RS 1000 Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Då har eg lært noe i dag og...takker Jeg har editert litt i en tidligere post. Forskjellen i dreiemoment målt på svinghjul hos Ringstad og på NAVENE hos BSH ved 4600 o/min er kun 2,8 %. Hvorfor forskjellen nærmer seg vanvittige 25% BÅDE på lavere og på høyere turtall, det kan man jo lure på. hvorfor strupe alt med noen små dyser? holder jo ikke mer enn til rundt 400hk med 100% duty på 4bar bensintrykk3102 dysene klarer 420 hk ved 85% praktisk duty 4,0 BAR bensintrykk og realistiske 0,333 L/Hk/time. Enkelte fantaster påstår de klarer 0,275-0,285 L/hk time selv med langt over 200hk/L og kombinert med 100% duty blir dette tragiske 592 HK. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboTommy Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 dyse str (lbs/hr) x duty / B.S.F.C = effekt pr sylinder for å finne flow økning ved økt bensintrykk: nytt trykk / gammelt trykk x gammel flow = ny flow Dyseflow ved 4bar trykk er 696cc, ikke 809cc som regnestykket ditt tilsier Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Dyseflow ved 4bar trykk er 696cc, ikke 809cc som regnestykket ditt tilsier Nei. Du antar at dyseflow er 696cc ved 4 bar. Men ved økt grunntrykk bør dysene flowtestes førstfor å sjekke om teorien stemmer i praksis, noe du nok vil finne ut at den kanskje ikke gjør. If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Dyseflow ved 4bar trykk er 696cc, ikke 809cc som regnestykket ditt tilsier glemte kvadratroten og da bli faktisk svaret 691,66cc. lett å glemme noe på en travel dag. Nei. Du antar at dyseflow er 696cc ved 4 bar. Men ved økt grunntrykk bør dysene flowtestes førstfor å sjekke om teorien stemmer i praksis, noe du nok vil finne ut at den kanskje ikke gjør. Hvordan tror du at formelen som brukes er kommet til? ved en tilfeldighet? det går på fysikk og en kan ikke gå utenom de fysiske loven uansett hvor mye en vil. Jeg har editert litt i en tidligere post. Forskjellen i dreiemoment målt på svinghjul hos Ringstad og på NAVENE hos BSH ved 4600 o/min er kun 2,8 %. Hvorfor forskjellen nærmer seg vanvittige 25% BÅDE på lavere og på høyere turtall, det kan man jo lure på. 3102 dysene klarer 420 hk ved 85% praktisk duty 4,0 BAR bensintrykk og realistiske 0,333 L/Hk/time. Enkelte fantaster påstår de klarer 0,275-0,285 L/hk time selv med langt over 200hk/L og kombinert med 100% duty blir dette tragiske 592 HK. ser du regner med magrere blanding enn meg. regnet med 0.6lbs/hr Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 (edited) Jeg har editert litt i en tidligere post. Forskjellen i dreiemoment målt på svinghjul hos Ringstad og på NAVENE hos BSH ved 4600 o/min er kun 2,8 %. Hvorfor forskjellen nærmer seg vanvittige 25% BÅDE på lavere og på høyere turtall, det kan man jo lure på. 3102 dysene klarer 420 hk ved 85% praktisk duty 4,0 BAR bensintrykk og realistiske 0,333 L/Hk/time. Enkelte fantaster påstår de klarer 0,275-0,285 L/hk time selv med langt over 200hk/L og kombinert med 100% duty blir dette tragiske 592 HK. so du meiner 550dysene er tom på 420hk?? når du bremser so har du ikkje 4bar i bensintrykk,kjører du 4bar grunntrykk og lader 1,5bar so har du 5,5 bar bensintrykk og da viser det seg at desse mest sansynlig holder til gt3076r turboen....reyland bremsa 509hk ??eg har bremsa 504hk på 3102 på 4bar grunntrykk vist eg ikkje husker feil hadde me 92%duty på 1,8bar.. Edited December 12, 2008 by HUSNES MOTORSPORT Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 so du meiner 550dysene er tom på 420hk?? når du bremser so har du ikkje 4bar i bensintrykk,kjører du 4bar grunntrykk og lader 1,5bar so har du 5,5 bar bensintrykk og da viser det seg at desse mest sansynlig holder til gt3076r turboen....reyland bremsa 509hk ??eg har bremsa 504hk på 3102 på 4bar grunntrykk vist eg ikkje husker feil hadde me 92%duty på 1,8bar.. og hvis du hadde i det hele tatt giddet å lese hva som står så hadde du sannsynligvis ikke skrevet den posten. det er ingen som har snakket om 4bar grunntrykk Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 og hvis du hadde i det hele tatt giddet å lese hva som står så hadde du sannsynligvis ikke skrevet den posten. det er ingen som har snakket om 4bar grunntrykk Og viss du hadde giddet å lese hadde du sett at både TurboTommy, CBP og RS1000 har skrevet om 4bar grunntrykk Hehe, neida... Skal det brukes 3102 dyser på min motor blir det isåfall med et såpass høyt grunntrykk, gjerne høyere også.