Jump to content

Da blir det stavanger og effekttest i helgen


vinge87

Recommended Posts

Hva er dissa DIN hesta du prater om hele tida?

 

 

din hester er vel Reelle hester, samme som en høytallar hehe, din rms er de tallene man skal se på, ikke max :lol:

 

603,5 hk i motor var værtfall IKKE gatebensin

jo vi er litt kritiske da vett ;)

 

 

er nok vanlig bensin kjenner eg ovar rett :blush:

 

Gralla igjen Ovar :)

 

ps

søren Ovar , nå tenkte eg å toppa heile sjiden her så dilte du inn nogen sukunder før meg å ødelegge sånn :)

 

 

ovar elsker å komme i forkant hehe :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65
@Dre Racing

Sier du det , da kan jeg opplyse om at den ble bremset på vanlig 98 blyfri bensin-

 

 

Er jo GT3582R .82 ar (eller var det .84 ?) turbo , bra grenrør og EBB innsug på Ovar sin + verre kammer enn Vinge sine , så det burde bare mangle at den ikke skulle klare mer . Men dette er uansett meget bra !

Link to comment
Share on other sites

Jeg og dre bruker samme benkemann.. jeg har 450 på hjul i min 2 l cossie(som ikke er heelt ferdig justert.). skulle det være noe problem med 470 hk/hjul i en 2,3 liter?

 

Nei, ikke i seg selv. Stor turbo og ville kammer gir nesten alltid høy toppeffekt og elendig dreiemomentkurve for en gatebil.

Hva er vitsen med å bygge en gatebil som BARE funker godt på bane?

 

Hva er dissa DIN hesta du prater om hele tida?

 

Det er den samme normen som effekten i originalbiler oppgis i. For Cosworth er jo dette 204, 220, 224 og 227 hk DIN.

Hvor mange hester ( i en eller annen utgave) dette utgjør er ukj.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mr cossie , er ikke 100 hk realistisk?

Hvor mye skal skal det kunne bremses med 630cc , 750cc og 1000cc dyser? (vinge87har 630cc)(410 whp og 520hp) dysene ble tømt

jeg hadde tidligere 750cc dyser og bremset 465 whp (550hp??) dysene ble tømt

denne gangen har jeg 1000cc dyser og bremset 507whp , da blir det vel 603,5 hp .....

 

bare en tanke.....

530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power :)

2007 Shelby Cobra GT500

Link to comment
Share on other sites

Det var jo 450 erlige hk jeg ville ha, og det har jeg fått.

Dessverre så er jeg ikke overbevist enda. Du ser at t-king65 nevner at innsuget ditt er ett "problem".

Sammenligner vi med den Montune bygde motoren i Biltema Escorten så kjører den "roller barrel" innsug med 8 dysers oppsett og kjører endel høyere ladetrykk enn du. Den klarte visstnok 456 hk DIN.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så er jeg ikke overbevist enda. Du ser at t-king65 nevner at innsuget ditt er ett "problem".

Sammenligner vi med den Montune bygde motoren i Biltema Escorten så kjører den "roller barrel" innsug med 8 dysers oppsett og kjører endel høyere ladetrykk enn du. Den klarte visstnok 456 hk DIN.

 

 

ja i motoren ja, ikke på hjula hehe,høres jo ut som at eg konkurerer mot arve og lasse, noe så dumt :lol: , lasse sin går bra den, arve sin har jeg alldrig sett, men høres jo ut som at den er bra, men som sagt dette er ingen konkuranse :rolleyes:

 

 

 

Dessverre så er jeg ikke overbevist enda. Du ser at t-king65 nevner at innsuget ditt er ett "problem".

Sammenligner vi med den Montune bygde motoren i Biltema Escorten så kjører den "roller barrel" innsug med 8 dysers oppsett og kjører endel høyere ladetrykk enn du. Den klarte visstnok 456 hk DIN.

 

 

og hva skal kunne overbevise for deg da? jeg og kan jo lade mer enn 1,7 bar, men skal ha noe som holder en stund

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hva skal kunne overbevise for deg da? Jeg og kan jo lade mer enn 1,7 bar, men skal ha noe som holder en stund.

 

Resultatet den 6. oktober vil jeg forholde meg til. Dersom de bremsepapirene viser 450 hk ved 1,7 BAR så gratulerer jeg mer enn gjerne.

(Nå er det selvsagt dreiemomentkurven jeg er mest opptatt av, men når ingen her kommenterer at det er sinnsyke 100 Nm (20%!!) differanse mellom papirene til Ringstad og BSH så, vel.....)

