Jump to content

T35 Stage 3 A.R 0.63 ytelse.


Escort RST WRC

Recommended Posts

Guest gbraen

Er den originale T35 virkelig så treg? Da er ikke E50 .63 fra Turbonetics så dårlig, hadde fullt trykk på 3500 omdr, 1,8 bar.

 

Det originale tenningsanlegget tåler nok 2,0 bar trykk hvis det er i orden, bare redusere åpninga på pluggene til 0,5 mm.

 

Har ikke hatt noen problemer iallefall.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det originale tenningsanlegget tåler nok 2,0 bar trykk hvis det er i orden, bare redusere åpninga på pluggene til 0,5 mm.

 

Har ikke hatt noen problemer iallefall.

 

Enig med du der.

Det er ett par tre karer rundtom her som kjører godt over 2,0 BAR på det originale tenningsanlegget uten problemer. Nå er det ikke nødvendigvis bilens originale 15-20 års gamle og 300 000 km langt kjørte tenningsanlegg jeg mener, men poenget er at det originale Cosworth tenningsanlegget er bedre enn det det får kreditt for, så lenge det er i god stand og ikkje kjørt 100 000 vis av kilometer iallefall.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, Pelle Væck :)

Får prøve å finne en løsning på det ja :)

Men en rusbrusflaske blir nok alt for liten ;)

 

Steike, kan fyke et stykke når det er så mye kraft ute å går :)

 

gbraen: Er jo det som er poenget med hele posten, den skal ikke være så treig som dette ;)

Er nok feiljustert uten sidestykke tipper jeg..

 

Tenningsanlegget klarer sikker 2,0 BAR når det er nytt og fungerer, det tviler jeg ikke på.

Hadde nok hjulpet myyye å bare bytte til en org. tenningsmodul som fungerte.

Men jeg syns det er like greit da og oppgradere til MSD tenning, så har jeg det gjort.

Og da er det nytt, og slipper å være redd for at den "nye" org. tenningsmodulen jeg har kjøpt er like dårlig om et år liksom ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Her er turboen.

CIMG0212.jpg

 

Som dere ser så er det laget en ny brakett til acturatoren.

CIMG0215.jpg

 

Der ser dere den "fantastiske" bleedventilen som står på den.

CIMG0217.jpg

 

CIMG0216.jpg

 

 

Det står ingenting på acturatoren, så jeg er usikker på hvilken acturator det er.

Kanskje noen andre vet dette ved å se på den? Ikke vet jeg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Synes den bleed ventilen din såg litt suspekt ut spør du meg. Blør den til fri luft rett ut av ventilen?? Har laget en skisse hvordan dette burde være koblet. Tror jeg ivertfall:) Kvaliteten er ikke så bra, men tror poenget kommer frem.

99961.jpeg

Edited by isanfa
Link to comment
Share on other sites

Ja, den gjør det. Slik jeg har forstått det vertfall, siden det er hull på undersiden av den (andre siden av der skruen sitter)

 

Og hvorfor mener du der bør være koblet slik?

Blir jo det samme.

Er jo ikke vits i å ha mer slange på systemet enn det det allerede er.

Har ikke sett noen som har det koblet slik som det der heller.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, den gjør det. Slik jeg har forstått det vertfall, siden det er hull på undersiden av den (andre siden av der skruen sitter)

 

Og hvorfor mener du der bør være koblet slik?

Blir jo det samme.

Er jo ikke vits i å ha mer slange på systemet enn det det allerede er.

Har ikke sett noen som har det koblet slik som det der heller.

 

Vel, jeg spør bare. Hadde en slik type ventil som du har på en audi jeg hadde. Funket greit den altså, men den så litt mindre hjemme laget ut enn din.

 

Regner med denne du har ikke er fjær belastet siden det er sett mutter på den. Siden jeg jobber med prosess med flow og trykk som fag, så lurer jeg bare på om trykket kan bygge seg opp i actuatoren når ladetrykket begynner og komme, og presse på aktuatoren før ventilen begynner og bleede. Dette vil komme an på hastigheten til luften, og størrelsen på hullet ut av bleed iforhold til størrelsen på hullet mot aktuator. Husk at det ikke bare er trykk du skal bleede ut, men også en viss mengde luft som skal ut. Hvis da ikke hullet ut av bleed er stort nok, vil den ikke klare og ta unna nok luft, før aktuatoren ikke beveger seg mere og turboen til slutt lader max, og da kanskje hastigheten på luften går ned, og bleedventilen svelger unna det som må til for og holde ladetrykket.

 

Vet ikke om du skjønte noe av en kanskje dårlig forklaring, men dette er nå ivertfall en tanke.

 

Ang tegningen, så var det koblet slik på den siste cossien min, og det funket meget bra. Var en jalla turbo på den, men max trykket på 1,6 kom på rett over 3000o/min. Hvilket var bra i mine øyne, da det eneste som stod på turboen var "turbocharger". Så dette var nok et China eksemplar av en snurre.

 

Det skader sikkert ikke og prøve ivertfall:)

Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting på acturatoren, så jeg er usikker på hvilken acturator det er.

Kanskje noen andre vet dette ved å se på den? Ikke vet jeg.

 

Dette er helt typisk for Cosworth. De som har noe annet -31 eller -34 actuator og en god bleedventil får dårlige resultater og klager.

