Jump to content

Kutt ved pådrag


Guest Øyvind Tempel

Recommended Posts

Guest Øyvind Tempel

I den siste tiden jeg har kjørt med bilen så har jeg fått et problem som gjør at jeg ikke har lyst å bruke bilen så mye, for å ikke ødelegge noe. :wub:

Når jeg skal foreks gire ned å gi fult pådrag, og og ca 3 sek etter jeg får fult ladetrykk (1,3 - 1,4) :ph34r: så sier det bare stopp, den bare kutter et lite sekund. Er bare å slippe gassen så er alt på stell igjen. Men fult pådrag kan jeg ikke gjøre.

Jeg regner med dette har noe med bensin mengde å gjøre!? :wacko:

 

Dette er en escort cos 94 mod med t-25 motor og det var gjort mye med den hos Suhe Tuning( ekstra bensin pumpe,chipp osv) før jeg kjøpte den fra Sveits.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det bare å hubbe på noen større dyser og skru opp bensin trykk så er problemet løst?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Hvilken pluggåpning har du?

Eg hadde nett samme problem til igår, hadde skiftet plugger uten å dunke dei inn til 0,6 åpning...

Etter eg gjorde dette var alt på stell, takket være BDT her på forumet:)

Dette var en Sierra cos 92 denne har vist ein dårlig coil orginalt!

Link to comment
Share on other sites

I den siste tiden jeg har kjørt med bilen så har jeg fått et problem som gjør at jeg ikke har lyst å bruke bilen så mye, for å ikke ødelegge noe. :wub:

Når jeg skal foreks gire ned å gi fult pådrag, og og ca 3 sek etter jeg får fult ladetrykk (1,3 - 1,4) :ph34r: så sier det bare stopp, den bare kutter et lite sekund. Er bare å slippe gassen så er alt på stell igjen. Men fult pådrag kan jeg ikke gjøre.

Jeg regner med dette har noe med bensin mengde å gjøre!? :wacko:

 

Dette er en escort cos 94 mod med t-25 motor og det var gjort mye med den hos Suhe Tuning( ekstra bensin pumpe,chipp osv) før jeg kjøpte den fra Sveits.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det bare å hubbe på noen større dyser og skru opp bensin trykk så er problemet løst?

 

Takker for svar

 

Jeg mener at du bør begynne med å justere ned ladetrykket og prøvekjøre igjen. Alt for mange har ALT for trege ladetrykkmålere, noe som vil gjøre at en ladetrykkpeak eller overboosting går sjøføren hus forbi.

 

Letteste måten å sjekke om måleren er rask nok er å se på den når man slipper gassen fra fullt ladetrykk og høytturtall. Viseren på måleren skal selvsagt være lynraskt (ikke mulig å følge viseren med blikket) ned mot -0,9.

Kommer viseren sigende etter er det noe ubrukelig, ofte bling bling søl man har.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I den siste tiden jeg har kjørt med bilen så har jeg fått et problem som gjør at jeg ikke har lyst å bruke bilen så mye, for å ikke ødelegge noe. :wub:

Når jeg skal foreks gire ned å gi fult pådrag, og og ca 3 sek etter jeg får fult ladetrykk (1,3 - 1,4) :ph34r: så sier det bare stopp, den bare kutter et lite sekund. Er bare å slippe gassen så er alt på stell igjen. Men fult pådrag kan jeg ikke gjøre.

Jeg regner med dette har noe med bensin mengde å gjøre!? :wacko:

 

Dette er en escort cos 94 mod med t-25 motor og det var gjort mye med den hos Suhe Tuning( ekstra bensin pumpe,chipp osv) før jeg kjøpte den fra Sveits.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det bare å hubbe på noen større dyser og skru opp bensin trykk så er problemet løst?

 

Takker for svar

 

Hadde noe så minnet litt på min T-25 og... den klippet på 1,3, men det va heilt original bil..ikkje gjort noe med.

I det tilfellet så va det slangen inn på actuator så va morken og lekk.. skifta den så va alt ok igjen..