 

Luftfløde gjennom motoren på dette turtallet er ikke så enorm pga moderat effekt, så man kan ikke skylde på dårlig intercooler osv. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er 500nm på 4700omdr med ringstad sitt map

 

er 550nm på 4700omdr med husnes\bsh mappet

 

samme hkene, ringstad sitt map er mye mer tenning på, derfor det forsvant moment med hannes, men momentet er sterkere på slutten med ringstad sitt map

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

er 500nm på 4700omdr med ringstad sitt map

 

er 550nm på 4700omdr med husnes\bsh mappet

 

samme hkene, ringstad sitt map er mye mer tenning på, derfor det forsvant moment med hannes, men momentet er sterkere på slutten med ringstad sitt map

 

Dette høres jo aldeles vanvittig ut. Sier du at Ringstad bommer så mye med mappingen at du mister 10% av dreiemomentet?

 

Det jeg tenkte på var at det ble opplyst 595 Nm i benken til Ringstad, men bare 497 Nm nå på den siste. Greit nok at det var på nav, men likevel.

 

Antyder jo 660 Nm i benken til Ringstad med Husnes/BSH mappet, hmm - merkelig.

 

Du nevnte ordet konkurranse over her - det er ikke slik jeg ser det. Den etter hvert mye omtalte RS 500`en har 300 hk på 4000 O/min og de fleste (alle BD16netics gutta) andre klarer 180 - 210 hk på dette turtallet. Hva klarte motoren din på 4000 o/min med kulelagerturbo da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo aldeles vanvittig ut. Sier du at Ringstad bommer så mye med mappingen at du mister 10% av dreiemomentet?

 

Det jeg tenkte på var at det ble opplyst 595 Nm i benken til Ringstad, men bare 497 Nm nå på den siste. Greit nok at det var på nav, men likevel.

 

Antyder jo 660 Nm i benken til Ringstad med Husnes/BSH mappet, hmm - merkelig.

 

Du nevnte ordet konkurranse over her - det er ikke slik jeg ser det. Den etter hvert mye omtalte RS 500`en har 300 hk på 4000 O/min og de fleste (alle BD16netics gutta) andre klarer 180 - 210 hk på dette turtallet. Hva klarte motoren din på 4000 o/min med kulelagerturbo da?

 

benken til ringstad var det 428,1 lbft i moment og 383.1 hk på 4700

 

husk at toppstykket på 2wd manifoilen er ikke det som ble bremset hos ringstad, heller ikke externe wastgaten, så dette har nok litt og si også

 

på 4000omd med ringstad mapp er det 120hk og 200nm

 

på 4000omd med husnes\bsh er det 165hk og 285nm, så ganske enkelt og greit, mappet som husnes lagde var bedre enn ringstad sitt map, eneste som var bedre er 20nm mer på slutten på ringstadmappet, men mister nm i begynnelsen, ka syns du om dette da?

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Mr cossie , er ikke 100 hk realistisk?

Hvor mye skal skal det kunne bremses med 630cc , 750cc og 1000cc dyser? (vinge87har 630cc)(410 whp og 520hp) dysene ble tømt

jeg hadde tidligere 750cc dyser og bremset 465 whp (550hp??) dysene ble tømt

denne gangen har jeg 1000cc dyser og bremset 507whp , da blir det vel 603,5 hp .....

 

bare en tanke.....

 

hmm.. ja jeg har 590 cc og har 450whp....!(såvidt jeg vet ikke tømt dysene mine enda)

 

bare en tanke.. sleng nedi en 1,6 liter på 105 hk. har du da 5 hk og dra hjula rundt med?

uannsett.. spiller ingen rolle hva motor effekt er, da det er WHP som teller.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

benken til ringstad var det 428,1 lbft i moment og 383.1 hk på 4700

 

husk at toppstykket på 2wd manifoilen er ikke det som ble bremset hos ringstad, heller ikke externe wastgaten, så dette har nok litt og si også

 

på 4000omd med ringstad mapp er det 120hk og 200nm

 

på 4000omd med husnes\bsh er det 165hk og 285nm, så ganske enkelt og greit, mappet som husnes lagde var bedre enn ringstad sitt map, eneste som var bedre er 20nm mer på slutten på ringstadmappet, men mister nm i begynnelsen, ka syns du om dette da?

