Ruudsengen Posted August 23, 2007 Author Posted August 23, 2007 He,he. Ja,er nok greit å sjekke hele systemet ja. Blei en helt annen bil å kjøre.
EscCos Posted August 23, 2007 Posted August 23, 2007 Litt opp og ned kan du ha, men ut og inn skal du ikke ha.. Da er det nok på tide med en overhaling ja. Det som er problemet med aksialslakk er at kompressorhjulet etterhvert vil ta borti kompressorhuset og vil da blir slipt ned. (Dette MÅ unngås med Trim 50 L kompressoren som er ute av produksjon.) Når da aksiallageret skiftes og trekker kompressorhjulet tilbake til der det skal være, da vil avstanden mellom kompressorhjulet og kompressorhuset økes i forhold til originalt, noe som fører til økt lekkasje mellom hjul og hus. Man må nå kjøre med mer lukket Wg for å oppnå ønsket ladetrykk fordi at turtallet på turboen må økes for å kompensere for denne økte lekkasjen. Den reduserte wg åpningen reduserer selvsagt Wg`s kapasitet, noe som øker eksostrykket, som igjen er negativt på flere måter. Det er derfor viktig å skifte aksiallager før det er for sent, men at du merker noe særlig effekt forskjell kan jeg ikke påstå. "Vi" har iallefall ikke merket noe de gangene vi har forsøkt, men det skal snart prøvekjøres med en uvanlig "trang og tett" T34 kompressor så vi får se om det er målbart gunstig. Vi har nylig G-målt en Cosworth med en totalt nedkjørt T34 (1,7 mm aksialslakk og vanvittig med forspenn for å klare ca. 1,8 BAR) på uklødd long blokk og fikk ett overraskende godt resultat, turboens tilstand tatt i betraktning.Godt! Har orginal Escort turbo, er det en Trim 50 L? Må nok bare få overhalt den da. Hvor er det greit å få gjort dette, og hva bruker det å koste sånn ca? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III
RS 1000 Posted August 25, 2007 Posted August 25, 2007 Da er det nok på tide med en overhaling ja. Har orginal Escort turbo, er det en Trim 50 L? Må nok bare få overhalt den da. Hvor er det greit å få gjort dette, og hva bruker det å koste sånn ca? Ja, den har Trim 50L kompressoren. Jeg vil anbefale at du hører med NTS på tlf 35 51 10 99 om det du lurer på. Overhalingstid evt. byttesystem samt oppgraderinger som flow prep, long life, og keramikksisolering av turbinhus for bedre opplading og lavere motorromstemp og slike ting dersom det skulle være av interesse. Som vi har sett er det svært få turboer som i praksis kan konkurrere mot en frisk og god T34 så ta godt vare på den dersom det kun er "100% bolt on" turbo som gjelder. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now