Jump to content

Garret T3


Guest LaLinea

Recommended Posts

Guest LaLinea

Har ikke noen Cossie men har nettopp kjøpt men en gammel traktor for å få en liten smakebit på hva turbo power er for en mye billigere penge enn de sinnsvake dyre Cossiene så jeg tenkte jeg skulle spørre dere turbo gærninger... Har ikke cossie T3 da?

 

Jeg har en Garret T3 snurre å pop-off, lader maksimalt 0,9kilo sånn ca etter 2500rpm men har en knapp på pedalen så når den tråkkes inn så lader den opp til 1,4kilo.

 

Det jeg lurer på er att trenger jeg pop-offen? Den ødelegger mye av akselrasjonen for snurra må byne på nytt hver gang jeg girer å ikke går det ann å akselrere med lite turbo trykk for da slår pop-offen inn å da må jeg lade fult for att det ikke skal skje, har turboen egen overbelastningsventil som alltid holder makstrykket når jeg slepper gassen?

 

21082007002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen Cossie men har nettopp kjøpt men en gammel traktor for å få en liten smakebit på hva turbo power er for en mye billigere penge enn de sinnsvake dyre Cossiene så jeg tenkte jeg skulle spørre dere turbo gærninger... Har ikke cossie T3 da?

 

Jeg har en Garret T3 snurre å pop-off, lader maksimalt 0,9kilo sånn ca etter 2500rpm men har en knapp på pedalen så når den tråkkes inn så lader den opp til 1,4kilo.

 

Det jeg lurer på er att trenger jeg pop-offen? Den ødelegger mye av akselrasjonen for snurra må byne på nytt hver gang jeg girer å ikke går det ann å akselrere med lite turbo trykk for da slår pop-offen inn å da må jeg lade fult for att det ikke skal skje, har turboen egen overbelastningsventil som alltid holder makstrykket når jeg slepper gassen?

 

Orginale t3 cossie turboer har innebygd wastegate som åpnes når aktuatoren får ett bestemt trykk. Dette stiller du inn med wastegate-staget eller en evt. boostcontroller.

Du TRENGER ikke "pop-offen" men den gjør at turboen holder lenger pga. den ikke får alt trykket skutt tilbake når gasspjeldet stenger.

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Har hørt att turboen lever kortere med pop-off for den må begynne å lade på nytt hver gang man slipper gassen med ladetrykk for den sleppe jo ut ALT trykk, hvertfall min...

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen E

Kjørte såvidt (2 dager) uten pop off i sommer med min t3 turbo..og det kunne jeg se bak bilen at den ikke likte..dæven for noen skyer det ble liggende igjen etter hvert pådrag..

Link to comment
Share on other sites

1. Har ikke Cossie T3 da?

2. Det jeg lurer på er att trenger jeg pop-offen? Den ødelegger mye av akselrasjonen for snurra må byne på nytt hver gang jeg girer å ikke går det ann å akselrere med lite turbo trykk for da slår pop-offen inn å da må jeg lade fult for att det ikke skal skje, har turboen egen overbelastningsventil som alltid holder makstrykket når jeg slepper gassen?

 

21082007002.jpg

 

1. Sierra Cosworth har T3 med ett svært mye bedre turbin (eksos) hus enn de fleste andre T3 turboer.

 

2. Pop off, trenger og må? Nei, men det har sine fordeler det også. Det er imidlertid ikke en slik du har.

 

Når det gjelder avlastingsventil eller "dump valve" så bør du absolutt bruke en slik på en gatebil. Når man har en som er av god kvalitet og som fungere slik den skal, da er det bare fordeler og ingen ulemper med den.

Det som høres ut til å være problemet ditt er at ventilen enten er for dårlig (mye skrot på markedet) eller at den ikke er (rett) justert til din motor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Hardere mot turboen å gå uten dump.

 

Dumpventilen slipper ut trykket å gjør så turbinen holder oppe farten, istedet for att lufta går tilbake gjennom turboen. Da staller turboen å bremser ned voldsomt.

Kun fordeler med dump, jeg bruker dump på Cossien og kommer til å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Hvilkent merke er bra da?

 

Denna sitter på min:

 

21082007003.jpg

 

 

ser ut som en r f l ... eller hva de het.. kanskje en kopi.. mange av de ute og går.. hyler noe volsomt.. blei lei min jeg. skal ha igjen en dv 26 eller noe.

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Hvilkent merke er bra da?

 

Denna sitter på min:

 

21082007003.jpg

 

Jada, der har du utgaven. Den mangler bare en høyglanspolering og to trakter til så er den klar for salg på gatebil som 1500 hk dump.

