Thomas.A Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Har fått et ymse problem i det siste med motoren: Den fusker fælt og mister alt drag når man gir gass.På tomgang så går den helt fint, men så fort jeg rører gasspedalen så begynner den å fuske og putre. På en måte så virker det som om den går på 3 sylindre, og bare ar kraften til 2, og den soter noe aldeles mye. Så problemet ligger vel i tenningen en eller annen plass. Jeg byttet plugger og pluggledninger mens jeg lakkerte bilen forrige uke, og da ble den plutselig bra igjen. Kjørte tilbake fra Vestlandet og etter 2 dagers bruk, så er den like ille igjen. Så idag skiftet jeg plugger (igjen), samt rotor og fordeler-lokk - men ingen endringer. Nå er den så ille at jeg får ikke flytta den på flatmark engang :/ Noen som har gode råd her? På forhånd takk! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Er det tenningsmodul på den der? I motorrommet? Hvordan ser pluggene ut nå da, etter at du byttet? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Hehe.. Om det er tenningsmodul på den ja - et godt spørsmål..! Tips om hvor jeg finner den og hvordan den ser ut? De nye pluggene er svarte av sot - sitter med en i hånda.. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Prøv å følg ledningene som går inn på coilen. Det er justeringsmulighet på fordeleren på den der sant?Kan ikke være at den er stillt borti natta da? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Fra/til coilen så går det bare strøm/jord (tror jeg) og en ledning inn gjennom torpedoveggen (samt ledning til fordelerlokket såklart).Det er justeringsmuligheter på fordeleren ja, men denne mener jeg er stilt rett (har prøvd meg frem i tillegg). Nå prøvde jeg å starte bilen igjen, og nå gikk den helt fint. Men, etter 1 minutt (frem og tilbake på veien her) så begynte den å fuske igjen.. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nitro2k6 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Choken som kødder kanskje? Hadde det problemet på min en gang. Choken som ikke gikk av. x:88 Ford Sierra IS-Turbox:86 Ford Sierra 2.0L98 VW Passat Sedan87 Volvo 240 Turbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Så en post her om at det kunne være choken som hang, men fikk ikke den helt til å stemme med de symtpomene som jeg har. Men, skal fjerne luftfilteret og ta en sjekk jeg. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Okay, da ligger den nok inni under dashbordet.Lurte på om det kanskje var den som var problemet skjønner du.. Hmm.. var veldig rart det der.. Er det innsprøyning eller gasser på den? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Okay, da ligger den nok inni under dashbordet.Lurte på om det kanskje var den som var problemet skjønner du.. Hmm.. var veldig rart det der.. Er det innsprøyning eller gasser på den?Beklager, det glemte jeg å skrive.. Det er en forgasser ja.. Har ikke sett noe til tenningsmodulen i dashbordet (går utifra at det er litt størrelse på denne?). Skifta dashbordet for to uker siden, så jeg så ingenting annet der enn ledninger egentlig.. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nitro2k6 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Ta av den blå/hvite ledningen som går inn på forgasseren og prøv. x:88 Ford Sierra IS-Turbox:86 Ford Sierra 2.0L98 VW Passat Sedan87 Volvo 240 Turbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Okay, forgasser ja.. Mener tenningsmodulen skal ligge på en av innerskjermene da altså.. Siden du har forgasser kan det godt være at det er noe som har skjedd med den, f.eks. choke etc. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Prøv å skru opp forgasseren. Kan ha kommet noe rusk i noen dyser. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Ta av den blå/hvite ledningen som går inn på forgasseren og prøv.Skal gjøre det - tok den ledningen som er "plugget" inn ved tomgangsregulatoren og ingen vesentlige endringer. Okay, forgasser ja.. Mener tenningsmodulen skal ligge på en av innerskjermene da altså.. Siden du har forgasser kan det godt være at det er noe som har skjedd med den, f.eks. choke etc.Når du nevner tenningsmodulen - mener du den store boksen som ligger på innerskjermen med en stor kabel og stor kontakt - type 5-6cm bred? Trodde dette var hjernen jeg..? Prøv å skru opp forgasseren. Kan ha kommet noe rusk i noen dyser.Har en annen forgasser liggende som choken er treig på - kan prøve å skifte til denne og tvinge choken.. Lot bilen stå lenge på tomgang da jeg var ute istad og prøvde litt forskjellig igjen - og plutselig kunne jeg gi gass uten at den herpa seg. Jeg prøvde å gasse endel ganger, og gi den motstand ved å slure med clutchen og håndbrekket - men den drog slik den skulle. Rygga meg ut på veien og