Jeg kan ikke huske sist en med ovennevnte deler klaget. Anbefaler at du går for det samme og får turboen til å lade slik den skal.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

olek: Nei, har ikke klart å finne noen tall på den.

 

Pelle Væck: Så det kan være at det er noe galt med acturator eller bleed, som jeg har spurt om tidligere?

Hvilken acturator er dette da isåfall?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Pelle Væck: Så det kan være at det er noe galt med acturator eller bleed, som jeg har spurt om tidligere?

Hvilken acturator er dette da isåfall?

 

I forhold til det som vises på bildene så er det ikke usansynlig nei.

 

Kan være være hvilken helst Garrett T3 actuator egentlig. "Alle" ser like ut på utsiden. På det nederste bilde kan man se tallene 043 fremme på actuator. De resterene er ofte 000 99 eller noe sånn. Til sist kommer bindestrek og to tall, som f.eks "-017". Se etter, én gang til.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hm, rart en det skal stå en slik acturator på en T35 Stage 3 da.. Menmen..

 

Var ganske uklare de tallene, men fikk tørket vekk litt skitt, så fant jeg de.

 

Står 430039-0034

 

Og det står 02-209 litt bortfor.

 

Noen som vet hvilken acturator det er da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

da er det nok en -34 aquator, er vel en -31 til dette oppsettet du trenger, men en -34 skal vel også fungere, men dette kan pælle bedre enn meg :) er ihvertfall en -34

 

edit: når jeg brukte denne turboen selv så hadde jeg -31 aquator og fungerte som bare det :) jeg har en ny turbox blå ventil som fungerer konge som jeg ikke trenger mere, er slik jeg alltid har brukt ihvertfall og alldrig sviktet meg, kostet 1200 skal få den for 800kr ser ikke brukt ut :)

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Men da er det vel ikke for lei acturator som er problemet da?

 

 

en -34 skal være meget tong å dra ut hvis den var ny for å si det slikt :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Men da er det vel ikke for lei acturator som er problemet da?

 

Nei, så for øyeblikket kan det se ut til å være for lei bleedventil.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Turboen er ikke kjørt mer enn 20000km eller noe sånt, og samme med acturator.

 

Okay. Kan jo være at den er stillt helt feil? Og at staget også er feil stillt?

Slik at bleed "justerer ned" trykket?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Demonterte bleedventilen nå isted.

Den er jo stillt helt åpen.

Altså jeg kan se rett inn i den.

 

Så jeg koblet bare slangene sammen med en skøyt.

 

Så tok jeg meg en liten kjøretur, og den lada jo minimalt.

En kjapp titt på ladetrykksmåleren ved pådrag på andre giret: 0,7 BAR.

Her ladet den 1.3 / 1.4 BAR med bleed ventil.

 

Merket ikke noen merkbar forskjell på spool up, men nå kjører jeg jo med veldig lite trykk.

 

Så jeg tenkte jeg skulle skru opp trykket ved å stramme staget.

Noen som vet sånn ca. hvor mye jeg må stille opp for å lade 1.4 BAR.?

 

 

Kan dette med bleedventilen være grunnen til at spool up har vært så dårlig?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Strammet opp staget nå. Og den lader 1 BAR på alle gir.

Da hadde jeg 4mm igjen å stramme på staget.

Nappet av slangen på acturator, da ladet den 1,6 BAR på 2.gir og 1,9 BAR på 3.gir.

Ga på bare på de 2 girene.

 

Nå etter at jeg har justert har jeg fullt trykk på ca 4000-4100 omdr.

1 BAR på 4000 omdr. med slangen på.

1,9 BAR på 4100 omdr. med slangen av.

 

Gikk noe styggjæv** med slangen av :) Reiv seg løs på 3.gir og tørr asfalt :)

 

Har strammet staget max etter jeg kjørte med slangen av.

Men jeg har nok ikke mer en 1 BAR allikevel. Får se når jeg skal ut å kjøre igjen.

 

Hva kan det være som gjør at den ikke vil over 1 BAR?

Skulle passert 2 BAR slik den er stillt inn nå.

 

Spool up kom seg jo betraktelig, men den skal jo ikke være slik som dette?

 

Har konferert med Husnes mens jeg holdt på, og når jeg fortalte han hvordan den oppførte seg,

mente han det kunne være noe galt med baklokket på turboen.

Han hadde vært borti flere ganger at T35 ikke fikk ladetrykk.

 

Noen som vet hva som kan være problemet?

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

nå er ikke jeg no ekspert men lister meg pent ut i glasshuset :D

 

ikke stram staget maks, bare juster det som skrevet overalt her. jeg slet med det samma men da var staget for løst. er du sikker på at du har hard nok aktuator? du kan jo prøve å henge på en fjør for å se om det hjelper.

 

bruker du sånn orginal solenoid sak i tillegg til en justerings kran? prøv å ta bort solenoiden og sett på en bleedventil.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Helt i orden du, er bare å komme med forslag ;)

 

Når jeg strammet staget nesten max, så ladet den jo bare 0,7 bar...

 

Tror acturator skal være stram nok ja, er jo en -34 acturator..

Henge på en fjær? Som holder igjen spjeldet liksom?

 

Bruker ikke amal ventil nei.

Må få meg tak i en skikkelig bleedventil. Må høre med vinge87, han har visst en slik jeg skal ha..

Men skal jo ikke være nødvendig å ha bleed? Slik staget er nå skal den jo lade rundt 2bar :huh:

Eller tar jeg feil nå? Anyone?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...