Jump to content

Toppakning på 200blokk


Guest c.worth

Recommended Posts

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg har selv en problem topp. planet helt ned til ventilene..

topppakningen går med en gang...

blir vel studs og dra med 20kg neste

 

Hjelper ikke da toppen er for tynn og svak og aluminium gir seg når den blir oppvarmet. Det eneste du oppnår er mosjon på unødvendig arbeid og å ødelegge motorblokken din i tillegg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ben Are
er ikke godt å si.toppen min var en 2wd topp som var slipt helt ned til ventilene.

vi satte på en 4wd topp og problemet ble borte

kompen på min er 8,6

 

 

Om jeg ikke husker helt feil er kompen i denne motoren 7.8:1 Org råder og ned dreide stempler. Usikker på hva topp det er, men jens som har portet og er BD16 profil på kammene! Synes det er merkelig at det skal være tenningsbank som har tatt pakninga. Spess når den ser slik ut! Andre pakninga så helt lik ut! Ingen tegn til tenningsbank verken på toppen eller stempla! Har mappet en del biler, men ikke noe cosworth før! Men rart at den skal ha så lav tenning i forhold til andre motorer!

 

MAppet senest i helgen en BMW, riktignok med 2ventilers teknikk. Med 62-1 snurre og skikkelig portet topp! Men der måtte vi helt opp i 26grader på 1.6kg for at det i det heletatt skulle fungere! 8 i komp og skikkelig kald og god innsugsluft!

 

Min egen volvo går på 29grader på 1kg lading! Riktig nok med 9:1 i komp, og mildere kam! Men aldrig hatt no problemer med topp pakning der!

 

På cosworten til mats står det ARP studds. Jeg dro med 10Kg og arp`s egen olje/gris på jengene!

 

Kan selfølgelig legge ned tenningen mere! Men har en mistanke om at problemet ikke kommer bort med dette! Har mere tro på at pianotråden står for langt ut mot sylindrene

Link to comment
Share on other sites

1.Min egen volvo går på 29grader på 1kg lading! Riktig nok med 9:1 i komp, og mildere kam! Men aldrig hatt no problemer med topp pakning der!

2.Men har en mistanke om at problemet ikke kommer bort med dette! Har mere tro på at pianotråden står for langt ut mot sylindrene

 

1. Da kjører du nok ikke med en nedplanet 160 eller 398 topp heller, og det er det som er den reelle sammenligning her.

Hadde Cosworth toppene vært like tykk i "decket" som 530 m.v. toppene hadde ikke dette problemet oppstått her heller.

 

2. Flere rundt her kjører og har kjørt med o-ringing som avbildet uten problemer.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

mange faktorer som spiller inn på hvor høy/lav tenning en kan kjøre med. det jeg har hørt da.. er at cosworth motoren ikke er noe særlig gla i høy tenning.

Hvorfor ikke kjøre ned tenninga 2 grader feks. bare for og sjekke.... mulig det er ørlite tennings bank og den spiser pakning før syl/stempel/topp

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Hvilke bolter bruker du??

 

"nede" i 22-23 grader? Det er vel ikke så veldig lav tenning.. Hva er kompen din? **Husk du har tenningsbank FØR du hører den!!

 

 

-Med stor risiko for å gjenta meg selv... -Du har tenningsbank FØR du hører den!!.... :ph34r:

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest c.worth

Heia.nå er motoern starta opp igjen...:) Den sto å gikk seg varm i går og i dag skal jeg trekke etter boltene og bytte kjølevann og motorolje.FY F..... hvor motor olja så ut før vi bytta i går,var nesten mere vann en det var olje....

Link to comment
Share on other sites

Guest Ben Are
1. Da kjører du nok ikke med en nedplanet 160 eller 398 topp heller, og det er det som er den reelle sammenligning her.

Hadde Cosworth toppene vært like tykk i "decket" som 530 m.v. toppene hadde ikke dette problemet oppstått her heller.

 

2. Flere rundt her kjører og har kjørt med o-ringing som avbildet uten problemer.

 

 

Er toppen så tynn i decket? Mulig det med god samvittighet kan sveises igjen det området som ikke leder noen plass da?

 

-Med stor risiko for å gjenta meg selv... -Du har tenningsbank FØR du hører den!!.... :ph34r:

 

Ja er nok smertelig klar over det!

Link to comment
Share on other sites

Guest c.worth

er det noen som har en ide om hvordan man renser kjølevannet ...spylt igjennom systemet 3 ganger nå,men blir ikke spesielt mye bedre.