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboTommy Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 so du meiner 550dysene er tom på 420hk?? når du bremser so har du ikkje 4bar i bensintrykk,kjører du 4bar grunntrykk og lader 1,5bar so har du 5,5 bar bensintrykk og da viser det seg at desse mest sansynlig holder til gt3076r turboen....reyland bremsa 509hk ??eg har bremsa 504hk på 3102 på 4bar grunntrykk vist eg ikkje husker feil hadde me 92%duty på 1,8bar.. Om man har 4 bar grunntrykk, med en 1:1 bensintrykksregulator, så flower dysene fremdeles det samme som på 4bar grunntrykk, altså 696cc, uansett ladetrykk cbp: Nå har det seg slik at det er flere som har flowtestet dyser på forskjellige trykk, og når store dyseprodusenter som RCengineering m.fl. bruker formelen for flowøknng med kvadratrot, så kan man egentlig ikke annet enn å tro på det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Om man har 4 bar grunntrykk, med en 1:1 bensintrykksregulator, så flower dysene fremdeles det samme som på 4bar grunntrykk, altså 696cc, uansett ladetrykk Hvorfor? Så dysene leverer like mye om du gir bånn gass uten turbotrykk med 4bar grunntrykk, som viss du har 1,5bar turbotrykk og samme grunntrykk?Med 1:1 bensitrykksregulator heves jo bensintrykket likt med turbotrykk, så med 1,5bar overtrykk blir det jo 5,5bar "grunntrykk"? Eller? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboTommy Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Hvorfor? Så dysene leverer like mye om du gir bånn gass uten turbotrykk med 4bar grunntrykk, som viss du har 1,5bar turbotrykk og samme grunntrykk?Med 1:1 bensitrykksregulator heves jo bensintrykket likt med turbotrykk, så med 1,5bar overtrykk blir det jo 5,5bar "grunntrykk"? Eller? En 1:1 bensintrykksregulator er ikke der for å øke dyseflow, men for å holde dyseflowen konstant, siden man får mottrykk mot dysen i manifolden. Altså, om man har 0 i vakuum, så er bensintrykket 4bar, om man har 1.5bar ladetrykk, så så har man 1.5bar i manifolden som jobber mot dysen, ergo må man øke bensintrykket til 5.5bar, for å holde dyseflowen konstant på 4bar Om man ikke gjorde det, så ville man få et fallende dysefløde, og noe som var veldig vanskelig å mappe skikkelig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Ser du regner med magrere blanding enn meg. Jeg regnet med 0.6lbs/hrHvis man sammenligner med 803 grønndysene som gir 444 ccm på Cossiens 3,5 BAR, så ser man at 280 hk blir i overkant konservativt, selv for sånne som oss. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 (edited) 1. so du meiner 550 dysene er tom på 420hk?? 2. når du bremser so har du ikkje 4bar i bensintrykk,kjører du 4bar grunntrykk og lader 1,5bar so har du 5,5 bar bensintrykk 3. og da viser det seg at desse mest sansynlig holder til gt3076r turboen....reyland bremsa 509hk ??4. eg har bremsa 504hk på 3102 på 4bar grunntrykk vist eg ikkje husker feil hadde me 92%duty på 1,8bar..1. 3102 dysene gir teoretisk 550 ccm ved 2,53 BAR grunntrykk og ved ett spesifikt forbruk på 3,14 L/hk/time rekker de da til 420 hk. 2. Selvfølgelig, men det er bare trykkfallet over dysene som er av interesse.3. Her ser du maks luftkapasitet: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre.../GT3076R_700382For å klare AFR 11,9:1 med 53 lb/min med tilført luft så trenger en 4 syl. motor hele 700 ccm med bensin pr. sylinder. 4. Hva kjørte du av AFR da, og på hvilket turtall var maks effekt? Edited December 13, 2008 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now