjærer bolt on?

 

Man må frese ned for å få plass til dobble fjærer.

Dobble fjærer er anbefalt fra og med BD 14 og oppover...

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

må man frese ned for fjærene for å bruke bd14 og er doble fjærer bolt on?

 

du må frese spor til dobble ventilfjærer i toppen..

Edited by RS_Hage

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

da er det egentlig std bd10 12 evt en kombo som er aktuelt for meg

 

Hvis vi da går tilbake til første post så mener jeg at det definitivt er BD10 kammer som er det rette valget for deg, og de times til 115/110.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...