Jump to content

Snodig problem etter skifte av hjullager bak


Recommended Posts

Guest Lothar
Posted (edited)

Skiftet i går hjullager på venstre side på bilen min. Jobben gikk som smurt helt frem til jeg skulle skru alt sammen igjen.

Jeg satte tilbake navet med to nye lager i, skrudde den fast med 4 skruer, og satte på "lagerstrammeren" som skal strammes hardt med nr 41 mutter.

 

Nå kommer problemet:

Jeg får ikke strammet det nok.

Alt er helt løst og fælt.

Jeg har på en skive før mutteren, men når jeg strammer mutteren så langt den kan komme er det ikke nok.

Det er altså rundt en halv cm igjen bak strammeren og mot navet, men skiven kræsjer i stikk-akselen. Det er altså slutt på gjengene og det breiere området på stikk-akselen kommer. Den kan ikke komme lengre ut fordi skiva ikke har stort nok hull.

 

Hva kan dette være? Sånn var det ikke på høyre side når jeg byttet der for ett år siden.

Har jeg glemt noe, gjort noe feil?

Edited by Lothar
Posted

sammenlignet du det gamle med det nye lageret?

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Guest Lothar
Posted

Ja, men kanskje ikke godt nok. Tror du lagerne kan være for smale, slik at stikk-akselen kommer for langt inn?

Posted (edited)

Vet ikke jeg... Ville bare utelukke at du hadde fått feil lager jeg..

Edited by Ford ragger

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Guest Lothar
Posted (edited)

Når du sier lagerhuset, mener du da navet man presser lagerne inn i? Det har ikke noe å si hvilken vei man setter navet, annet enn at den flate siden må inn mot stikk-akselen, men det sier seg jo selv.

Jeg la hjullageret inn mot flensen i navet og presset på den ytre ringen (lagerbanen?) til jeg traff flensen. På andre siden gjorde jeg det samme.

Edited by Lothar
Posted

Lagerhuset, som jeg kaller det(heter sikkert noe annet) ligger lagra i, utenpå der igjen kommer navet som du trer inn på splines'a(akselen) og fester med den store muttern. Men hvis du ser på lagerhuset, ser du det er en utforming der som må passe inn mot bærebrua. Husker ikke helt hvordan dette var, men et lite tips hvertfall ;)

Guest Lothar
Posted (edited)

Ok.

Som tegnet på vedlegget har jeg gjort det.

Mener du at kanskje åpningen mot stikk-akselen på lagerhuset kanskje er for stort? Kanskje det skulle vært en smalere åpning, slik at stikk-akselen "stoppet før"?

Edited by Lothar
Posted

Lagerhuset er den "klumpen" lagra ligger i som festes med fire skruer.

Om ikke jeg husker feil skal lagerbanen ligge med den tykke siden inn mot flensen.

Om du ikke har Haynes boka kan jeg sjekke dette ;)

Guest Lothar
Posted

 

Jeg har montert det som vist på dette bildet.

Guest Lothar
Posted (edited)

Her er et bilde av hvordan det ser ut når alt er skrudd sammen.

Som dere kan se er det omtrent en halv cm igjen før alt er skrudd skikkelig sammen, men det er slutt på gjengene, så man får ikke strammet noe mer.

 

 

Edit:

Lagerne jeg har fått er riktige også. Målte med skyvelær og de er like med de gamle.

Eneste jeg kan se som er forskjellig er den ytre Oljelåsen. På det som sto i var den av metall, mens den nye er gummi rundt og metall inni, den passer likevel fint inn på stikk-akselen

Edited by Lothar
Guest Lothar
Posted

Ja. Det går ikke ann å få det lengre inn fordi mutteren er starmmet så mye den kan. Det er ikke mere gjenger igjen.

Guest Lothar
Posted

Det er riktig stikk-aksel, jeg bruker jo den som sto på fra før av. I tilleg har jeg prøvd med en stikk-aksel fra en annen sierra, samme problem der. Problemet må ligge i navet, må være noe feil med lagerne, men jeg løste bare problemet på den enkle måten. Skrudde bare av en stikk-aksel med nav og hele pakka på. Bakdelen er bare at nå kjører jeg med gamle lager som sikkert snart begynner å bråke.

Posted
Ja. Det går ikke ann å få det lengre inn fordi mutteren er starmmet så mye den kan. Det er ikke mere gjenger igjen.

 

Du kan ikke stramme lageret på plass med mutteren til drivknuta. Må ta lageret ifra hverandre, og banke inn den ytterste ringen først til den bunner i sporet inne i lagerhuset. Da fetter du opp selve lageret med innerringen og stikker det på plass. Og siden du sier der ikke er mere gjenger igjen, så høres det også ut som at du har lagt det innerste lageret feil vei,slik at ytterskålen blir stående igjen mens lager og innerring følger med drivknuta videre igjennom lagerhuset.

Posted

Hadde samme problemet etter et hjullagerskift en gang jeg også, bare at det var ikke riktig så ille. Bare litt slakk. (ca 3-4mm ytterst på hjulet) Ga opp og skiftet hele navet med lagere til slutt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...