 

Jeg synes at det er skikkelig dårlig og trist for deg, men det ikke veldig overraskende fordi jeg har sett dette før med lignende oppsett. Kondolerer iallefall, og med værre kammer og større turbo mister du nok enda litt effekt i bunn.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er skikkelig dårlig og trist for deg, men det ikke veldig overraskende fordi jeg har sett dette før med lignende oppsett. Kondolerer iallefall, og med værre kammer og større turbo mister du nok enda litt effekt i bunn.

 

 

begynner med grenrør, blir et peter g grenrør bare i bedre stålkvalitet, 316 eller 321 kvalitet, skal ikke bytte kammer eller turbo, skal justere innsugkammen litt i rulla til polly, er jo fort gjort

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

begynner med grenrør, blir et peter g grenrør bare i bedre stålkvalitet, 316 eller 321 kvalitet, skal ikke bytte kammer eller turbo, skal justere innsugkammen litt i rulla til polly, er jo fort gjort

 

Når noen bestemmer seg for å brenne av så mye penger på grenrør som det er snakk om her så er det greit å stille spørsmålet "Hvorfor?"

Hva tror og håper du dette vil tilføre?

 

Hva med ham her da?: http://www.mobeck.com/MT/Grenrorpris.asp

 

Han vet jo bl.a. nøyaktig hvilke kammer du kjører og kan ta hensyn til det.

 

EDIT:

 

http://www.mobeck.com/MT/CoswSierraGren.asp

 

http://www.mobeck.com/MT/PetterKillingGrenror.asp

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

mobec er kjempegreier det, men har du hørt på prisen?? begynner på 20lapper der hehe, det har ikke jeg råd til, tenkte at jeg kanskje får mere bunndrag og tidligere ladetrykk med et bedre grenrør enn 2wd manifoilen, og peter er halveprisen, men har ikke bestemt meg enda, ka ville du gjort da pelle?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

mobec er kjempegreier det, men har du hørt på prisen?? begynner på 20lapper der hehe, det har ikke jeg råd til, tenkte at jeg kanskje får mere bunndrag og tidligere ladetrykk med et bedre grenrør enn 2wd manifoilen, og peter er halveprisen, men har ikke bestemt meg enda, ka ville du gjort da pelle?

 

Vil du legge ut kr. 10 000,- + remapping på "tenkte at jeg kanskje får mere bunndrag og tidligere ladetrykk"?

 

Jeg ville hørt med Mobeck om hva han mener er det kloke valget som vil gi deg det beste resultatet, også i forhold til kostnad.

 

Er det nye kammer med spec. tilpasset motoren din slik den er nå som er det rette å gjøre?

 

eller

 

Er det 2 wd manifolden som skaper store problemer for resten av oppsettet ditt nå, slik at ett grenrør vil tilføre uvanlig mye positivt?

 

Det er uansett behov for også å tenke på en remapping når du nå planlegger å bytte ut deler.

 

Hvis du vil ha sprut i bilen så mener jeg at det er ett bra tips å konsentrere seg om å få masse effekt ved 4000 o/min og så får du heller gi fra deg noen % på skryteeffekten på topp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil du legge ut kr. 10 000,- + remapping på "tenkte at jeg kanskje får mere bunndrag og tidligere ladetrykk"?

 

Jeg ville hørt med Mobeck om hva han mener er det kloke valget som vil gi deg det beste resultatet, også i forhold til kostnad.

 

Er det nye kammer med spec. tilpasset motoren din slik den er nå som er det rette å gjøre?

 

eller

 

Er det 2 wd manifolden som skaper store problemer for resten av oppsettet ditt nå, slik at ett grenrør vil tilføre uvanlig mye positivt?

 

Det er uansett behov for også å tenke på en remapping når du nå planlegger å bytte ut deler.

 

Hvis du vil ha sprut i bilen så mener jeg at det er ett bra tips å konsentrere seg om å få masse effekt ved 4000 o/min og så får du heller gi fra deg noen % på skryteeffekten på topp.