kjørte 50 meter, så fuska den igjen. Kan det være dårlig kontakt en eller annen plass? Edit:La merke til et par andre ting her nå som jeg var ute og prøvde igjen: Om jeg sitter i bilen og gir gass - la oss si opp til 2000rpm - og holder den der, så fusker den opp og ned ca 1000rpm +- hele tiden. Klarer ikke å holde seg stabil der, kun på tomgang.Skal skru opp den andre forgasseren jeg har liggende og rense denne ikveld og se om jeg rekker å få prøvd denne ikveld eller i morgen. I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nitro2k6 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Har du bensinfilter? evt. sjekket det? x:88 Ford Sierra IS-Turbox:86 Ford Sierra 2.0L98 VW Passat Sedan87 Volvo 240 Turbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Bensinfilteret skifta jeg i februar tror jeg det var. Skal prøve et nytt et i morgen og se om det kan gjøre susen Bilen er fortsatt like ille som sist jeg skrev her.Men, en liten ting jeg la merke til den første gangen jeg fikk dette problemet (på vei til vestlandet for lakkering), så mener jeg den brukte mer bensin enn tidligere..? Jeg kan ikke bekrefte dette akkurat nå, men jeg har en følelse at den bikka over en liter på mila (normalt ligger den på 0.67 på det strekket). I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johanness1 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Ta og dra ut ledningen til tomgangs regulatoren og ta ut kabelene til tennings modulen( usikker på hva den hetter, går inn på fordeler lokket )og puss av den og få vekk alt støv.Ta ut alle plugger puss av de med stål børste og putt di i bensin/ sprøyt de full med start gass, også inne i plugg kablene Og når du starter bilen nå, så skal bilen ligge på ca 4000RPM.Ta deg og skikkelig tur med den og dra den til briste punktet over lengere tid. Dette hjalp meg hvertfall med bilen min, og nå går den som den aldri har gått før! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Forgasseren er et vanlig problem, like greit å bytte til eldre weber med en gang... reis til hoggeren å finn en gammel taunus eller granada du, og ta forgasseren og innsuget fra den Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Tipper det er forgassern som skaper seg ja. Hadde akkurat samme problem på min, endte med å bytte gasser(bytta til samme type). Virker som det skjer noe med elektronikken på de gasserne der med åra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 12, 2007 Author Share Posted September 12, 2007 Sånn, da har jeg fått skrudd endel idag. Overhalte den andre forgasseren jeg har liggende, pusset på alle kontaktene som går til forgasseren og satte på den overhalte. Startet bilen og problemene ble borte! Så da er det mest sannsynlig forgasseren som utgjorde problemene skulle jeg tro. Har ikke kjørt bilen mer enn 15 minutter på tomgang med litt rusing, og jeg tok meg en 10 minutters kjøretur etterpå - alt gikk knirkende fint! Så jeg får bare kjøre endel utover dagen og se om problemene virkelig er borte. Sliter litt med å få den til å gå fint på tomgang nå etter forgasserbyttet. Den ligger stabilt på tomgangen, men har fått litt "putre-lyd" i eksosen nå. Ikke så veldig mye, men man hører det når man står bak. Har ikke fått justert tomgangs-blandingen perfekt ennå, bare grovjustert den før jeg satte på luftfilteret, så det er kanskje dette som gjør det. Men, liker ikke helt den småputringen, spesielt ikke siden toppen ble overhalt for litt siden. Men, uansett - tusen takk til alle som var med å hjalp til her! Setter stor pris på dette, alltid kjedelig å la bilen stå parkert på gårdsplassen med viten om at den ikke er helt frisk, hehe! Så, noen som har forslag til dette med putringen på tomgang? Motoren har litt vibrasjoner i tillegg (rister litt på tomgang) og intervallet er utprøvd fra ca 850rpm til 950rpm (så lenge turtelleren er 100% rett that is). I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted September 14, 2007 Author Share Posted September 14, 2007 Tenkte bare jeg skulle legge til en update på saken her nå. Jeg tok å demonterte min gamle forgasser og fikk blåst reint/vasket det aller meste av delene og satt denne sammen tidligere idag. Skiftet så forgasser igjen (den jeg satte på i mellomtiden hadde småproblemer med lurvete tomgang blant annet) og har prøvd denne i hele dag. Har også fått stilt tenningen rett, samt blandingsforholdet. Resultatet er at jeg har kjørt rundt i hele ettermiddag og bilen har fungert strålende! Nå skal jeg ikke si dette for tidlig men, det ser ut til at alt har ordnet seg nå! Så da var det rett og slett litt smuss/dritt i forgasseren som var årsaken til dette! Nok en gang - takk til alle som har kommet med forslag! I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now