Fort gjort å sjekke - så ett tips hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

er ladetrykket, ikke mer enn 1,3 skal du ha, best å legge seg på 1,2 peaker den går den i kutt, så enkelt er det :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

er ladetrykket, ikke mer enn 1,3 skal du ha, best å legge seg på 1,2 peaker den går den i kutt, så enkelt er det :)

 

Står jo at suhe motorsport har gjort mye med den.... så mulig den overboostfunksjonen er borte og ??...

Link to comment
Share on other sites

Står jo at suhe motorsport har gjort mye med den.... så mulig den overboostfunksjonen er borte og ??...

 

ja og hvorfor kutter den da? har hatt dette problemet før selv, sikkert samme chippen som jeg hadde, men er bare et tips

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du bør begynne med å justere ned ladetrykket og prøvekjøre igjen. Alt for mange har ALT for trege ladetrykkmålere, noe som vil gjøre at en ladetrykkpeak eller overboosting går sjøføren hus forbi.

 

Letteste måten å sjekke om måleren er rask nok er å se på den når man slipper gassen fra fullt ladetrykk og høytturtall. Viseren på måleren skal selvsagt være lynraskt (ikke mulig å følge viseren med blikket) ned mot -0,9.

Kommer viseren sigende etter er det noe ubrukelig, ofte bling bling søl man har.

 

 

Og hvor får man da en skikkelig måler?

Link to comment
Share on other sites

etter litt testing frem og tilbake så har jeg kommet til at den kjappeste jeg har prøvd er faktisk auto gauge. VDO måleren til nesten 1000kr var boss og dritt treg iforhold. hvor nøyaktig den er spiller jo lite rollen for min del da boost kontrolleren får ta seg av den biten. Væske fylt måler har jeg ikke prøvd på ladetrykk, men tidligere bruk av slike til diverse har jeg fått den erfaringen at dem er litt "trege" av seg.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Og hvor får man da en skikkelig måler?

 

Skikkelig ja. Det er ikke så mange skikkelige målere rundtom, men dersom man presiserer overfor selgeren hva men er ute etter, da skal vedkommende vite hva som er hva. Viser det seg at måleren ikke er god nok, da får man bare levere skrotet tilbake til skrythalsen som har bløffet.

 

Burtonpower og Demon-tweeks selger bl.a Elliot. B)

 

Ønsker man skikkelige ting så gå gjerne for kvalitets saker tatt frem for motorsport, ikke bling bling søl.

 

Du kan jo høre med Kollevoll Rallyimport om hva som brukes i Rallybilene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg (som har japsebil) bruker Greddy og HKS sine produkter. Koster litt mere, men funker også strålene.

Noe som også er verdt å tenke på er at mange av turbotrykksmålere ikke skal ha direkte vakum inn til målern. T-leddet som brukes skal ha en form for brems/ventil.

 

Et annet billig og bra alternativ er BSR sine målere. Autopower

Link to comment
Share on other sites

Ettersom Kollevold selger VDO og Revotec, så er det vel det de bruker i rallybilen?

Når det gjelder Elliot, ser det ut til at de kun har turtellere,men mulig jeg tar feil.

 

Hvis du skulle hatt måler Pelle, hvilket merke ville du valgt?

 

Jeg har VDO, men er i motsetning til Tommy W fornøyd, men dersom jeg skal kjøpe meg en ny eller enda en, da blir det nok Elliot. De kan visstnok leveres inn og rekalibreres slik at man vet nøyaktig hvilket ladetrykk man kjører med og det sier jo det meste om seriøsitet og kvalitet.

 

 

Noe som også er verdt å tenke på er at mange av turbotrykksmålere ikke skal ha direkte vakum inn til målern. T-leddet som brukes skal ha en form for brems/ventil.

 

Et annet billig og bra alternativ er BSR sine målere. Autopower

 

Nemlig.

Mange målere er "over"dempet for at viseren skal være stabil. Når dette stadig overdrives (tegn på useriøsitet mm) blir målerene trege.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Tempel

det var "VELDIG" offtopic nå :/

Men testa å skru ned trykket å følge med på måleren, og den virker veldig presis. Regner med det er Suhe sin måler siden det står Suhe på den.

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å slippe dette problemet?

Må jeg til med datasprut og masse greier for å få kunne lade mer osv..??

