Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska skifte kam nå på den ene bilen, er dette vrient å få til eller? noen triks eller hint? har ikke byttet selve kammen selv før..

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Guest SieRRa
Posted
Ska skifte kam nå på den ene bilen, er dette vrient å få til eller? noen triks eller hint? har ikke byttet selve kammen selv før..

Du må ut med topp eller motor.

Skruen til reimhjul bør løsnes på før registereimen taes av.kan sitte litt den.

Slakke alle justeringskruenne,slik at vippearmene kan taes av.

Og skru ut di 2 skruene som sitter i bakant på bakerste lagerfestet.

Så er det bare å trekke ut kammen bakover .

Posted
Du må ut med topp eller motor.

Skruen til reimhjul bør løsnes på før registereimen taes av.kan sitte litt den.

Slakke alle justeringskruenne,slik at vippearmene kan taes av.

Og skru ut di 2 skruene som sitter i bakant på bakerste lagerfestet.

Så er det bare å trekke ut kammen bakover .

Trenger ikke å slakke på justeringsskruen for å ta av vippearmen.Sett kammen med knasten opp så er det bare å slå forsiktig på vippearmen så glir den av.

Guest SieRRa
Posted (edited)
Trenger ikke å slakke på justeringsskruen for å ta av vippearmen.Sett kammen med knasten opp så er det bare å slå forsiktig på vippearmen så glir den av.

Ventilklaringingen må jo justeres på nytt med ny kam,så disse må jo løsnes uansett !!!!

Så jeg vill aldri i mitt liv anbefale noen å kakke av vippearmene, men men gjør hva du vill

Fort og få noen skade på kulehodene med å kakke disse ut med kraft ,og vill evt medføre til havari senere.

Edited by SieRRa
Posted
Ventilklaringingen må jo justeres på nytt med ny kam,så disse må jo løsnes uansett !!!!

Så jeg vill aldri i mitt liv anbefale noen å kakke av vippearmene, men men gjør hva du vill

Fort og få noen skade på kulehodene med å kakke disse ut med kraft ,og vill evt medføre til havari senere.

Nå har jeg byttet teflonringer på et hundretalls pintomotorer opp gjennom tiden,og det har ALDRI medført skade på noen av dem.Noe som heter kobberhammer vet du. :blush: Blir ikke noe mere trykk mot justeringskruen enn ved fullt ventilløft.Det er greit nok å løsne justeringsskruen,men ikke å skru den ned for å kunne plukke av vippearmen uten motstand.

Guest SieRRa
Posted (edited)
Nå har jeg byttet teflonringer på et hundretalls pintomotorer opp gjennom tiden,og det har ALDRI medført skade på noen av dem.Noe som heter kobberhammer vet du. :blush: Blir ikke noe mere trykk mot justeringskruen enn ved fullt ventilløft.Det er greit nok å løsne justeringsskruen,men ikke å skru den ned for å kunne plukke av vippearmen uten motstand.

Så man banker ut vippearmene og setter inn ny kam og banker vippearmene inn igjen da = færdig ??

Justeringskruene har press på seg nedover,og er ikke laget for sideleng slag.

Men dette burde du vite da du har vært borti hundretalls pinto motorer!

Jaja, er frykteligt uenig her jeg.Men gidder ikke å krangle, topic starter har vell fått svar på sitt spørsmål.

Så får han velge selv om han banker eller plukker ut armene.

Rimelig bortkastet å banke di ut ,da bi må justeres på nytt igjen hehe

Går man etter Haynes lærebok, så løsnes justering skruene.Bare til informasjon hehe

Edited by SieRRa
Posted

Hallo, jeg spurte etter litt hjelp, men trenger ikke starte en krangel vel slik at tråden stenges ? :blink:

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Guest SieRRa
Posted
Hallo, jeg spurte etter litt hjelp, men trenger ikke starte en krangel vel slik at tråden stenges ? :blink:

Håper du har fått litt bistand til demonteringen;)

Er du ute etter billig porting og innfresing av nye/større ventiler samt plansliping ,så kan jeg utføre dette for en rimelig penge .

Da jeg nettop har kjøpt eget utstyr og kunne behøvd litt inntekt hehe

Ønsker deg lykke til med bilskruingen ;)

Posted

Man kan fint slå løfteren forsiktig ut uten å løsne skruen. Men da ikke sideveis helst men i lengderetning på løfter. Litt vanskelig å forklare.

Selv om det står i haynes boka så står det mye der man ikke nødvendigvis trenger å gjøre. :P Men riktig som du sier at man må justere inn klaringen igjen ja hehe :-) Hvis ikke blir det fort nye problemer.

Lykke til med kamskifte :-).