 

 

ja sprut i begynnelsen jeg er ute etter, for all del den går meget bra nå, men hadde vert gøyere med litt tidligere gøy, toppeffekten driter jeg i , remapping er ingen problem med sprutet, begynner å kunne det ganske så bra nå og hvis ikke skal eg nok få meg hjelp til det, :rolleyes: skifte kammer er jo det som er mest arbeid med, innstillinger på nytt og greier, ja ikke vet jeg, får vel ha det slikt det er nå da, er fornøyd jeg, men vil jo selvsagt ha mere som alle andre vil hehe, skulle alldrig begynt å trimme :lol: :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

ja sprut i begynnelsen jeg er ute etter, for all del den går meget bra nå, men hadde vert gøyere med litt tidligere gøy, toppeffekten driter jeg i , remapping er ingen problem med sprutet, begynner å kunne det ganske så bra nå og hvis ikke skal eg nok få meg hjelp til det, :rolleyes: skifte kammer er jo det som er mest arbeid med, innstillinger på nytt og greier, ja ikke vet jeg, får vel ha det slikt det er nå da, er fornøyd jeg, men vil jo selvsagt ha mere som alle andre vil hehe, skulle alldrig begynt å trimme :lol: :blush:

 

Hadde det ikke vært litt enklere å gått for Face-innsuget du hadde og Peter G grenrøret du hadde til å begynne med i stedet for å gå denne omveien? ;)

 

Skjønte aldri hvorfor du skulle nedgradere i siste liten bare for å spare noen få kroner på å ikke gjøre om eksosanlegget når du hadde kosta på så mye fra før.. Men det er nå min mening :)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Mr cossie :

Vi får leie en dyno til neste Ford treff og bremse alle cosworther og sammenligne på likt grunnlag.....

 

Jeg har forstått det er flere som sliter med dyser som blir for små (med god kontroll på bensintrykk)

 

Bare en tanke....

530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power :)

2007 Shelby Cobra GT500

Link to comment
Share on other sites

Mr cossie :

Vi får leie en dyno til neste Ford treff og bremse alle cosworther og sammenligne på likt grunnlag.....

 

Jeg har forstått det er flere som sliter med dyser som blir for små (med god kontroll på bensintrykk)

 

Bare en tanke....

 

Det er en god oppskrift for å finne ut hvem som har høyest effekt av dem som er tilstede. Da blir det rettferdige sammenligninger, og hvem som er eieren av "dynoqueenen" kan kåres.

Dersom det er noen som er det minste interessert i å vite hvilken motor som faktisk fungerer best (i bilen), da må det nok kjøres. Dreiemomentkurve og respons betyr mye. (Og gjerne mest)

 

Slik som det velges dyser rundtom så er ikke det så rart.

 

Skyline og Supra folket har en grei oppskift. Pga at det er 6 syl. motorer sier man at dysestørrelsen i ccm tilsvarer hk.

 

Til 4 syl motor blir dette redusert til:

630 ccm dyser rekker til 420 hk og 1000 ccm dyser rekker 666 hk.

For grønndysene blir tallet 295 hk.

 

Dette er da ærlige stabile HK DIN som kan brukes så lenge man gidder dvs f.eks 24 timers løp, motorveiene i Tyskland, båtmotorer osv.

 

For "gledeshester" med opptil flere sekunders varighet kombinert med dyser som kjøres med oppimot 100% åpningstid, så øker disse tallene dramatisk som vi har sett og så kan man si at dysene er tomme.

 

Som sagt, så rart....

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god oppskrift for å finne ut hvem som har høyest effekt av dem som er tilstede. Da blir det rettferdige sammenligninger, og hvem som er eieren av "dynoqueenen" kan kåres.

Dersom det er noen som er det minste interessert i å vite hvilken motor som faktisk fungerer best (i bilen), da må det nok kjøres. Dreiemomentkurve og respons betyr mye. (Og gjerne mest)

 

Slik som det velges dyser rundtom så er ikke det så rart.

 

Skyline og Supra folket har en grei oppskift. Pga at det er 6 syl. motorer sier man at dysestørrelsen i ccm tilsvarer hk.

 

Til 4 syl motor blir dette redusert til:

630 ccm dyser rekker til 420 hk og 1000 ccm dyser rekker 666 hk.

For grønndysene blir tallet 295 hk.

 

Dette er da ærlige stabile HK DIN som kan brukes så lenge man gidder dvs f.eks 24 timers løp, motorveiene i Tyskland, båtmotorer osv.

 

For "gledeshester" med opptil flere sekunders varighet kombinert med dyser som kjøres med oppimot 100% åpningstid, så øker disse tallene dramatisk som vi har sett og så kan man si at dysene er tomme.

 

Som sagt, så rart....

 

Dreiemomentkurve får man ikke se fra bremsepapirer, eller? Om man vil se på kurver eller maks effekt på papirene er vel opp til hver enkelt?

 

Syns de tallene på dyseberegninger høres urealistisk lite ut jeg, men.. Det er kanskje uten å skru opp bensintrykk o.l?

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...