bart Posted September 19, 2007 Share Posted September 19, 2007 hvilke kammer gir hva karakter på motoren, er ute etter noken som gir litt meir fres oppe mot 7500 uten å misse for mye på bunn hva kan brukes i lag med t35 med ar55 eller63 eksoshus, har aldri hørt om noken som har brukt bd12?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 19, 2007 Share Posted September 19, 2007 hvilke kammer gir hva karakter på motoren, er ute etter noken som gir litt meir fres oppe mot 7500 uten å misse for mye på bunn hva kan brukes i lag med t35 med ar55 eller63 eksoshus, har aldri hørt om noken som har brukt bd12?? BD 12 eksoskam brukes gjerne sammen med Escort Cosworth turboen. BD 10 og BD 12 er bolt on kammer. BD 14 er villere og krever mer. (Ventilfjærer og ventil lommer i stemplene.) Jeg mener at det uansett blir feil å søke etter høyere effekt opp mot 7500 o/min med en T35 turbo som lader rundt 1,6 BAR i innsugsmanifolden. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 19, 2007 Author Share Posted September 19, 2007 pelle, synst berre det blir litt dumt når den gir seg for tidelig , en kompis hadde en escort cosworth den ladet ca 1,6 bar (std turbo t-34) men ved turtallsperra kun 1,2 bilen var veldig lettkjørt men over 5500 skjedde det lite mangla liksom det siste,min forge cosw en sedan 2wd hadde t-34 bd10 men veldig lav komp 7.2 ladet 1.65 til 7200 men var mer tungkjørt nede før du fikk over 3500 o min, var tenkt å bygge en motor med litt høgere komp for å forhåpenligvis få et jevnere drag nede, men kan det vere kammane som utgjorde forskjellen mellom de to bilene? mye trim å velge i til cosworter vanskelig å bestemme seg, Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 (edited) Pelle, synst berre det blir litt dumt når den gir seg for tidelig , en kompis hadde en escort cosworth den ladet ca 1,6 bar (std turbo t-34) men ved turtallsperra kun 1,2 bilen var veldig lettkjørt men over 5500 skjedde det lite mangla liksom det siste,min forge cosw en sedan 2wd hadde t-34 bd10 men veldig lav komp 7.2 ladet 1.65 til 7200 men var mer tungkjørt nede før du fikk over 3500 o min, var tenkt å bygge en motor med litt høgere komp for å forhåpenligvis få et jevnere drag nede, men kan det vere kammane som utgjorde forskjellen mellom de to bilene? mye trim å velge i til cosworter vanskelig å bestemme seg, Det forstår jeg godt og jeg er helt enig, motoren skal dra helt ut. Når kompisen din mister hele 0,4 BAR ladetrykk på fullt turtall sammenlignet med mellomregisteret så blir det feil. Får han kontroll på ladetrykket og lader 1,6 BAR i stedet for 1,2 BAR så kan han finne oppimot 50 hk som han nå har mistet. Dersom han har den i mine øyne elendige originale intercooleren som står på T34 Escortene og bytter denne mot en Pro Alloy Rs 500, da vil han ikke kjenne bilen igjen. Jeg synes at planen din høres grei ut, og det er kombinasjonen kammer med mye mer durasjon enn originalt og lavere komp (helst sammen med en godt portet topp) som raserer bunndraget. Nei, det er ikke enkelt, men dersom du går for noe tradisjonelt så reduseres iallefall sjansene for total fiasko. De kammene som er oppgitt til å ha effektområde til over 7000 o/min er bl.a. BD15, BD 16 og BD 16+ kammene. BD10, 12 og 14 strekker seg til maks 7000 o/min. Edited September 20, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 hvilke kammer mener du eg bør bruke? var tenkt å bruke t-34/63 eller 55 viss eg får tak i 55, virker som det er ingen som har 55 hus og bruke std komp evt senke til 7.5 7.6, må uansett skifte stempel i motoren skal da samtidig hone til 90.93 for å få vekk slitasje fra 20 års hardkjøring Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Ville aldri i verden satt hverken BD10, 12 eller 14 i noen motor jeg skulle brukt, med mindre dem orginale var knekt i 2. Du vil miste så latterlig lite på bunn og få igjen så utrolig mye i topp av å bruke BD15. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Ville aldri i verden satt hverken BD10, 12 eller 14 i noen motor jeg skulle brukt, med mindre dem orginale var knekt i 2. Du vil miste så latterlig lite på bunn og få igjen så utrolig mye i topp av å bruke BD15. Joda, men BD 15 krever:1. Store lommer i stemplene2. Dobble ventilfjærer.3. Disse krever at man senker fjærbunnen i toppen.4. Utføres dette arbeidet får man antageligvis en god anbefaling og tilbud om porting. Nå er det tydelig at det har begynt å "balle på seg". Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 (edited) hva anbefaler du da pelle, kansje det er lurest å drite i det og bruke penger på no annet enn kammer, dei kan nå evt byttes etter motoren er komt i bilen alikavel, men må vel bytte chip igjen da og sikkert..... blir uansett ikkje porting og senking av fjærene osv Edited September 20, 2007 by bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 kansje det er lurest å drite i det og bruke penger på no annet enn kammer Helt klart. Er kammene dine i orden, bruk dem. BD15 med den tilpassing som trengs, eller orginalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 hva anbefaler du da pelle, kansje det er lurest å drite i det og bruke penger på no annet enn kammer, dei kan nå evt byttes etter motoren er komt i bilen alikavel, men må vel bytte chip igjen da og sikkert..... blir uansett ikkje porting og senking av fjærene osv Det er mange og forskjellige muligheter. BD 10 kammene kalles "Fast Road" kammer og oppgis til å kunne øke maks effekten 20 hk. Det som alltid har forundret og irritert er at det ikke er ventil lommer i de originale Cosworth stemplene. Mitt forslag er derfor: 1. Bruk litt penger på å rette på dette. 2. Bruk litt på nye friske ventilfjærer.3. Bruk litt på justerbare kamdrev. (Helst ikke alu, og bling bling)4. Når dette er gjort kan kamvalget og livemap vurderes. Du kommer nok langt likevel... Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 3. Bruk litt på justerbare kamdrev. (Helst ikke alu, og bling bling) Vil dette si kamdrev som piper og kent cams? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 kjøp catcams sine, dem er solide, og ventillommer er det ihvertfall på mine orginale 4x4 t-25 stempler så Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 kjøp catcams sine, dem er solide, og ventillommer er det ihvertfall på mine orginale 4x4 t-25 stempler så Hehe, ok, det jeg mente var jo: tilstrekkelig store ventil lommer på alle da. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 ok det va bedre Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 (edited) 3. Bruk litt på justerbare kamdrev. (Helst ikke alu, og bling bling) Vil dette si kamdrev som piper og kent cams? Det finns forskjellige merker, modeller og farger. Poenget er at alu endre størrelse etter temperatur. En uheldig og uønsket egenskap for ett kamdrev eller to. ok det va bedre Forsøkte en lettvidtløsning da T25 lommene minner mer om små uhell enn om ventil-lommer. Som du vet må stemplene bearbeides uansett. Kjekt når folket er kritisk, skeptisk og korrigerer påstander som ikke er 100% korrekte. Fortsett med det. Ikke spør meg om hvorfor dette skjer. Edited September 20, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 må man frese ned for fjærene for å bruke bd14 og er doble fjærer bolt on? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 må man frese ned for fjærene for å bruke bd14 og er doble fjærer bolt on? Man må frese ned for å få plass til dobble fjærer. Dobble fjærer er anbefalt fra og med BD 14 og oppover... Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS_Hage Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 (edited) må man frese ned for fjærene for å bruke bd14 og er doble fjærer bolt on? du må frese spor til dobble ventilfjærer i toppen.. Edited September 21, 2007 by RS_Hage Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk 'Voldenracing performance'Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 da er det egentlig std bd10 12 evt en kombo som er aktuelt for meg Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 da er det egentlig std bd10 12 evt en kombo som er aktuelt for meg Hvis vi da går tilbake til første post så mener jeg at det definitivt er BD10 kammer som er det rette valget for deg, og de times til 115/110. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 22, 2007 Author Share Posted September 22, 2007 da blir det bd10 sammen med nye std fjærer og ventilløftere, hvilke kamdrev anbetales da trudde piper og kent var bra greier, det er jo piper jens bruker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now