 

Syns hele bilen går boss nå :/

BTW: så har bilen fungert ypperlig over lengre tid, er nå i det siste dette skjedde

Link to comment
Share on other sites

Guest ztineh

veit ikke om dette har noe å si, men var å prøve kjørte en rst jeg egentlig skulle kjøpe. den var sånn den også. det var på grunn av for vass kam. den var egentlig beregnet på suge motor den kammen som satt der.

Link to comment
Share on other sites

det var "VELDIG" offtopic nå :/

Men testa å skru ned trykket å følge med på måleren, og den virker veldig presis. Regner med det er Suhe sin måler siden det står Suhe på den.

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å slippe dette problemet?

Må jeg til med datasprut og masse greier for å få kunne lade mer osv..??

 

Syns hele bilen går boss nå :/

BTW: så har bilen fungert ypperlig over lengre tid, er nå i det siste dette skjedde

 

Får svare litt OT da:

 

Jeg mener at den originale turboen på disse motorene er en stor begrensning. (Har du sjekket at den er iorden enda?)

Turboen har den samme kompressoren som turboen til Volvo 740, og maks effekt er deretter. Bare mål diameteren på impelleren så skal du få deg en skuffelse. (Cosw. 2wd har 46,5 mm for 300 hk)

 

Jeg tror at en GT28R turbo passer rett i det originale turbinhuset og det vil være en vesentlig bolt on oppgradering. En annen mulighet er å bytte til Sierra Cosworth eksosmanifold og 4x4 turbo og dette har vært gjort med moderat suksess tidligere. (mister bunndrag selvsagt)

 

De originale T25 dysene er på størrelse med andre originale Cosworthdyser og er for små for 300 hk , selv med 4,3 BAR bensintrykk.

 

Det ville forundre meg om ikke MSD i England kan hjelpe deg med å gjøre endringer på chippet, men slik det er nå så er det mer eller mindre tomt for både luft og bensin.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Tempel

glemte kanskje å si at det ikke står t-25 turbo på.

Kjøpte en ny "T-35 Hybrid turbo" som han kalte det av A Paulsen, en turbo han kjørte med 1.8 i trykk på.

Har og byttet eksosmanifold til den med det "store" hullet. bakhjulstrekk?

 

kanskje det er litt mer info for å løse problemet?

Link to comment
Share on other sites

ehh ja det har jo alt og si det hehe, da skal du skru lade trykket nedover til bilen går pent, så kan du se hva du skal lade med den store turboen, sikert ikke 1,2 ihvertfall :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

glemte kanskje å si at det ikke står t-25 turbo på.

Kjøpte en ny "T-35 Hybrid turbo" som han kalte det av A Paulsen, en turbo han kjørte med 1.8 i trykk på.

Har og byttet eksosmanifold til den med det "store" hullet. bakhjulstrekk?

 

kanskje det er litt mer info for å løse problemet?

 

Hehe, ja det glemte du.

 

400 hk turbo på ett 240 hk T25 oppsettet er ikke noe jeg vil anbefale iallefall, men selgeren her vet sikkert bedre siden dette likevel er gjort.

 

Vi har nylig forsøkt med en amatørflowpreparert T3 turbo på ett vanlig steg 3 grønndyseoppsett og det går magert pga den ekstra luftmengden så man skal ikke se bort fra at det samme er tilfelle hos deg og at motorstyresystemet fanger opp at motoren går utenfor det som er forventet driftstilstand.

 

Noen god løsning er det iallefall ikke med så stor forskjell i kapasitet før man følger opp med andre ting i tillegg.

 

Nei, det er T3 og T35 eksosmanifold.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Øyvind Tempel
Noen god løsning er det iallefall ikke med så stor forskjell i kapasitet før man følger opp med andre ting i tillegg.

 

Så hva er anbefalt å begynne og følge opp med? :)

Link to comment
Share on other sites

Så hva er anbefalt å begynne og følge opp med? :)

 

Med den kombinasjoen der så mener jeg at bredbandslambda LM-1 er det rette å begynne med slik at du får oversikt over hvor ille det står til. Loggefungsjonen gir deg mulighet til å få overskikt over hva som må gjøres hvor og med hva.

 

Ellers kan du høre med remapping.co.uk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...