 

Senk tenninga til 17 grader du på motoren din og prøv da...og ta ut termostaten din so tenker eg problemet er vekke....

 

Skal snakke med ben are å få han til og gjøre det ... håper den blir bra da...virker vertfall bra nå,men har ikkje kjørt den noe hart ,såogsi bare bare 2-3000 omin...

Link to comment
Share on other sites

Er toppen så tynn i decket?

Mulig det med god samvittighet kan sveises igjen det området som ikke leder noen plass da?

 

Den er dessverre det. I tillegg har gjerne en 15-20 år gammel topp en ukjent historie og er blitt myk i godset pga kokinger. Toppen er nok sluttkjørt som turbotopp.

 

Nei, den eneste man kan gjøre er å skaffe en annen topp som er tykk og hard. Denne dere har nå kan brukes til en sugemotor.

Da vil den holde tett pga det lave dreiemoment.

 

er det noen som har en ide om hvordan man renser kjølevannet ...spylt igjennom systemet 3 ganger nå, men blir ikke spesielt mye bedre.

 

Tabletter for oppvaskemasin. Putt i, kjør en tur, la motoren kjøle seg ned og tapp av. Gjenta til det er rent.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

er redd for at toppen min er slut også nå. reiv den av i går, ser ikke ut. må værtfall legge i sveis å greier

kansje det går å redde den men veit ikke,

de cosworth greiene er værtfall dårlige greier!

Link to comment
Share on other sites

Guest c.worth
er redd for at toppen min er slut også nå. reiv den av i går, ser ikke ut. må værtfall legge i sveis å greier

kansje det går å redde den men veit ikke,

de cosworth greiene er værtfall dårlige greier!

 

Ja,det skal ikkje være greit ....

ser nu bra ut før min del føreløbig...

har nu etterstramma en gang men skal stramme en gang til idag ::

Link to comment
Share on other sites

er redd for at toppen min er slut også nå. reiv den av i går, ser ikke ut. må værtfall legge i sveis å greier

kansje det går å redde den men veit ikke,

de cosworth greiene er værtfall dårlige greier!

 

Nå er det ikke slik at jeg absolutt må knuse all optimisme og svartlegge overalt, (bare så det er sagt ;-) ), men jeg betviler at den det kan reddes uten mye arbeid og store utlegg, som bl.a. reherding av toppen.

 

Uening med du der. Dette er ganske gode topper, men de er blitt gamle og har hatt ett hardt liv med mange eiere (+ andre) som ikke har vært tilstrekkelig informert og oppmerksom. Etter alle disse årene er det nok.

 

 

Vanlige oppvasktabeletter? :)

Eller slike for å rense oppvaskmaskinen?

 

Jeg bruker vanlige.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er redd for at toppen min er slut også nå. reiv den av i går, ser ikke ut. må værtfall legge i sveis å greier

kansje det går å redde den men veit ikke,

de cosworth greiene er værtfall dårlige greier!

 

stort sett ikke verken motor eller bil som er dårlig kun eiere tidligere eller nåværende som ikke vet hva de holder på med :huh:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

jeg har da værtfall noe og sammenligne med!

og jeg har skrudd å kjørt volvoturbo fra jeg var 17år, og da visste man ikke mye nei.

da dreiv jeg og klota med et haltech og lada 2.2kg og topppakningen gikk så det suste.

tok av toppen, var ikke skakk en gang! bare sette på ny org pakning til 200kr, bare bruke topplokk boltene om igjen.

så var det bare å lade på igjen.

at den motoren ikke skjærte seg første uka er et under, men endte jo med at råden kom flygene ut gjennom blokka da etter 2 år med uvitende missbruk og justering.. alle rådene såg ut som bananer

 

jeg kan ikke påstå at ford er kvalitet værtfall. synes alltid det er noe tull, er det ikke den ene er det **** det andre og jeg veit jeg ikke er alene om detta værtfall. så lenge man ikke prutter rundt med org oppsett da

men man skal vite hva man driver med ja.. (ps jeg er 25 nå)

Link to comment
Share on other sites

blir fort dårlig da en kjører rundt med en bil som koker og ørlite snev av tenningsbank..(dre :lol: )

mange begrep på hva som er bra og dårlig . men motor/bil må være i orden! Da fungerer det..så enkelt er det.

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

ja sant det. men toppen var jo nyplanet for en måned siden. gikk bra når jeg kjørte 1,4 i trykk men med nye plugger og 1.6 smelta hele driten. og det fins mange typer alulegeringer, tipper den toppen jeg har er fra kina værtfall

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...