 

Jeg mener at den originale svarte Bosch dumpen er mye bedre enn sånne som det der.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en sånn type dump en gang jeg også. 200spenn på ebay. Bare søppel etter min mening. Holdt ikke tett uansett hvor stram den blei shimsa.

Du kan jo prøve å skru den opp å legge på noen skiver under fjæra. Kanskje din fungerer bedre da.

Hvis den fiser ut under pådrag bør du kanskje sjekke slangen inn på toppen på den å.

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Det er ikke problemet, den holder igjen 1,4 kilo(ifølge AutoGauge målern). Problemet er att den slepper ut ALT når jeg slepper gassen en liten mm. Sku prøve å burne å den gikk rett på sperra så skulle jeg dosere litt på gassen men da slo den inn å jeg måtte på sperra igjen. Noe det samme da jeg skulle akselrere likt med en Escort Mk5, enten så aksa den fullt å så fort jeg skulle sleppe gassen så slapp pop-offen alt trykk å Escorten dro fra til på en måte, vis dere skjønner...

 

Kan man ikke få en som slepper ut lufta akkuratt nok til å beholde trykket sammen med gasspådraget?

 

Får vel prøve en dyrere pop-off da...

 

Dårlig til å forklare og formulere :-(

Edited by LaLinea
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke problemet, den holder igjen 1,4 kilo(ifølge AutoGauge målern). Problemet er att den slepper ut ALT når jeg slepper gassen en liten mm. Sku prøve å burne å den gikk rett på sperra så skulle jeg dosere litt på gassen men da slo den inn å jeg måtte på sperra igjen. Noe det samme da jeg skulle akselrere likt med en Escort Mk5, enten så aksa den fullt å så fort jeg skulle sleppe gassen så slapp pop-offen alt trykk å Escorten dro fra til på en måte, vis dere skjønner...

 

Kan man ikke få en som slepper ut lufta akkuratt nok til å beholde trykket sammen med gasspådraget?

 

Får vel prøve en dyrere pop-off da...

 

Da vil jeg anbefale at du ser etter en med o-ringstettning e.l. slik at den vil holde tett over tid.

 

Ett av problemene med den du har et at fjæren er for svak og/eller kort. (Noe du kan kjenne ved å trykke på stempelet med en finger e.l.)

 

Jeg er rimelig sikker på at en såkalt Cosworth Gr.A dump ventil løser problemet ditt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Har ikke kjent på andre pop-off'er men jeg klarer fint å trykke sammen fjæra med en finger...

 

Hvor får man kjøpt en sånn dump da?

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Lest så mye rart om Face Motorsport. Fungerer den butikken nå eller? Får man det man bestiller i sånn høvelig tid å ikke om mange mnd?

 

Slags lyd er det da?

Link to comment
Share on other sites

Har handlet en del hos Face Motorsport i år, og de har vært veldig gode nå.

Hadde litt problem tidlig i fjor.

Nå har jeg fått pakke 3dager etter jeg har snakket med de, hver gang.

 

Ring å snakk med de, funker best det.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rød liten sak, som lager sånn frrr lyd når jeg slipper helt, men som også doserer utslippet etter hvor mye jeg slipper gassen... funker som gull, og er neppe noen dyr sak...

Edited by Loffen

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea
Jeg har en rød liten sak, som lager sånn frrr lyd når jeg slipper helt, men som også doserer utslippet etter hvor mye jeg slipper gassen... funker som gull, og er neppe noen dyr sak...

 

Ja en sånn en er da linka til lengre opp, skal bli sånn etterhvert. Ringer Face når jeg skal bestille jeg da.

 

Takker for hjelp B)

Link to comment
Share on other sites

Når begynner Cosworth T3'en å lade da? Mye trykk tåler den?

 

Ca. 1500 o/min.

Tåler? Skal aksiallageret ha like lang levetid som resten av turboen er anbefalingen 1,3 BAR, ut fra turbo, ca. 1.0 - 1,1 BAR i innsugsmanifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest LaLinea
1. Sierra Cosworth har T3 med ett svært mye bedre turbin (eksos) hus enn de fleste andre T3 turboer.

 

2. Pop off, trenger og må? Nei, men det har sine fordeler det også. Det er imidlertid ikke en slik du har.

 

Når det gjelder avlastingsventil eller "dump valve" så bør du absolutt bruke en slik på en gatebil. Når man har en som er av god kvalitet og som fungere slik den skal, da er det bare fordeler og ingen ulemper med den.

Det som høres ut til å være problemet ditt er at ventilen enten er for dårlig (mye skrot på markedet) eller at den ikke er (rett) justert til din motor.

 

T3'n fra Vingebilen eller sedan, 4x4 sierra cossie? Hva slags hus skal det være på dem org. da?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...